شناسهٔ خبر: 70598080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

گزارشی از نخستين همایش شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور؛

گام نوین روابط‌عمومی‌ها برای تحقق وفاق ملی

صبح سه‌شنبه (۱۱ دی‌ماه) حیاط مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران در حالیکه با ا‌ولین برف پاییزی تهران سفیدپوش شده بود، حال‌و‌هوای متفاوتی داشت. دورهمی گرم مدیران روابط‌عمومی دستگاه‌های اجرایی در هوای سرد تهران. محمدرضا عارف؛ معاون اول رئیس‌جمهور، الیاس حضرتی؛ رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، محمد گلزاری؛ دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت، احمد میدری؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیدرضا صالحی‌امیری؛ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فاطمه مهاجرانی؛ سخنگوی دولت مهمانان ویژه نخستين همایش شورای هماهنگی روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی کشور بودند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، این روزها تشریح گفتمان وفاق ملی در جمع سیاست‌مداران رونق دارد. گفتمانی که در انتخابات 1403 منجر به افزایش نسبی مشارکت مردم شد و حالا به‌عنوان دولت مستقر گام‌هایی برداشته و مسیر پر فراز و نشیبی پیش‌روی خود دارد. در همین راستا دکتر محمدرضا عارف، وفاق ملی را برآمده از اعتقادات مسعود پزشکیان دانست. معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد که واقعاً وفاق را در بین نهادهای مختلف حس می‌کنیم. ویژگی وفاق ملی باز کردن گره‌هاست؛ نه کور کردن آنها و از آنجا که این جریان سهمی برای خود نمی‌خواهد، مردم به این گفتمان اقبال نشان داده‌اند.

گزارش‌های روابط‌عمومی‌ها؛ امیددهنده و با برنامه عملی

معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به مدیران روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی گفت: آمده‌ایم که هنر خود را در امکانات کم و ایجاد فضای تعاملی و صمیمی بین مردم و دولت نشان دهیم. باید فضایی ایجاد کرد که مردم به گزارش‌های مسئولان اعتماد و اعتنا کنند. گزارش‌های روابط عمومی باید برای مردم امیددهنده با برنامه عملی و نه وعده‌های واهی باشد.

جامعه ایران «آگاه» هستند

یکی از سخنرانان این مراسم الیاس حضرتی بود. بازوی اطلاع‌رسانی و روابط عمومی دولت که شاید بیش از هر سیاست‌مداری دغدغه اعتمادسازی، افزایش سرمایه و انسجام اجتماعی را داشته باشد. حضرتی که بزرگترین پروژه جمهوری اسلامی ایران را ایجاد اعتماد و انسجام اجتماعی می‌دانست معتقد بود که این مهم ماموریت روابط‌ عمومی‌های دستگاه اجرایی است. رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت اظهار کرد که جامعه ایران آگاه است، اما منتقد و معترض نیز هست.  حضرتی در ادامه سخنانش به واکنش گفتمان وفاق ملی به برخی انتقادات اشاره کرد. او گفت برخی در تلاشند تا مشکلات را بر گردن رئیس‌جمهور و دولت بیاندازند و شانسی که آورده‌اند این است که آقای پزشکیان، آقای عارف و دیگران در این دولت نجیب و شریف هستند و قصد ندارند که سوابق مدعیان را عیان کنند. به مرور آشکار می‌شود که این دولت در چه شرایطی کشور را تحویل گرفت.

خروج از بحران‌، نیازمند تئوری‌های دقیق و کارشناسی

احمد میدری، وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی در سخنرانی خود در این مراسم به نقش قصه‌گویی روابط عمومی‌ها اشاره کرد. نقشی که در سال‌های اخیر بسیار مدنظر پژوهشگران اجتماعی بوده است. چرا که بسیاری انسان را اینگونه تعریف کرده‌اند: حیوان قصه‌گو. چرا که قصه همه جای زندگی ما انسان‌ها وجود دارد. خواب‌هایی که می‌بینیم، قصه است. حتی سیاست قصه‌ای که حاکمان برای شهروندان تعریف می‌کنند. زندگی هر انسانی به نحو خاصی آکنده از داستان و روایت است. با چنین عینکی شاید روزنامه‌نگاران و فعالان عرصه روابط عمومی را قصه‌گوی شهروندان بنامیم. 

میدری با بیان اینکه خروج از بحران‌های امروز نیازمند تئوری‌های دقیق و کارشناسی است، گفت شخص رئیس‌جمهور پزشکیان با یک قصه جدید در تلاش برای حل بحران‌ها به میدان آمده است. باید این قصه را بشنویم و آن را پردازش کنیم و این کار مهم به عهده روابط‌عمومی‌ها است.

یکسان‌سازی فرهنگ، غیرممکن و ممنوع

سخنرانی سیدرضا صالحی‌امیری، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کلاس درس فرهنگ و سیاست بود. او دسته‌بندی دقیقی از روح سیاسی در دهه‌های مختلف از زمان انقلاب تاکنون ارائه و گفتمان‌های روسای جمهور مختلف را تشریح کرد. صالحی امیری گفتمان وفاق ملی را گفتمان احیای هویت ملی می‌داند که قصد دارد از دوگانه‌سازی‌های کاذب عبور کند. او تاکید داشت که یکسان‌سازی فرهنگ ایران ناممکن است. در کشورهای توسعه یافته بیش از 200 نوع ملیت، نژاد، مذهب و رنگ زندگی می‌کنند و این هم‌زیستی نشان می‌دهد که انسجام با مفهوم تکثر رابطه مهمی دارد. انسجام‌هایی که با قدرت سخت به وجود می‌آید ارگانیک نیستند، مکانیکی هستند. انسجام یعنی اصالت اصول ایران و اسلام و انقلاب و در عین حال پذیرش تکثر. دولت و همه فعالان عرصه‌های روابط عمومی باید این نکات را مد نظر داشته باشند.

افزایش سرمایه اجتماعی، وظیفه خطیر روابط‌عمومی و رسانه

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت هم در این مراسم با اشاره به تغییر نقش و کارکرد رسانه در سال‌های اخیر، وظیفه پنهان روابط‌ عمومی‌ها را افزایش سرمایه اجتماعی دانست و گفت: در جامعه شهروندان بر طبل ناکارآمدی می‌کوبند و سازمان‌ها بر دهل پرتوقعی. جامعه فکر می‌کند بدنه دولت فعال نیست و دولت فکر می‌کند هر چه در توان دارم خرج می‌کند. پر کردن این شکاف با دست روابط عمومی‌ها صورت می‌گیرد.

بدون تکیه به اقناع افکار عمومی اعتماد حاصل نمی‌شود

در میان سخنرانان دولتی کسانی بودند که خودشان از جنس رسانه بودند. کسانی که به‌واسطه مسیر زندگی و تجربیات سال‌های گذشته بیش از سایرین با عرصه روابط عمومی دست و پنجه نرم می‌کردند. شاید هیچ کس مثل آن‌ها نمی‌توانست دولتی‌ها را قانع کند که «بدون تکیه به اقناع افکار عمومی اعتماد حاصل نمی‌شود. اعتماد امری ساختنی است و آغاز این راه صداقت با مردم است، وقتی مردم به ما اعتماد کنند پیام‌های ما را می‌پذیرند‌.»

محمد گلزاری می‌گفت که حکمرانی و مدیریت در جامعه شبکه‌ای و رسانه‌ای امروز بدون تکیه بر اقناع افکار عمومی شدنی نیست. یکی از کلان پروژه‌ها یا حتی می‌توان گفت مهمترین پروژه و دلیل آمدن دکتر پزشکیان به عرصه رقابت انتخاباتی و در نهایت ریاست‌جمهوری بازگشت اعتماد عمومی به جامعه بوده است.

در بخش دیگری از همایش شورای هماهنگی روابط عمومی سه تن از مدیران روابط عمومی دستگاه‌های دولتی سخنرانی کردند. سخنرانی‌هایی در توصیف هنجارهای روابط عمومی در ایران، آغشته به درد و دل‌های رسانه‌ای و البته با چاشنی انتقاد. 

حمید خواجه‌نژاد، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور با اشاره به اهمیت نیروی انسانی در روابط عمومی، به مسئله حفظ ‌و نگه‌داشت نیروی انسانی اشاره کرد. او اظهار کرد که متاسفانه وحدت رویه در سطح وزارت خانه‌ها را شاهد نیستیم. برخی روابط عمومی‌ها با دفتر حوزه وزارتی ادغام هستند. در استانداری‌های ما این جایگاه تضعیف شده است و مدیرکل دفتر و روابط عمومی استانداری را شاهدیم. به‌گفته او تولید محتوا برای مخاطب امروز که پرسشگر است، هزینه دارد. روابط عمومی‌ها به سمت هوش مصنوعی رفتند اما ما اندر خم یک کوچه‌ایم.

یکی دیگر از نماینده‌های روابط عمومی دستگاه‌ که در سالن اجلاس سران سخنرانی کرد، مریم جمشیدی بود. مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: لازم است که در جلسات مختلف هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود داشته باشد و شکل بگیرد.

حسین کرمانپور، سرپرست مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت نطقش را با یکی از کلید‌ واژه‌های رئیس‌جمهور پزشکیان آغاز کرد. «صدای بی‌صدایان»!

او با اشاره به شهادت رئیس‌جمهور دولت سیزدهم گفت شاید دوران ریاست جمهوری چهاردهم N روز باشد نه چهار سال. پس باید هر روزش را برای خدمت به مردمی که رای داده‌اند یا نداده‌اند، موافقند یا مخالفند غنیمت بشماریم. وفاق برای حل مشکلات مردم با در نظر گرفتن صدای بی‌صدایان که البته کم هم نیستند. 

بر این اساس کرمان‌پور از دولت خواست تا از دسترسی آزاد به اطلاعات ‌و آمار حمایت کند. او ادامه داد که ما نمی‌توانیم بدون فراهم بودن زمینه‌های اطلاع‌رسانی شفاف عملکرد موفقی داشته باشیم. او همچنان که خواستار بازتعریف جدید مسئله محرمانگی داده‌ها شده بود، اظهار کرد: بسیاری از اطلاعات و داده‌های موجود بدون اینکه محرمانه باشد، عامدانه منتشر نمی‌شود و در اختیار ذی‌نفعان هم قرار نمی‌گیرد.

رسانه‌ها رقیب روابط‌عمومی‌ها نیستند

چالش‌هایی اطلاع‌رسانی و رسانه در ایران که موضوعی پیچیده و چندلایه است، اعتماد عمومی به رسانه‌ها را خدشه‌دار کرده است. بازگشت مرجعیت رسانه به داخل کشور یکی از دغدغه‌های شورای اطلاعات رسانی دولت چهاردهم بوده است که رد آن در سخنرانی‌ها قابل پیگیری است. امروز جامعه رسانه‌ای ایران نیازمند راهکارهای نظری و عملی قدرتمند برای حل شکاف‌ها و چالش‌های ارتباطاتی است. 

شاید به همین خاطر بود که دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت تاکید داشت که رسانه‌ها رقیب روابط‌عمومی‌ها نیستند و قرار نیست روابط عمومی‌ها فکر کنند که رسانه‌ها آنها را اذیت می‌کنند. رسانه‌ها شریک روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی هستند و به آنها در ارائه تصویری بهتر کمک می‌کنند. نظام پاسخگویی، کارآمدی و همراهی با تحولات و عقب‌نیافتادن از تحولات نیاز جدی امروز روابط‌عمومی است.

انتهای پیام