به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دولت، علیرضا کاظمی در گردهمایی انجمن اولیاء و مربیان ادارات کل آموزش و پرورش استانهای کشور که صبح امروز شنبه، با حضور زهرا بهروز آذر، معاون زنان و خانواده رئیس جمهور در سالن اجتماعات اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، با اشاره به اینکه انجمن اولیا و مربیان؛ بزرگترین شبکه ارتباطی دولت با ملت است، اظهار کرد: نمایندگان انجمن در گروههای ارتباطی به راحتی پیامها و مطالبات و درخواستها را به خیل عظیمی از مخاطبان ارسال میکنند. در حال حاضر ۶۱ منطقه وجود دارد که همه این مناطق دارای رؤسای انجمن اولیا و مربیان هستند و اولیا با آنها در ارتباط اند و مسایل و مطالب را خود را پیگیری میکنند. انجمن اولیا و مربیان بزرگترین ظرفیت ارتباطی دولت با خانوادهها و دانش آموزان است.
وی خانواده را یکی از اضلاع مهم مأموریت های نظام تعلیم و تربیت کشور دانست و افزود: معتقدیم نقش خانواده در تربیت، مهمتر از نقش مدرسه است. زیرا تمام شخصیت کودک قبل از ورود به دبستان شکل میگیرد و در مدرسه رشد کرده و بر توانمندیهای علمی وی اضافه میشود.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از دلایل ناکامیها در تربیت فرزندان این مرز و بوم، غفلت از نظام تربیتی خانواده است زیرا سالها این نظام بیمتولی بوده است. هر چند که معاونت امور زنان و خانواده همواره وجود داشته اما باید دید تا چه اندازه این معاونت توانسته است این جمعیت گسترده را هدایت، راهنمایی و توانمند سازد.
وی با اشاره به این که بیش از صد سال از قدمت و تاریخچه انجمن اولیا و مربیان میگذرد، گفت: فعالیت این انجمن بسیار حیاتی است، اما هرگز نتوانسته ایم سازوکارهای این بخش مهم را نظام تعلیم و تربیت فراهم کنیم و نقش این انجمن را به نقشی کمارزش به نام حمایت مالی و سخت افزاری تنزل دادهایم. شاید دلیل این رویکرد، بیتوجهی به کلان نظام تعلیم و تربیت بوده است.
وی افزود: اساسیترین راهبرد نظام تعلیم و تربیت احیای نقش انجمن های اولیا و مربیان است. زیرا احیای نقشهای آموزش پرورش به توسعه و پیشرفت یک کشور کمک شایانی خواهد کرد و مسیر توسعه از این نهاد میگذرد.
کاظمی تصریح کرد: بهترین شریک راهبردی معاونت خانواده ریاست جمهوری برای پیشبرد اهداف، انجمن اولیا و مربیان است.
وی با اشاره به این که نقش واقعی انجمن اولیا و مربیان باید احیا شود، گفت: سازوکار این رویکرد، تبدیل این انجمن به سازمان و نهاد عمومی غیردولتی است که قدرت مانور در فضای عمومی جامعه داشته باشد. یعنی از اختیارات مختلف در بخش ها، برخودار باشد و محدود به سازوکارهای اداری و مالی نباشد. تا هم نیروی انسانی متخصص تولید کند و هم منابع مختلف در اختیار گیرد تا خدمات بهتری ارائه دهد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان این که مسایل این انجمن به دو بخش مربوط می شود، گفت: بخشی از آن سخت افزار و بخشی دیگر محتوایی و تربیتی است. هویت ملی و دینی ما در کانون خانواده شکل می گیرد. بنابراین نقش خانواده در این موقعیت بسیار حایز اهمیت است. پیشگیری از آسیب های اجتماعی از دیگر مواردی است که باید به آن توجه شود اگر مراقبت نشود بهترین استعدادها را نابود می کند و پیشگیری از آن نیازمند تمرکز و برنامه ریزی است.
وی با تأکید بر این که انجمن اولیا و مربیان حلقه اتصال مدرسه هستند، بیان کرد: باید زیرساخت های اساسی و اصولی این انجمن که اساسنامه آن است، در شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازنگری و مصوب شود. نیازمند نقشه راهی برای مسیر حرکت و اتصال به چشم انداز نظام و سند تحول بنیادین در این خصوص هستیم.
کاظمی بر توانمندسازی اولیا و مربیان تأکید کرد و گفت: ضرورت دارد اولیای دانش آموزان را به مهارت های تربیتی مجهز کنیم. زیرا مهارت تربیتی و مواجه با آسیب های اجتماعی خانواده ها در کاهش تهدیدهای مرتبط با دانش آموزان بسیار مؤثر است. نسل جدید از کاهش تاب آوری رنج می برد.
انتهای پیام