شناسهٔ خبر: 70646131 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

بهره‌مندی از پیوست رسانه ای برای حفظ سرمایه اجتماعی آستان قدس رضوی

سی و سومین نشست روابط عمومی‌های آستان قدس رضوی، با محوریت دوره آموزشی اصول نگارش پیوست رسانه‌ای، برگزار شد.

صاحب‌خبر -
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در این نشست یک روزه که با هدف تبیین مراحل تدوین پیوست رسانه‌ای و آشنایی با ابزارها و تکنیک‌های کاربردی این حوزه، با حضور جمعی از کارگزاران روابط عمومی‌های واحدهای سازمانی مختلف در مرکز نمایشگاه‌های آستان قدس رضوی برگزار شد،گفت: آستان قدس رضوی یک سازمان مردمی است که مبتنی بر وقف و نذر شکل گرفته و به همت هزاران خادم و خادمیار خدمات گسترده ای به اقشار مختلف مردم به ویژه زائران علی ابن موسی الرضا علیه السلام ارائه می دهد.

محسن هوشمند با اشاره به حضور و تشرف سالانه ۳۰ میلیون زائر به حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: «از مردم، با مردم و برای مردم» در این آستان مقدس نمود دارد.
وی با تاکید بر اینکه بزرگترین سرمایه سازمان های مردم نهاد، سرمایه اجتماعی آن هاست، گفت: منشأ سرمایه اجتماعی در سازمان های مردم نهاد با توجه به مبنای شکل گیری و عرصه های فعالیت آن ها متفاوت هست و در این میان آستان قدس رضوی از والاترین منشأ سرمایه اجتماعی یعنی عشق و ارادت میلیون ها دلداده به ساحت نورانی وجود مبارک یک امام معصوم برخوردار است.
وی با بیان اینکه روابط عمومی ها در آستان قدس رضوی پاسدار سرمایه اجتماعی سازمان هستند، افزود: حفظ و ارتقای سرمایه اجتماعی نیازمند ارتباط مستمر و موثر با افکار عمومی، اقناع افکار عمومی درباره اقدامات و اطلاع رسانی موثر درباره خدمات و دستاوردها و همچنین پاسخگویی به شبهات و چالش های افکار عمومی است.
هوشمند با تاکید بر ضرورت توجه به مقوله پیوست رسانه ای برای تحقق این اهداف، ادامه داد: پیوست رسانه ای مهم ترین راهکار علمی برای تحقق جمع این اهداف در کنشگری های ارتباطی و رسانه ای است.
وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب بر نقش بی بدیل رسانه در جهان کنونی، گفت: فرمایشات رهبر معظم انقلاب به وضوح شرایط خطیر و ضعف های بزرگ ما در عرصه رسانه را نشان می دهد.
وی اظهارداشت:یکی از کم توجهی‌های ما این است که احساس می‌کنیم با تک کنش‌های رسانه ای می‌توانیم مسائل کلان رسانه ای را حل کنیم، در حالی که تحقق بسیاری از این اهداف نیازمند کار گسترده جمعی و هدفمند در قالب پیوست رسانه ای است.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از پیوست رسانه ای برای تبیین و معرفی فعالیت ها و دستاوردهای آستان قدس رضوی، تصریح کرد: اولین نکته در مورد پیوست رسانه‌ای این است که باید در ابتدای طراحی رویدادها، اتفاقات و پروژه‎ها، این موضوع لحاظ و پیش بینی های مختلف متناسب با آن صورت پذیرد نه اینکه پیوست رسانه ای را در انتها به طرح یک پروژه الصاق کنیم.
وی ادامه داد: پیوست رسانه‌ای، راهبردها و برنامه‌هایی برای هماهنگی و هم‌افزایی فعالیت های رسانه‌ای در راستای رسیدن به اهداف سازمانی است که باید اقدامات متفاوت رسانه‌ای برای آن طراحی شود؛ از این رو باید از ابزارهای مختلف رسانه ای استفاده شود و بهره‌مندی از ابزارهای مختلف در پیوست رسانه‌ای، مستلزم شناخت جامع و کامل نسبت به رسانه و کارکرد آن است.
هوشمند با بیان اینکه پیوست رسانه‌ای هم کارکرد آفندی و هم پدافندی دارد و متاسفانه به بحث پدافندی کمتر توجه می‌شود، گفت: در طراحی پیوست رسانه ای می بایست تمامی مخاطرات پیش رو مورد توجه قرار گرفته و برای مقابله با آن ها تدبیر مناسب صورت بگیرد.
به گفته هوشمند، آستان قدس رضوی برای تحقق پیوست رسانه ای و اجرای آن، برنامه های گوناگونی را در دستور کار قرار داده که برگزاری دوره های آموزشی کارگاهی و هدفمند از آن جمله است.