به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در اهواز، سومین مدرسه منطقهای طراحی خدمت، به میزبانی استان خوزستان با حضور سجاد محمدیان، مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانه های عمومی کشور؛ سید علی فارغ، استاد دانشگاه هنر تبریز؛ علی شعبانی نژاد، استاد دانشگاه تهران؛ منصور کوهی رستمی، استاد دانشگاه شهید چمران اهواز؛ حمیدرضا نکویی از ۱۱ دی ماه به مدت سه روز در آبادان در حال برگزاری است.
مدیرکل دفتر پژوهش و آموزش نهاد کتابخانههای عمومی کشور در حاشیه سومین مدرسه منطقهای طراحی خدمت در آبادان بیان کرد: در این مدرسه به مدت سه روز سرفصلهای طراحی خدمت، طراحی تجزبه و کارگاه عملی طراحی ارزش پیشنهادی به کتابداران ارائه میشود.
سجاد محمدیان افزود: هدف از برگزاری این دورههای آموزشی این است که بتوانیم خدمات کتابخانههای عمومی را منطبق با نیازهای همه مردم کشور تبدیل کنیم، و در این مسیر عاملی که به کتابداران کمک میکند نوع تفکر کتابداران با بهرهگیری از تفکر و طراحی است که کتابدار سعی می کند با همدلی بیشتر با کاربران طراحی و خلق تجربه خوشایند برای مشتریان و به دنبال آن خلق ارزش برای کتابخانه، بتواند نیازهای جامعه محلی و اجتماع محلی را پاسخ دهد.
محمدیان ضمن ابراز امیدواری از مفید بودن این دورۀ آموزشی برای کتابدارن، اظهار کرد: این کارگاه آموزشی قرار است در ۴ منطقه دیگر کشور برگزار شود، و در مرحله منطقهای، به طور تقریبی ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر از کتابداران آموزش داده میشود. و در مرحله استانی مسیری طی خواهیم کرد که بتوانیم تعداد بیشتری از همکاران را با موضوع طراحی خدمت، طراحی تجربه و طراحی ارزش پیشنهادی برای کتابخانههای عمومی آشنا کنیم و همکاران در این موضوع مسلط شده و بتوانند از این آموزشها در خدماتی که به عموم ارائه میدهند، استفاده کنند.
مدرس دیگر این دورۀ آموزشی گفت: این دورهها تلاش میکند کتابداران را با تفکر طراحی، طراحی تجربه و طراحی خدمات آشنا کرده که چگونه بتوانند در محیطِ کتابخانههای در حال فعالیت، ایدههای جدید را پرورش داده و خدمات جدید را به کاربران ارائه دهند.
حمیدرضا نکویی افزود: در حال حاضر رویکرد کتابخانهها مختص مخزن کتاب و مطالعه نیست بلکه کتابخانهها باید به عنوان پایگاه محلی بتوانند با اتفاقات و رویدادهای محلی خانوادهها، بچهها و سالمندان از خدمات کتابخانه بهرهمند کنند.
نکویی با اشاره به اینکه دورههای آموزشی میتوانند در شناسایی خدمات به کتابداران کمک کنند، اظهار کرد: کتابداران با توجه به نیازهای مخاطبین میتوانند با ارائه طراحی و ایدههای جدید نیازهای آنان را برطرف کرده و در آینده به یک نهاد محلی، اجتماعی و مرکزی برای گفت و گو، برقراری ارتباط و فعالیتهای بیش از کتاب خواندن تبدیل شوند.
∎