به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، تردز که توسط شرکت متا و مارک زاکربرگ کنترل میشود، در حالی که ادعا میکند به گفتوگوهای عمومی اهمیت میدهد، با این حال از طریق تنظیمات مختلف، برخی از انواع خاص محتوا را بیشتر از سایرین ترویج کرده است. برای مثال، در سال انتخاباتی، متا محتوای سیاسی را محدود کرد و کاربران مجبور شدند تنظیمات خود را برای مشاهده پستهای مرتبط با انتخابات و "موضوعات اجتماعی" تغییر دهند.
این تمایل به محدود کردن محتوای حساس باعث اتخاذ تصمیمات بحثبرانگیز در زمینه نظارت شده است. بهعنوان مثال، برای ماهها، این اپلیکیشن از جستجوی برخی موضوعات مانند کووید ۱۹ و واکسنها جلوگیری کرده بود. اگرچه این محدودیتها اکنون رفع شده است، اما هنوز برخی خطاهای عجیب در نظارت بر محتوا در تردز مشاهده میشود.
از سوی دیگر، بلوسکای رویکردی کمتر متمرکز به نظارت دارد. این شرکت در حالی که از برخی مدیران داخلی برای نظارت بر محتوا استفاده میکند، به کاربران این امکان را میدهد که کنترل بیشتری بر روی محتواهای غیرمطلوب داشته باشند و حتی سرویسهای نظارتی خود را برای تجربهای بیشتر سفارشیسازی کنند.
برخلاف تردز، که در تلاش است تا از انتشار اخبار سخت جلوگیری کند، بلوسکای سعی کرده است به اشتراکگذاری لینکها را ترویج کند و گزارشهایی از ناشران مختلف حاکی از افزایش قابلتوجه ترافیک وبسایتها از بلوسکای نسبت به تردز و ایکس (توییتر سابق) است.
یکی دیگر از تفاوتهای برجسته، نحوه نمایش پستها است. بلوسکای بهطور پیشفرض یک فید معکوس زمانی ارائه میدهد که پستها را از حسابهای دنبالشده نمایش میدهد. کاربران همچنین میتوانند فیدهای سفارشی بر اساس موضوعات مختلف ایجاد کنند. این در حالی است که تردز همچنان از فید الگوریتمی برای نمایش محتوا استفاده میکند که ترکیبی از محتواهای مورد علاقه کاربران و مطالب بیربط است.
در سال ۲۰۲۵، هر دو شبکه اجتماعی برای کسب درآمد، بهدنبال مدلهای جدید خواهند بود. بلوسکای با ارائه دامنههای سفارشی و یک سرویس اشتراکی که ویژگیهای اضافی به کاربران میدهد، آزمایشهایی برای کسب درآمد انجام داده است. در مقابل، تردز که بهطور مستقیم به ماشین تبلیغاتی چند میلیارد دلاری متا متصل است، ممکن است از ژانویه تبلیغات را آغاز کند.
با وجود آن که بلوسکای همچنان در برابر تردز که بیش از ۱۰ برابر بزرگتر است، بهعنوان یک رقیب کوچک محسوب میشود، اما کاربران بلوسکای به دیدگاه این شبکه اجتماعی در مورد ایجاد یک فضای اجتماعی باز و غیرمتمرکز اعتقاد دارند. بلوسکای نه تنها در تلاش است تا مدلهای جدید اجتماعی ایجاد کند، بلکه قصد دارد کنترل بیشتری را به کاربران خود بدهد تا انتخابهایی در مورد محتوای قابل مشاهده داشته باشند.
این شبکه اجتماعی که ساختاری دموکراتیکتر دارد، به توسعهدهندگان خوشآمد گفته است و آنها توانستهاند دهها اپلیکیشن ثالث برای این سرویس بسازند.
در نهایت، بلوسکای برای ایجاد تغییرات بنیادین در دنیای شبکههای اجتماعی، بر تغییرات از پایین به بالا تأکید دارد و در تلاش است که کاربران کنترل بیشتری بر آنچه که میبینند، داشته باشند.
آغاز دنیای جدید شبکههای اجتماعی با تردز و بلواسکای
شبکههای اجتماعی تردز و بلوسکای بهعنوان جایگزینهای اصلی شبکه اجتماعی توییتر، اهداف مشابهی دارند، اما در راستای تحقق این اهداف، از روشهای کاملاً متفاوتی استفاده کردهاند.
صاحبخبر -
∎