به گزارش ایکنا، حجتالاسلام والمسلمین علی مصباح یزدی، فرزند آیتالله مصباح یزدی در سخنانی با قدردانی از زحمات کسانی که این همایش را برپا کردند، گفت: امسال از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی روز 12 دیماه روز بزرگداشت علامه مصباح نامگذاری شده است. مسئله علوم انسانی اسلامی در حقیقت پایههای نظام جمهوری اسلامی است که برآمده از تلاش و زحمات و خون شهدا و فداکاریهای امام(ره) و همراهان ایشان است.
وی افزود: امروز مناسبتی است برای اینکه در هر سال توجهها به این مسئله مهم و حیاتی برای نظام جمهوری اسلامی جلب شود.
مصباح یزدی با بیان اینکه انقلاب درصدد ارائه الگو به جهان در زمینه بندگی خداوند است و تلاش میکند تا هر چیزی را که نقشه الهی است اجرا کند، اظهار کرد: از خداوند میخواهیم به ملت ایران کمک کند تا در تولید این علوم و هم اجرای دستورالعملهای نورانی اسلام موفق بدارد و به این وسیله سهم مهمی در زمینهسازی ظهور حضرت بقیهالله الاعظم ایفا کنند.
مصباح یزدی با بیان اینکه انقلاب درصدد ارائه الگو به جهان در زمینه بندگی خداوند است و تلاش میکند تا هر چیزی را که نقشه الهی است اجرا کند، اظهار کرد: از خداوند میخواهیم به ملت ایران کمک کند تا در تولید این علوم و هم اجرای دستورالعملهای نورانی اسلام موفق بدارد و به این وسیله سهم مهمی در زمینهسازی ظهور حضرت بقیهالله الاعظم ایفا کنند.
فقیه، فیلسوف و حکیم
حجتالاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه؛ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان سخنران بعدی با بیان اینکه آیتالله مصباح یزدی مؤسس علوم انسانی اسلامی در ایران هستند، گفت: اندیشه ایشان امروز نه تنها در ایران بلکه کشورهای دیگر هم مورد بحث است و مقام معظم رهبری هم در مورد ایشان تعابیر فقیه، فیلسوف و حکیم، استاد فکر و ... را به کار بردند.
خسروپناه افزود: علامه مصباح یزدی از حکمرانی علم و اجرا برخوردار بود و حکمرانی علم و عمل در منظومه فکری علامه مصباح چندین ویژگی داشت که فقط نام میبرم؛ اولین ویژگی فراگیری علوم حوزوی و جدید با بهرهبردن از فقها و علمای متفکر و مجتهد بود؛ استاد مصباح علاوه بر علوم حوزوی که از امام و علامه طباطبایی بهره بردند به مطالعه زبان انگلیسی و فرانسه و علوم اجتماعی و روانشناسی و ... پرداختند و این درس برای همه ماست.
وی ادامه داد: ویژگی دیگر ایشان سلوک معنوی با استفاده از سالکان الهی بود و سالها از آیتالله بهجت بهره بردند و این سلوک معنوی را ادامه دادند؛ ایشان فقط فیلسوف و فلسفهدان نبودند و نگاه انتقادی هم داشتند. به فلاسفهای چون ملاصدرا و ابن سینا نگاه انتقادی هم داشتند.
دبیر شورای عالی انقلااب فرهگی تصریح کرد: ایشان نظریهپرداز هم بودند و در مباحث فلسفه و علوم اجتماعی مانند جامعهشناسی و مدیریت و ... نظریهپردازی میکردند. راز آن در روشمندی دانش و علم ایشان بود؛ ایشان در علم، روشمند بود. تا قبل از ایشان افرادی در مورد علوم انسانی مطالبی بیان میکردند ولی نظریهپرداز نبودند.
استاد حوزه علمیه گفت: در حوزه یک روزی ما کسانی را نداشتیم که علوم انسانی را بفهمند ولی الان استادتمام داریم و کسانی داریم که نظریهپرداز هستند و باید قدردان این مسائل باشیم. در این چهار دهه قطعا بیش از یک قرن در این باب گامهای بلندی برداشته شده است.
وی افزود: ویژگی دیگر شاگردپروری است؛ استاد مصباح چهار نسل بعد از خودش را تربیت کرد و حتی در اواخر عمر هم استادی نوجوانان را هم بر عهده داشتند. ما در دهه 60 که آغاز نوجوانیمان بود ما را هدایت و راهنمایی میکردند و تا اواخر عمر هم دست هدایت بر سر جوانان و نوجوانان داشتند و با حوصله سؤالات این نسل را پاسخ میدادند. واقعا این مرد با تواضع و فروتنی رفتار میکردند و گاهی اوقات به نوجوانان توجه بیشتری هم داشتند.
اهل سیاست در سایه ولایت
وی ادامه داد: ویژگی دیگر ایشان مدیریت علمی و اجرایی ایشان بود که باید این مدیریت تدوین و در حوزه استفاده شود؛ ایشان سیاستمدار ولایی بود و اینطور نبود که بگوید در شان ما نیست که اظهار نظر سیاسی بکنیم.
وی تاکید کرد: کاملا در سیاست حضور داشتند ولی نه حزبمدارانه بلکه ولایتمدارانه و ایشان یک ایدئولوگ بود؛ اینکه ایشان را در تحزب خاصی محدود کنیم به جهان اسلام خیانت کردهایم. او متفکر جهان اسلام برای آینده هم هست.
دبیر شورای عالی حوزه علمیه، اظهار کرد: ولایتمداری نسبت به رهبری و امام از ویژگیهای بارز ایشان بود؛ علامه مصباح غیرت دینی داشت و گاهی با حرص و جوشی که میخورد به شبهات پاسخ میگفت آن هم تا آخر عمر شریف و گاهی توان جسمی برای دیدن منابع نداشت و از دیگران کمک میگرفت و هر هفته پاسخ میداد در حالی که برخی گرفتار تساهل و مداهنه هستند.
وی افزود: ویژگی دیگر علامه مصباح اخلاص در بینش و کنش و منش بود و بنده به عنوان طلبهای که در محضر ایشان بودم شهادت میدهم لحظهای هوای نفس در او ندیدم و ویژگی دیگر هم این است که ایشان مجاهد همیشه در صحنه بودند و باید این ویژگیها به عنوان رویه در کارهای علمی و مدیریتی تسری یابد.
وی تاکید کرد: تاسیس بنیاد باقرالعلوم و بعد موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی از ایدهها و طرحهای مهمی بود که البته با هدایت و کمک و راهبری مقام معظم رهبری شکل گرفت ولی یک موسسه آیندهنگر بود که میتواند برای چند قرن آینده جهان اسلام تولید اندیشه و فکر بکند.
خسروپناه بیان کرد: شما قبل از راهاندازی موسسه، حوزه را ببینید بعد از موسسه هم ببینید معلوم میشود چه تحول عمیقی در حوزه ایجاد شد.