شناسهٔ خبر: 70578388 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

«اثرات شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر نظریه و تئوری مقاومت» بررسی شد؛

متأسفانه تاریخ‌نگاری ما مبتنی بر تاریخ‌نگاری انگلیسی بوده است

یعقوب توکلی، محقق و مورخ گفت: متأسفانه چون تاریخ‌نگاری ما مبتنی بر تاریخ‌نگاری انگلیسی بوده، از زمان زندیه و قاجار تنها به شکست‌ها پرداخته شده و تنها شکست‌ها در ذهن تاریخی ایرانیان مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا جواد منصوری، اولین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «نسبت انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت» با عنوان «بررسی اثرات شکل‌گیری انقلاب اسلامی بر نظریه و تئوری مقاومت» که در سالن استاد حائری کتابخانه مجلس، برگزار شد، گفت: مقاومت عنصر ذاتی و طبیعی جوامع انسانی و حکومت‌ها است، در واقع ماهیت نظام اجتماعی بر اساس اختلاف بین انسان‌ها است.

وی ادامه داد: حضرت امام نیز اختلاف را موجب رشد و ترقی جامعه می‌دانست. اصل اختلاف، ریشه در فطرت انسان‌ها دارد و دنیا بدون اختلاف نیست و لازمه اختلاف نیز مقاومت است. مهم‌ترین اختلاف و تقابل، بین حق و باطل است. در طول تاریخ بشریت بین حق و باطل، تقابل و درگیری وجود داشته و این تقابل منجر به مقاومت شده است.

منصوری افزود: نکته مهم در مورد مسئله مقاومت، درک عمیق از روند واقعیت‌ها است. برای مثال، اگر جریانات عاشورا را کامل ندانیم، تصور اشتباهی نسبت به آن خواهیم داشت. فهم نادرست از عاشورا باعث می‌شود که ما تصور شکست از این نهضت داشته باشیم. در حالی که با مرگ و شکست ظاهری، نه حق از بین می‌رود و نه مقاومت.

جواد منصوری با اشاره به اینکه در انقلاب اسلامی سه نوع مقاومت را از حضرت امام راحل آموخته‌ایم، بیان کرد: انقلاب اسلامی معادلات مادی را بر هم زد. اگر مقاومت حضرت امام نبود، تفکر مادی غرب‌گرا بر مراکز آموزشی و اداری ما غلبه پیدا می‌کرد و به همین دلیل است که غربی‌ها بسیار به این جریان مقاومت ما حساسیت دارند.

انقلاب اسلامی نگاه مذهبی به مقاومت را گسترش داد

در ادامه این نشست یعقوب توکلی، محقق و مورخ موضوع اصلی سخنرانی‌اش را بیان نقطه عطفی در تاریخ مقاومت و سیر تطور تاریخ مقاومت بیان کرد و گفت: در کتاب‌های دینی احادیث و روایات متعددی داریم که بیان می‌کند هر کسی در دفاع از کشور، خانه و کاشانه و حتی در دفاع از رسن حیوان خود کشته شود، شهید است؛ یعنی ظلم را نباید به هیچ‌گونه پذیرفت.

وی افزود: متأسفانه چون تاریخ‌نگاری ما مبتنی بر تاریخ‌نگاری انگلیسی بوده، از زمان زندیه و قاجار تنها به شکست‌ها پرداخته شده و تنها شکست‌ها در ذهن تاریخی ایرانیان مانده است. منطقه آذربایجان چندین بار بین ما و روس‌ها جابه‌جا شد تا اینکه در نهایت فتحعلی‌شاه حریف روس‌ها نشد و آذربایجان را به روس‌ها واگذار کرد و متأسفانه ملت ما پذیرفت که مقاومت فایده ندارد و در برابر روس‌ها و انگلیسی‌ها به یک ملت ضعیف تبدیل شدیم.

توکلی با اشاره به تأثیرات انقلاب اسلامی در خارج از مرزها بیان کرد: مقاومت اسلامی ایران در سرزمین‌های عربی تحت ظلم و ستم مانند فلسطین، تأثیر بسزایی گذاشت و ماهیت اسلامی به مقاومت فلسطینیان در برابر صهیونیسم بخشید. در جهان اسلام جریان ایستادگی در برابر غرب به طور جدی فعال بوده و ما نقطه آغاز نبودیم.

این محقق و مورخ تاریخ ادامه داد: در ادبیات جهان، در ادبیات آمریکای لاتین و ادبیات ضد استعماری در هندوستان، ایستادگی در برابر استعمار مسئله کلیدی است. ایستادگی کنگو در برابر بلژیک یکی دیگر از موارد مقاومت بوده است؛ اما انقلاب اسلامی این مقاومت را همراه با نگاه توحیدی تعریف کرد، چون استکبار با ظلم همراه است. انقلاب اسلامی این نگاه مذهبی به مقاومت را گسترش داد.