به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزههای علمیه خواهران، در مراسم اختتامیه همایش ملی ملزومات، ساز و کارها و موانع تحقق الگوی سوم زن مسلمان که امروز در اهواز برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ماه رجب و تبریک میلاد امام محمدباقر(ع)، بیان کرد: تاکید و توصیه زیادی توسط مذهب، مکتب و… در احیا و تکریم این ماه روایت شده است.
وی با اشاره به اختتامیه این همایش ملی، افزود: برگزاری این همایش در استان خوزستان، منجر بهرقم زدن کارهای بزرگ دیگر در استانها و باعث افزایش مرجعیت علمی حوزههای علمی خواهران در جامعه علمی امروز خواهد شد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: خداوند در آیه ۲۳ سوره شوری میفرماید؛ قُل لَّا اَسْاَلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْرًا اِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی، خیلی از مفسرین قرآن کریم در تفسیر کلمه القربی و ساختار صرفی آن، دو دیدگاه را بیان کردند، اول آنکه القربی به معنای مصدری و به معنای خویشاوند گرفته شود ولی معنای دیگری که میتوان با توجه به سیره و سنت نبوی از آن بهرهمند شد، آن است که القربی به معنای افعل وصفی و مونت اقرب لحاظ شود، القربی به معنای نزدیکترین خویش از جنس مونث است که به شهادت تمام فرق حضرت زهرا(س) میباشد.
وی اظهار کرد: تمام همسران پیامبر(ص) با وجود نزدیکی به ایشان، چنین جایگاهی مانند حضرت زهرا(س) نیافتند.
حجتالاسلام والمسلمین فاضل عنوان کرد: رفتار و کنشی که امروزه خواهران طلبه توانستهاند به آن برسند، به مدد امامین انقلاب صورت گرفته است که اگر به ۴ الی ۵ دهه قبل رجوع کنیم، چنین موفقیتی رو نمییابیم.
وی گفت: اگر در موضوعات زن و جایگاه آن، به منظومه فرمایشات مقام معظم رهبری مراجعه کنیم، به سرانجام خوبی خواهیم رسید، در این منظومه زن یک پدیده بابرکتی دیده شده و منشا اثر واقع میشوند و به تعبیر امام راحل از دامان زن، مرد به معراج میرود.
مدیرحوزههای علمیه خواهران اظهار کرد: رهبری اجتهاد بانوان را در اموری که مربوط به زنان است، قابل ارزش دانسته زیرا موتور محرکهای که میتواند فقه شیعه را پویا و زنده نگه دارد، اجتهاد است.
وی ادامه داد: سؤالی در این موضوع مطرح میشود آن است که آیا اجتهاد مورد تایید معصومین بوده است؟ و حضرات شیعیان را به آن ترغیب کرده و سوق دادند؟ در پاسخ باید گفت، بله زیرا معصومین سیاسهالعباد و افراد دقیقی بودند و آنان شیعیان را در مسیر اجتهاد سوق دادند، آنهم در زمانی که کلمه اجتهاد همردیف واژه قیاس لحاظ میشد.
حجتالاسلام والمسلمین فاضل عنوان کرد: اجتهاد بانوان را باید به فالنیک گرفت زیرا با گذشت سالها از انقلاب میزان تعلیم و تعلم افزایش یافته است و در امکان وقوع آن جنسیت تفاوتی ندارد.
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین مجتبی فاضل، مدیر حوزههای علمیه خواهران، در مراسم اختتامیه همایش ملی ملزومات، ساز و کارها و موانع تحقق الگوی سوم زن مسلمان که امروز در اهواز برگزار شد، با اشاره به فرارسیدن ماه رجب و تبریک میلاد امام محمدباقر(ع)، بیان کرد: تاکید و توصیه زیادی توسط مذهب، مکتب و… در احیا و تکریم این ماه روایت شده است.
وی با اشاره به اختتامیه این همایش ملی، افزود: برگزاری این همایش در استان خوزستان، منجر بهرقم زدن کارهای بزرگ دیگر در استانها و باعث افزایش مرجعیت علمی حوزههای علمی خواهران در جامعه علمی امروز خواهد شد.
مدیر حوزههای علمیه خواهران ادامه داد: خداوند در آیه ۲۳ سوره شوری میفرماید؛ قُل لَّا اَسْاَلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْرًا اِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی، خیلی از مفسرین قرآن کریم در تفسیر کلمه القربی و ساختار صرفی آن، دو دیدگاه را بیان کردند، اول آنکه القربی به معنای مصدری و به معنای خویشاوند گرفته شود ولی معنای دیگری که میتوان با توجه به سیره و سنت نبوی از آن بهرهمند شد، آن است که القربی به معنای افعل وصفی و مونت اقرب لحاظ شود، القربی به معنای نزدیکترین خویش از جنس مونث است که به شهادت تمام فرق حضرت زهرا(س) میباشد.
وی اظهار کرد: تمام همسران پیامبر(ص) با وجود نزدیکی به ایشان، چنین جایگاهی مانند حضرت زهرا(س) نیافتند.
حجتالاسلام والمسلمین فاضل عنوان کرد: رفتار و کنشی که امروزه خواهران طلبه توانستهاند به آن برسند، به مدد امامین انقلاب صورت گرفته است که اگر به ۴ الی ۵ دهه قبل رجوع کنیم، چنین موفقیتی رو نمییابیم.
وی گفت: اگر در موضوعات زن و جایگاه آن، به منظومه فرمایشات مقام معظم رهبری مراجعه کنیم، به سرانجام خوبی خواهیم رسید، در این منظومه زن یک پدیده بابرکتی دیده شده و منشا اثر واقع میشوند و به تعبیر امام راحل از دامان زن، مرد به معراج میرود.
مدیرحوزههای علمیه خواهران اظهار کرد: رهبری اجتهاد بانوان را در اموری که مربوط به زنان است، قابل ارزش دانسته زیرا موتور محرکهای که میتواند فقه شیعه را پویا و زنده نگه دارد، اجتهاد است.
وی ادامه داد: سؤالی در این موضوع مطرح میشود آن است که آیا اجتهاد مورد تایید معصومین بوده است؟ و حضرات شیعیان را به آن ترغیب کرده و سوق دادند؟ در پاسخ باید گفت، بله زیرا معصومین سیاسهالعباد و افراد دقیقی بودند و آنان شیعیان را در مسیر اجتهاد سوق دادند، آنهم در زمانی که کلمه اجتهاد همردیف واژه قیاس لحاظ میشد.
حجتالاسلام والمسلمین فاضل عنوان کرد: اجتهاد بانوان را باید به فالنیک گرفت زیرا با گذشت سالها از انقلاب میزان تعلیم و تعلم افزایش یافته است و در امکان وقوع آن جنسیت تفاوتی ندارد.
∎