شناسهٔ خبر: 70579017 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

روزنامه گردی دیدبان تاریخ ۱۲ دی ۱۳۵۶؛

ایران کنترل هوایی بخش وسیعی از خلیج فارس را بدست گرفت

صفحه نخست روزنامه اطلاعات روز دوشنبه ۱۲ دی سال ۱۳۵۶ را مشاهده می نمایید. تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به انفجار هواپیمای مسافربری هندی با ۲۳۶ مسافر و کشته شدن همه آنها در این حادثه و خبر حادثه ای امروز هم به فاش شدن راز کشف جسد برهنه یک دختر در زیر پل مربوط می‌شود. از دیگر تیترهای این شماره روزنامه می‌توان به سرمایه گذاری ایران در بزرگترین کارخانه اتمی فرانسه، افزایش حداقل حقوق کارمندان پیمانی، شرایط اجازه تحصیل مشمولان دیپلمه در دانشگاه‌ها و تهدیدات یاسر عرفات خطاب به کارتر مبنی بر اینکه تاسیسات آمریکا را در جهان عرب نابود می کنیم اشاره نمود. تیتر قرمز روزنامه هم به صدور توقیف اتومبیل‌های دود زا در پی آلودگی هوا اختصاص دارد که این دستور شامل اتومبیل‌های دولتی منجمله اتوبوس‌های شرکت واحد نیز می‌شود. ایران کنترل هوایی بخش وسیعی از خلیج فارس را بدست گرفت. متن کامل گزارش را در دیدبان تاریخ بخوانید

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ صفحه نخست روزنامه اطلاعات روز دوشنبه ۱۲ دی سال ۱۳۵۶ را مشاهده می نمایید. تیتر یک روزنامه اختصاص دارد به انفجار هواپیمای مسافربری هندی با ۲۳۶ مسافر و کشته شدن همه آنها در این حادثه و خبر حادثه ای امروز هم به فاش شدن راز کشف جسد برهنه یک دختر در زیر پل مربوط می‌شود.

از دیگر تیترهای این شماره روزنامه می‌توان به سرمایه گذاری ایران در بزرگترین کارخانه اتمی فرانسه، افزایش حداقل حقوق کارمندان پیمانی، شرایط اجازه تحصیل مشمولان دیپلمه در دانشگاه‌ها و تهدیدات یاسر عرفات خطاب به کارتر مبنی بر اینکه تاسیسات آمریکا را در جهان عرب نابود می کنیم اشاره نمود.

تیتر قرمز روزنامه هم به صدور توقیف اتومبیل‌های دود زا در پی آلودگی هوا اختصاص دارد که این دستور شامل اتومبیل‌های دولتی منجمله اتوبوس‌های شرکت واحد نیز می‌شود.

ایران کنترل هوایی بخش وسیعی از خلیج فارس را بدست گرفت. این خبر که در صفحه سوم‌ اطلاعات امروز کار شده، به شرح زیر می باشد؛

IMG_20250101_092735_001

از امروز ایران رسما کنترل هوایی و فضایی بخش وسیعی از خلیج فارس را بعهده گرفت. به این ترتیب از این پس ۴۰۰ تا ۵۰۰ هواپیمایی که از این منطقه می‌گذرند توسط فرودگاه مهرآباد کنترل و هدایت خواهند شد.

طبق موافقتنامه کنفرانس بین المللی هواپیمایی کشوری که در سال ۱۹۶۹ در مانیل پایتخت فیلیپین تشکیل شد، کشورهای عضو سازمان ملل متحد موافقت کردند که کشور شاهنشاهی ایران، کنترل هوایی و فضایی قسمت مهمی از خلیج فارس را بعهده بگیرد.

این‌ منطقه بسیار حساس از پنجاه سال قبل توسط دولت انگلیس که در بحرین پایگاه هوایی داشت اداره می شد. پس از خروج انگلیس از خلیج فارس، دولت بحرین با همکاری امارات خلیج فارس و کمک فنی دولت انگلیس این قسمت از فضای هوایی را کنترل و مراقبت می کرد ولی سلامت پرواز هواپیماها به به نحو احسن انجام نمی شد و علت آن هم نبودن  وسایل ارتباطی و دستگاه‌های هدایت هواپیما و کمبود کادر متخصص و فضای گسترده بود.

با سفر وزیر صنایع بحرین به تهران، قراداد مانیل مجددا مورد بررسی قرار گرفت و موافقت شد که دولت ایران کنترل و حفظ سلامتی پروازهای آن منطقه را بعهده بگیرد.

این منطقه که شامل منطقه وسیعی از خلیج فارس و قسمتی از سرزمین های دولت امارات متحده و دیگر شیخ نشینها می باشد از مرکز کنترل پرواز مهرآباد و از فاصله ۱۵۰۰ کیلومتری اداره می‌شود.

IMG_20250101_092735_313

از این منطقه حساس روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ پرواز از مسیر اروپا و آمریکا به پاکستان، هندوستان، افغانستان، چین، ژاپن و سایر کشورهای خاور دور انجام می گیرد. 

تهیه و تنظیم: مصطفی رحیمی مشکله

 

کپی لینک
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام