جوان آنلاین: پانزدهمین پویش کتابخوانی «کتابقهرمان»، با محوریت کتاب «خار و میخک» نوشته یحیی السنوار به ایستگاه دوم رسید.
دومین نشست دورهمی و رویداد جمعخوانی پویش کتابخوانی «کتابقهرمان»، که با همکاری تشکلهای زنان انقلاب اسلامی، مادران شریف ایران زمین، خانه مادری، ستاد مادران ایران، خانه نسا و مرکز رسانهای شیرازه برگزار میشود، و همچنین جمعی از علاقهمندان در کافه غربی خانه اندیشهورزان برگزار شد.
در ابتدای نشست مریم کثیری فعال فرهنگی و رسانه، به این موضوع اشاره کرد که بحث ما در اینجا فراتر از کتاب است و میخواهیم به این موضوع بپردازیم که چطور میتوانیم سنوارها را تربیت و تکثیر کنیم؟ برای پاسخ به این سؤال اندکی دورنمای فضای تربیتی در همه دنیا را مرور کنیم و جا و نسبت خودمان را در آن پیدا کنیم.
در کتاب خار و میخک ما کودکی را میبینیم که دائماً در رنج است و خانواده نحوه مقاومت در رنج و سختی را به او میآموزد. یکی از ویژگیهای فرزندان نسل مقاومت تابآوری بالا است. افرادی که تابآوری بالاتری دارند انسانهای خوشبختتری هستند. در هنگام سختی و رنج اضطراب کمتر و آرامش بیشتری دارند همانند شخصیت پدربزرگ در کتاب خار و میخک که به هنگام جنگ و حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه حتی حاضر نشد خانه را ترک کند و به پناهگاه برود. ما در دورهای زندگی میکنیم که راه و چارهای جز تربیت نسل مقاوم نداریم و اگر انسان مقاوم تربیت کنیم موفق شدهایم که انسان خوشحال و خوشبخت تربیت کنیم.
وی عنوان کرد: ما برای تربیت کودک باید در مقابل او الگو قرار بدهیم. سه نوع الگویی که در زندگی با آن مواجه هستیم عبارتاند از: قهرمان واقعی، قهرمان داستانی و قهرمان روزمره. اگر این مثلث را توانستیم همسو کنیم در نتیجه الگوی مشخصی داریم. اولین قهرمان کودک مادرش است. والدی موفق است که رنج زندگی خودش را با یک رنج بزرگتر گره بزند و کودک را با رنجهای دیگر آشنا کند، مثل رنج کودکان فلسطین. در مرحله بعد والدین خودشان الگوی لبخند زدن به رنجها میشوند. مادر قهرمان، دارای ویژگیهای شجاعت، مقاومت، تاب آوری، تفکر انتقادی و توانایی حل مسئله است که میتواند به رنجهای زندگی لبخند بزند.
سپس مریم چهرقانی کارشناس کتاب گفت ما در تمام ساحات زندگی با سهگانه، حقوق، تکالیف و مسئولیت سروکار داریم که اگر والدین برای تربیت فرزندان آن را به کار گیرد بچه یاد میگیرد که بهرهمندی از هر حقی با خودش تکلیف و مسئولیتی برای او دارد، همان چیزی که به زیبایی در کتاب میبینیم که هیچ کدام از بچهها بیمسئولیت نیستند و با مدیریت مادر هر کدام گوشهای بار زندگی را به دوش کشیدهاند. نکته دیگر تابآوری مادر در این کتاب است بسیار زیاده است و شخصیتی محکم و با اراده دارد که سعی میکند برای هر مسئلهای راه حلی پیدا کند هر چند ممکن است نتیجهبخش نباشد، اما هیچ وقت در برابر هیچ مسئلهای منفعل نیست.
ما در کتاب میبینیم که این بچهها هر چقدر بزرگتر میشوند رنجی که در زندگی دارند و مسائل و مشکلاتشان نیز بزرگتر میشود و در هر چالش تربیتی که پیش میآید عملاً یک مادر تنها را داریم. انگار تعمدی داشته یحیی سنوار که این تنهایی زنان را نشان داده. میخواسته بگوید دلگرمی آنها مقاومت و مبارزه مردان بوده و زنان و مادران به این دلگرم بودند که مردان هرجا باشند در حال مبارزه و مقاومت هستند و از آن طرف مردان نیز دلگرم به یک معنا بودند که با دل راحت خانواده را رها میکردند و میرفتند برای مقاومت و آن معنا چیزی نبود جز تابآوری زنان و در نتیجه کودکان.
همراه با خواندن این کتاب باید در مورد تاریخ اجتماعی و سیاسی و... فلسطین نیز بیشتر بدانیم چراکه جنگ فقط یک بعد نظامی ندارد بلکه به عنوان یک پدیده اجتماعی بر زندگی مردمان اثر میگذارد و تا ندانیم زیست مردم فلسطین بر چه مبنایی و تحت تاثیر چه عواملی چه تاریخی را پشت سر گذاشته بسیاری از نکات آمده در این کتاب برایمان روشن نخواهد شد. مثلاً وقتی درباره موج شادی و غرور و افتخار بعد از نبرد الکرامه اردن در اردوگاه حرف میزند و به فاصله کمتر از دو سال شاهد آن رفتار حکومت اردن با فلسطینیها هستیم باید بدانیم در این دو سال چه اتفاقاتی افتاده و جنبش فتح و یاسر عرفات چه مسیری را رفته یا وقتی به تفاوت زندگی مردمان کرانه باختری و الخلیل با مردمان اردوگاه میپردازد یا اگر در مورد گروههای مبارز با نحلههای فکری مختلف اعم از ناسیونالیسم عرب، کمونیسم، اخوانی حرف میزند به چه نتیجهای قرار است برسد.
پویشی با محوریت کتاب «خار و میخک» برای تربیت فرزندان نسل مقاومت
پانزدهمین پویش کتابخوانی «کتابقهرمان»، با محوریت کتاب «خار و میخک» نوشته یحیی السنوار به ایستگاه دوم رسید
صاحبخبر -
∎