شناسهٔ خبر: 70625778 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد

تهران، در مسیر توسعه گردشگری شهری پایدار

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به بررسی مسیرهای گردشگری تهران در سال‌های اخیر گفت: تلاش داریم تا علاوه‌بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، گردشگری شهری را به ابزاری برای توسعه پایدار تبدیل کنیم.

صاحب‌خبر -

احمد علوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در تهران اظهار کرد: با نگاهی به پروژه‌های گردشگری گذشته تهران به وضوح مشخص است که بسیاری از آن‌ها به‌دلیل نبود مطالعات کافی و رویکردهای پایدار، نتایج مطلوبی به همراه نداشته‌اند.

وی افزود: مسیرهای گردشگری که در پروژه‌هایی همچون میدان بهارستان و میدان امام خمینی (ره) به‌طور موقت ایجاد شده بود در نهایت به مسیرهای عبور خودرو تبدیل شد، مسائل ترافیکی و نبود تناسب میان طرح با نیازهای واقعی شهروندان موجب شکست این طرح‌ها شد.

رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: در پروژه‌های دیگری همچون مسیر گردشگری خیابان ۳۰ تیر مشکلاتی از جمله غفلت از مسائل بهداشتی، محیط‌زیستی و ترافیکی در کنار توجه نداشتن به مدیریت یکپارچه ترافیک موجب ایجاد مشکلات جدی شد.

علوی عنوان کرد: این ضعف‌ها بیشتر ناشی از این بود که بسیاری از این پروژه‌ها تنها به اقدامات سطحی همچون سنگ‌فرش کردن خیابان‌ها و نصب چراغ‌های تزئینی‌محدود می‌شد، بدون آنکه به مسائل زیرساختی همچون مدیریت ترافیک، کاهش آلودگی هوا و ایجاد جذابیت‌های پایدار برای گردشگران توجه جدی شود.

تغییر رویکرد از اقدامات موقتی به توسعه پایدار

وی اضافه کرد: مدیریت شهری تهران در سال ۱۴۰۱ به‌ویژه در حوزه گردشگری، تغییراتی اساسی در رویکرد خود ایجاد کرد و تخصیص اعتبار ویژه و اجرای مطالعات دقیق‌تر موجب شد تا پروژه‌ها نه‌تنها در راستای بهبود کیفیت زندگی بلکه با تأکید بر پایدار بودن و توجه به نیازهای درازمدت تهران پیگیری شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بعضی اقدامات برجسته در حال اجرا است که از جمله این موارد می‌توان به پروژه‌هایی همچون طرح منطقه ۲۱ شامل طراحی و اجرای مسیر گردشگری ویژه کودکان، پروژه منطقه ۲۰ شامل آغاز پروژه مسیر گردشگری بی‌بی شهربانو، پروژه منطقه ۱۸ شامل طراحی و اجرا مسیر گردشگری در حریم منطقه و پروژه مناطق ۲ و ۵، گسترش مسیرهای گردشگری در مناطق کوهسار و فرحزاد اشاره کرد.

علوی تاکید کرد: این پروژه‌ها، برخلاف طرح‌های گذشته با تأکید بر مطالعات جامع و زیرساخت‌های پایدار در حال اجرا است و پیشرفت‌های چشم‌گیری در بسیاری از نقاط تهران به چشم می‌خورد.

وی اظهار کرد: یکی از موفق‌ترین نمونه‌های این رویکردهای جدید افزایش تعداد ماشین‌های برقی در محدوده بازار تهران است، این پروژه با هدف کاهش آلودگی هوا و تشویق به پیاده‌روی با استقبال بی‌سابقه‌ای از سوی شهروندان روبه‌رو شده است و در حال حاضر همه ماشین‌های برقی که به محدوده بازار تهران وارد شده‌اند، به‌شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد که این اقدام به وضوح نشان‌دهنده تأثیرات مثبت برنامه‌ریزی درست و مشارکت عمومی است.

چشم‌انداز آینده، توسعه گردشگری شهری با رویکرد سبز و پایدار

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: مقامات شهری تهران بر این نکته تأکید دارند که مسیرهای گردشگری باید فراتر از اقدامات موقتی همچون سنگ‌فرش کردن خیابان‌ها یا نصب چراغ‌های روشنایی باشد، به‌جای این اقدامات سطحی پروژه‌ها باید با تمرکز بر تشویق به پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری طراحی شود.

علوی اضافه کرد: این رویکرد نه‌تنها موجب ارتقای سلامت جسمانی شهروندان می‌شود، بلکه بر کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زیست‌محیطی نیز مؤثر خواهد بود.

وی ادامه داد: پیشنهاد شده است تا استفاده از وسایل نقلیه موتوری در بعضی از مسیرهای گردشگری محدود و به جای آن از وسایل نقلیه برقی یا دوچرخه استفاده شود که نمونه بارز این پیشنهاد در محدوده بازار تهران قابل مشاهده است، جایی که با افزایش تعداد ماشین‌های برقی، آلودگی هوا به میزان قابل توجهی کاهش یافته و استفاده از موتورسیکلت‌ها کمتر شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: با این حال مسئولان معتقد هستند که باید چرخه اقتصادی مرتبط با موتورها نیز به‌طور جامع مورد توجه قرار گیرد.

علوی گفت: توسعه مسیرهای گردشگری در تهران با وجود چالش‌های متعدد در گذشته، اکنون در مسیری درست‌تر و پایدارتر در حال حرکت است و مسئولان شهری بر این نکته تأکید دارند که سرعت اجرای پروژه باید افزایش پیدا کند، اما این امر نباید به قیمت نادیده گرفتن اصول مطالعاتی و پایداری تمام شود.