به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم اختتامیه جایزه ملی سیاستگذاری در خصوص تجربیات خود از مرکز پژوهشهای مجلس و اهمیت آن گفت: من از دوران دانشجویی در دانشگاه تهران با مرکز پژوهشهای مجلس ارتباط داشتم. در آن زمان، مرکز پژوهشها جایگاهی مانند امروز نداشت و انتقاد از سیاستهای مجلس و دولت، به خروج برخی پژوهشگران منتهی میشد.
وی افزود: خوشبختانه، این دوران سپری شده و امروز مرکز پژوهشهای مجلس به عنوان یکی از بهترین نهادهای پژوهشی شناخته میشود. این مرکز با استفاده از نظرات پژوهشگران توانسته است تأثیر بسزایی در فرآیند قانونگذاری بگذارد.
میدری با اشاره به تفاوت عملکرد دولت و مجلس در بهرهگیری از پژوهشگران تصریح کرد: متأسفانه دولت برخلاف مجلس، فاقد یک مرکز پژوهشی مستقل است. در جلسات کمیسیونهای دولت، نظرات بیشتر تحت تأثیر دیدگاههای دستگاههای اجرایی است و انتقاد جدی یا تحلیل مستقل کمتر دیده میشود.
او تأکید کرد: ما نیاز داریم که پژوهشگران مستقیم در کمیسیونها حضور پیدا کنند و دیدگاههای خود را مطرح کنند. اینکه انتظار داشته باشیم یک وزیر یا مدیر اجرایی تمام جزئیات یک گزارش پژوهشی را بفهمد و در جلسات از آن دفاع کند، فرضی نادرست است.
وزیر تعاون با اشاره به عملکرد دانشگاهها اظهار داشت: دانشگاهها و پژوهشگران آکادمیک معمولاً با مسائل واقعی اجرایی آماده برخورد نیستند. بسیاری از راهحلهایی که ارائه میدهند، بر اساس نظریات از پیش تعیین شده است و در مواردی نمیتواند نیازهای اجرایی کشور را برطرف کند.
وی افزود: برای رسیدن به راهحلهای جدید، کار سخت و مداومی لازم است، اما معمولاً این فرصت برای پژوهشگران فراهم نمیشود. ارتباط میان دانشگاه و دولت نیازمند بازنگری جدی است تا بتوان از ظرفیتهای علمی بهرهبرداری بهتری کرد.
میدری با اشاره به تجربه خود خاطرنشان کرد: در سالهایی که نماینده مجلس بودم، متوجه شدم که بار کارشناسی دولت در مقایسه با مجلس، ضعیفتر است. این ضعف ناشی از نبود یک مرکز پژوهشی مستقل و قوی در دولت است.
او ادامه داد: مرکز پژوهشهای مجلس به خوبی توانسته نقش یک نهاد مستقل را ایفا کند، اما دولت همچنان در این زمینه ضعف دارد و باید به ایجاد یک مرکز پژوهشی مستقل اقدام کند.
میدری، وزیر کار تعاون و رفاه اجتماعی در پایان گفت: برای دستیابی به راهحلهای مؤثر در حوزه سیاستگذاری، باید ارتباطات ساده میان دانشگاه، اندیشکدهها و دستگاههای اجرایی به تعاملات عمیقتر و هدفمندتر تبدیل شود.
اندیشکدهها برای بحرانها حرف دارند
علیرضا شاه میرزایی موسس شبکه کانون تفکر ایران (ایتان) در مراسم اختتامیه دومین دوره جایزه ملی سیاست گذاری با اشاره به منبع تامین بودجه اندیشکدهها گفت: اندیشکده ایتان سال 1379 تشکیل شد و از همان زمان این مسئله را داشتیم که اگر از سازمانهای دولتی بودجه بگیریم ذیل آنها تعریف میشویم.
وی با اشاره به اهمیت نظارت بر اندیکشدهها افزود: نگرانیهای بخشهای نظارتی نیز در زمینه اندیشکده ها مهم است
شاهمیرزایی با ذکر نقش فعال اندیشکده ها در مواقع بحرانی تصریح کرد: اندیشکدهها برای بحرانها حرف دارند و بن بستی وجود ندارد. احساس بن بست خودش باعث افزایش قیمت ارز و دامن زدن به بحرانها میشود. مهمترین کمک به اندیشکدهها این است که حرفشان را گوش دهیم.
ناصر باقری مقدم، دبیر شورای آینده نگری فرهنگستان علوم در ادامه پنل با اشاره به استقلال اندیکشدهها گفت: شما اگر یک حزب باشید دولت را در دست میگیرید و اجازه نمیدهید افرادی که داخل این پارادایم نیستند به آن وارد شوند. ما درباره ارتباط اندیشکدهها و قدرت صحبت میکنیم.
وی ادامه داد: حکمرانی در کشور ما هزینه ندارد و هرکسی هرکاری کند با یک تودیع از سمتش کنار میرود
باقریمقدم با ذکر این نکته که ما در کشور حزب نداریم تصریح کرد: ما در کشور حزب نداریم و حزب در کشور ما بیمعنی است. چه رئیس جمهور فعلی و چه سابق یک عده را به صورت شعاری دور خود جمع کرده و میگویند از کارشناسان استفاده میکنند. افرادی که در دولت هستند حول یک پارادایم فعالیت نمیکنند.
وی در ادامه با اشاره به تعامل احزاب و اندیکشدهها گفت: در دنیا احزاب اندیشکدهها را پشتیبانی کرده و از آنها استفاده میکنند. باید بپذیریم که اندیشکدهها باید با رویکرد مشخص در چهارچوب خود حرکت کنند.
امیرعلی سیفالدین، مدیر برنامه ملی ارتقاء و توسعه اندیشکدههای کشور در ادامه پنل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری را مسئول ارتقا اندیشه ورزی عنوان کرد و گفت: تا الان هیچ وزارتخانهای بدون اندیشه نبوده است اما حرکت زیگزاگی این وضعیت را ایجاد کرده است. معاونت علمی و فناوری بر اساس فرمایشات رهبر انقلاب مسئول ارتقا اندیشه ورزی کشور شده است.
وی نقش منابع در اندیشه ورزی را مهم دانست و گفت: به اندیشه باید منابع تزریق شود اما قوانین هم باید ساماندهی کند. حفظ ارز نمیتواند بدون اندیشه باشد، آزادسازی هم بدون اندیشه نیست هر چه اعوجاج در جامعه میبینیم ناشی از اعوجاج در اندیشکدههاست.
معرفی پروژههای برتر و شایسته تقدیر
در ادامه این مراسم پروژه های برتر و شایسته تقدیر دومین جایزه ملی سیاست گذاری معرفی شدند.
پروژه شایسته تقدیر در محور بینشی و اندیشهای با عنوان « عدالت، زن جنسیت: بررسیهای مفهومی و نظری عدالت در راستای نظریه پردازی اسلامی»، اندبشه ورز فریبا علاسوند پژوهشکده زن و خانواده.
دو پروژه برتر در محور استراتژیک و راهبردی با عنوان آینده نگاری الزام به حجاب در افق 1411 به همت گروه بررسیهای راهبردی میراث توسط علیرضا رحمانی و طراحی چارچوب ملی صلاحیتها به همت پژوهشکده مطالعات فناوری، اندیشه ورز محمد خادمی کلهلو
پروژه شایسته تقدیر در محور استراتژیک و راهبردی: شناسایی موقعیتهای تعارض منافع در حوزه مالیات و ارائه راهکارهای مدیریت آن، اندیشکده نوآوری نهادی، اندیشه ورز سید مجتبی هاشمی / برنامه عملیاتی تحول صنعت خودرو، اندیشکده سیاستگذاری امیرکبیر، اندیشه ورز محمدهادی عامری شهرابی/ تحلیل راهبردی اصلاحات یارانه انرژی در ایران و ارائه پیشنهادات سیاستی، اندیشکده رصد، اندیشه ورز سعید سیدحسین زاده یزدی
پروژههای برتر در محور در محور عملیاتی و اجرایی: طرح نگهداری، ارتقا و تثبیت مرغ لاین آرین، اندیشکده اقتصاد مقاومتی، اندیشه ورز مهدی خداوردی / تلنگرهای متن پایه طراحی شده توسط اصول علوم رفتاری و افزایش میزان واکسیناسیون کووید – ۱۹ ، مرکز بینشهای رفتاری ایران، ندیشه ورز محمدحسن ابراهیمکنی / ارتقا و هوشمندسازی فرایند دریافت و پرداخت الکترونیکی در قوه قضائیه، اندیشکده بزرگمهر، اندیشه ورز حامد حسنی.
پروژه شایسته تقدیر در محور عملیاتی و اجرایی: بررسی فرصت ها و چالشها و راهکارهای بخش ترانزیت، اندیشکده حمل و نقل ایران، اندیشه ورز علی ضیائی
پروژه شایسته تقدیر در محور تولید و توسعه محصول: ارتقا کارآمدی سیاست گذاری اقتصادی از طریق پروژه سامانه شفافیت فروشگاهی، اندیشکده کار و اشتغال میزان، اندیشه ورز محمد حسین قمری / سامانه خدمات خودکاربر (هوشمند) ایداد، شرکت خلاق پیشگامان نوین افزار ثریا، اندیشه ورز میثم نظری
انتهای پیام/