شکرالله نبیل الحاج، 26 فوریه 1943 در روستای الحجه در ناحیه صیدا جنوب لبنان به دنیا آمد. او در سال 1957 به مدرسه پاتریک مارونی پیوست و تا سال 1962 در آنجا تحصیلات متوسطه را خواند. سال بعد، الحاج وارد دانشگاه سن ژوزف بیروت شد و به تحصیل فلسفه و کلام پرداخت و در سال 1970 به مقام کشیشی دست یافت.
او در سال 1977 در رشته زبان فرانسه از دانشگاه لبنان فارغالتحصیل شد و بورسیه تحصیلی در فرانسه دریافت کرد و پس از آن با مدرک دیپلم پژوهشهای پیشرفته از دانشگاه پروانس فرانسه فارغالتحصیل شد و در سال 1981 دکترای زبان فرانسه گرفت و با بازگشت به لبنان در دانشگاه سن ژوزف و دانشگاه لبنان مشغول به تدریس شد. وی در سال 2003 رئیس اسقفهای صور و همان سال اسقف اعظم صور شد.
شکرالله نبیل الحاج، اسقف اعظم صور در مجمع ویژه شورای خاورمیانه بر این عقیده بود که مسیحیان باید در همبستگی با همه شهروندان زندگی کنند و به عنوان نمونهای از همزیستی مسیحیان و مسلمانان از «مؤسسه ادیان» در بسیاری از سخنرانیها و سمینارهای خود یاد میکرد و تا امروز از مسیحیان لبنانی خواسته که تحت هیچ شرایطی معرکه و کشور را ترک نکنند و برای همزیستی در سایه صلح و آرامش تلاش کنند.
شکرالله نبیل الحاج بهمناسبت سالروز میلاد مسیح(ع) و نیز فرارسیدن سال نو میلادی در گفتوگو با ایکنا پیرامون نقش آموزههای دینی در پیشبرد صلح و آشتی و اهمیت بعد معنوی فلسطین بهعنوان مهد ادیان آسمانی سخن گفت.
این اندیشمند مسیحی گفت: حضرت مسیح(ع) با یک توصیه تمام وصایا را مورد تأکید قرار داده و آن «عشق به خدا و عشق به انسان» است و دقیقتر عشق به کسی که در جوار تو و در همسایگی تو است. یعنی حضرت عیسی اول توجه به انسان به شکل کلی و سپس همسایه به شکلی ویژه را مورد تأکید قرار داده است.
اسقف اعظم صور افزود: گمان نمیکنم اگر امروز مسیح در جمع ما بود توصیهای مهمتر از این برای بشریت میداشت؛ این آموزه دینی یعنی محبت به خدا و بشر با تمام اخلاص و وجود. همانطور که خود را دوست میداری به دیگران عشق بورزی این رسالت امروز ما و درس مهم دین است.
وی در ادامه بیان کرد: ما مسیحیان معتقدیم وقتی حضرت عیسی(ع) متولد شد، فرشتگان آسمانی یکصدا ندا سر دادند که «مجد در عرش از آن خدا و صلح و آرزوهای نیک از آن مردم روی زمین است» و این به معنی آن است که صلح و آشتی، رسالت نخست آیین مسیحیت برای ملتها بوده است.
رسالت دین در حمایت از آرمان فلسطین
الحاج در پاسخ به این سؤال ایکنا که رسالت و وظیفه اصلی مسیحیان جهان در شرایط فعلی بهویژه دفاع از آرمانهای فلسطین چیست گفت: بهعنوان یک عالم مسیحی با توجه به آنچه از حضرت عیسی(ع) آموختهام باید اول نزدیکانم را دوست بدارم و تلاش کنم با آنها به نقطه تفاهم و اشتراک برسم. ما باید در کنار هم قدرت پذیرش یکدیگر را داشته باشیم و با یکدیگر با صلح، اخوت، محبت و دوستی زندگی کنیم. این آموزه مهم دین مسیح است که مهمترین نقش هر مسیحی را برای برقراری صلح با برادرانش گوشزد میکند.
این مقام دینی لبنان افزود: عیسی مسیح(ع) میفرماید: «خوشا به حال صلحکنندگان، زیرا آنها فرزندان خدا خوانده خواهند شد»، بنابراین پیام مسیحیت در درجه اول پیام صلح و محبت است. همچنین از منظر جهانی، هر انسانی حق دارد از خود، کشور و تمدن خود دفاع کند، بنابراین، مسیحی فلسطینی باید از کشور خود دفاع کند، همانطور که لبنانیها حق دارند از کشور خود دفاع کنند. یقیناً باید همبستگی اعراب با مردم فلسطین وجود داشته باشد و این مورد نیاز همه مردم منطقه است و ما از احقاق حقوق در فلسطین حمایت میکنیم. فلسطین قطعاً نشانه انحصاری و تاریخی رجعت مسیح(ع) در زمین است، همانجا که عمر خود را گذرانده و پیام خود را آورده و بشارت خود را سر داده است.
وی تصریح کرد: به همین دلیل، مسئله فلسطین برای ما اهمیت زیادی دارد و ما از عدالت در فلسطین حمایت میکنیم و هر مسیحی موظف است وضعیت فلسطین را درک کند و بداند که ظلم بسیار بزرگی در حق فلسطینیها وجود دارد، مردم فلسطین حق دارند کشوری داشته باشند و کنفرانس عربی که در لبنان برگزار شد، همبستگی خود با مردم فلسطین را اعلام کرد اگرچه فقط روی کاغذ بود.
این روحانی مسیحی افزود: همه مردم جهان باید در همبستگی با مردم فلسطین بایستند تا بتوانند کشوری متمایز داشته باشند که در آن مردم آن آزاد باشند. ما معتقدیم که با حمایت کشورهای عربی و برنامهریزی سیاسی فلسطین، مردم فلسطین میتوانند کشور خود را بازسازی کنند.
صلح؛ اصلی بنیادین در تمام ادیان
وی در پاسخ به این سؤال که «اندیشمندان مسیحی لبنان پروژه صهیونیستی مداخله در سوریه پس از سقوط بشار اسد را چگونه ارزیابی میکنند؟» گفت: ما امیدواریم که دولت سوریه مانند دوران رئیس جمهور بشار اسد، مسئله فلسطین را در اولویت قرار دهد و انشالله همه اعراب در گفتار و عمل به همبستگی با فلسطین بازگردند.
اسقف اعظم صور لبنان همچنین درباره نقاط اشتراک آموزههای سه دین توحیدی اسلام، مسیحیت و یهودیت و مشکلاتی که مانع تقریب کلامی بین این سه دین آسمانی میشود گفت: نقاط مشترک بسیاری بین ادیان وجود دارد که اولین و مهمترین آنها این است که این سه دین به خدای واحد اعتقاد دارند؛ ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام، به خدا و همچنین به برادری بین انسانها اعتقاد دارند، این اصل اساسی ادیان است و علاوه بر آن هر سه دین خواستار صلح هستند و این چیزی است که باید روی آن کار کرد. اما صلح با موانع زیادی روبهرو است و قطعاً نیازمند فداکاری، عزم و اتخاذ موضع مشترک تمام کشورهای عربی برای ساختن یک کشور فلسطینی است که مردم فلسطین را شایسته داشتن سرزمین و کشوری بدانند که همه فرزندان آن را گرد هم آورد. همانها که سزاوار داشتن سرزمین و کشور و حق برخورداری از آزادی و حق تعیین سرنوشت هستند و ما باید در این راستا با آنها همبستگی داشته و در کنار آنها باشیم.
گفتوگو از اشرف بصیری
انتهای پیام