شناسهٔ خبر: 70640954 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

کامیار قهرمانی‌فرد

فرصت‌آفرینی در اعتلای آموزش‌و‌پرورش 

این روز‌ها با وجود همه مطالبات، مسائل، دغدغه‌ها و ناترازی‌ها، مواضع و تأکید‌های مکرر رئیس‌جمهور نسبت به موضوع اعتلای آموزش‌وپرورش و بازسازی و بهبود آن در زمینه‌های توسعه عدالت و محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی، بهبود وضعیت مدارس دولتی، بازسازی محتوا و روش‌های آموزشی، رفع تبعیض‌ها، دستور هزینه اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی مؤسسات عمومی اقتصادی در مدرسه‌سازی و مسائلی از این دست، انصافاً حس خوبی به جامعه منتقل می‌کند. انگار شخص اول اجرایی کشور که از قضا پزشک آشنا با پاتولوژی است

صاحب‌خبر -

این روز‌ها با وجود همه مطالبات، مسائل، دغدغه‌ها و ناترازی‌ها، مواضع و تأکید‌های مکرر رئیس‌جمهور نسبت به موضوع اعتلای آموزش‌وپرورش و بازسازی و بهبود آن در زمینه‌های توسعه عدالت و محرومیت‌زدایی از فضا‌های آموزشی، بهبود وضعیت مدارس دولتی، بازسازی محتوا و روش‌های آموزشی، رفع تبعیض‌ها، دستور هزینه اعتبارات مسئولیت‌های اجتماعی مؤسسات عمومی اقتصادی در مدرسه‌سازی و مسائلی از این دست، انصافاً حس خوبی به جامعه منتقل می‌کند. انگار شخص اول اجرایی کشور که از قضا پزشک آشنا با پاتولوژی است، ریشه عمیق همه درد‌های مزمن مبتلابه نظام حکمرانی ملی در عرصه‌های مختلف را در تربیت درست و شایسته شهروندان باورمند و منابع انسانی متعهد، مولد و مسئولیت‌پذیر برای امروز و آینده کشور از همان سنین پایه می‌داند، این خود مایه خرسندی است. 
باید قدرشناس چنین فرصت ارزشمند و قدردان همه مشاوران و چهره‌های آموزشی و پرورشی دولت و مخصوصاً وزیر آموزش‌وپرورش و همکاران‌شان بود که در تبیین و انتقال نظام مسائل آموزش‌وپرورش به رئیس‌جمهور در مدت اخیر موفق عمل کرده‌اند. استمرار این جهت‌گیری و عزم رئیس‌جمهور در این راستا، آموزش‌وپرورش کشور را در صدر اولویت‌های حاکمیتی قرار می‌دهد. 
در چنین مقطعی که شخص رئیس‌جمهور رأساً به میدان آمده است، ضرورت وفاق و همدلی برای حضور و همراهی و حمایت پرانرژی از سوی همه دلسوزان تعلیم و تربیت اعم از جامعه فرهنگیان، استادان و معلمان، مدیران و مسئولان بخش‌های دولتی و خصوصی، احزاب و نهاد‌های مردمی و مدنی، کنشگران اجتماعی و رسانه‌ای، رادیو و تلویزیون، ائمه محترم جمعه و بسیج، صنعتگران، اتاق‌های بازرگانی و اصناف، بنیاد‌ها و مؤسسات عام‌المنفعه، شورا‌ها و شهرداری‌ها، خیرین و خانواده‌ها بسیار مهم و حیاتی است تا تحول بنیادین مطلوب در نظام آموزش‌وپرورش کشور به واقعیت بپیوندد. 
اما از منظر کارشناسی لازم است در پردازش نظام مسائل حکمرانی تعلیم و تربیت و بهره‌برداری مطلوب از عزم و رویکرد ابتکاری رئیس‌جمهور برای معماری نوین نظام تعلیم و تربیت و پیاده‌سازی آن بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش به همراه زیرنظام‌ها و ساحت‌های تربیتی شش‌گانه آن، به برنامه عملیاتی دقیق مبتنی بر هدف‌گذاری، زمان‌بندی، اولویت‌بندی و پایش نظام‌مند قائل بود تا نتایج مطلوب عملیاتی به دور از کلی‌گویی، شعارزدگی و فرصت‌سوزی به دست آید. در همین رابطه، این موارد می‌تواند به عنوان اولویت در نظر داشته شود:
- پیگیری تربیت از کودکستان و دبستان به همراه انقلاب در آموزش و ارزشیابی مهارت‌های سواد‌پایه و سواد‌های کاربردی و مهارت‌های نرم مبتنی بر ساحت‌های شش‌گانه تربیتی سند تحول بنیادین. 
- جذب و آموزش رایگان نوآموزان شش ساله پیش‌دبستانی و دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل دوره ابتدایی مناطق روستایی، عشایری، محروم، دوزبانه، حاشیه شهر‌های پرحمعیت با تأمین منابع مالی آموزش و تغذیه رایگان. 
- توسعه و آمایش جغرافیایی و اقتصادی رشته‌های فنی و تجهیز به‌روز کارگاهی هنرستان‌های دولتی با هدایت تحصیلی هدفمند. 
- پشتیبانی و تأمین مکفی سرانه مالی همه مدارس عادی دولتی. 
- توجه به سرمایه‌گذاری در منزلت، معیشت و افزایش حقوق و مزایای معلمان برای ارتقای انگیزه تحول‌بخشی و نیز آموزش مؤثر شغلی آنها. 
- ساماندهی ناترازی کمی و کیفی در جذب و بازتوزیع منابع انسانی متناسب با دوره، رشته، جنسیت، جغرافیا و توانایی دانش‌آموزان. 
- توسعه فضا‌های آموزشی با در نظر گرفتن سرانه فضا‌ها و روند رشد و تثبیت جمعیتی، معماری فضا، تجهیز به‌روز و نیز برچیدن مدارس کانکسی و سنگی و ایجاد سرویس‌های بهداشتی و آبخوری‌های استاندارد. 
- بازنگری در سند تحول و سند برنامه درسی ملی و بازنگری کیفی و کاربردی محتوای درسی متناسب با تحول در ساختار، روش‌های آموزش، ارائه و ارزشیابی‌های مؤثر. 
- همسویی و باور به جهت‌گیری تحولی جدید، انگیزه و اراده تعمیم آن در تمامی لایه‌های مدیریتی ستاد تا صف آموزش‌و‌پرورش. 
در نهایت اینکه اگر فرصت به میدان آمدن شخص رئیس‌جمهور محترم برای آموزش‌وپرورش را قدر بدانیم و برنامه عملیاتی دقیق و اولویت‌بندی داشته باشیم، بدون تردید مشارکت گسترده و منابع معتنابهی برای معماری نوین و تحول بنیادین آموزش‌وپرورش کشورمان گسیل و تحقق خواهد یافت.