به گزارش خبرنگار ایرنا، سید ابراهیم ابراهیمی روز سهشنبه در آیین افتتاح دومین نشست تخصصی صنعت حلال در نمایشگاه بینالمللی اصفهان افزود: سازمان ملی استاندارد در ایران تنها مرجع رسمی صدور مجوز حلال در کل کشور است.
وی ادامه داد: تدوین استانداردهای حلال از ۱۴ سال پیش انجام شده است و در حال حاضر مرجع رسمی تدوین این استانداردها، موسسه استاندارد و اندازهشناسی کشورهای اسلامی(اسمیک) است که ۵۰ کشور مسلمان و چهار کشور غیرمسلمان(ناظر) در آن حضور دارند.
مدیرکل امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد با بیاناینکه قانون عضویت ایران در موسسه اسمیک سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، اظهار داشت: ایران نه تنها عضو فعال این موسسه بینالمللی است بلکه ریاست کمیته فنی آن را نیز بر عهده دارد.
وی با بیان اینکه دریافت نشان حلال بیانگر کیفیت، اصالت، بهداشت و ایمنی محصول در داخل و خارج کشور است، اضافه کرد: مسائل فقهی، منشأ و خاستگاه استاندارد حلال است و فقیه مجتهد بر این موضوعات در کشور نظارت میکند.
ابراهیمی گفت: گردش مالی صنعت حلال در جهان در سال ۲۰۲۲ حدود ۶ هزار میلیارد دلار بود و در زمان حاضر بیش از هشت هزار میلیارد دلار تخمین زده میشود و ۶۵ درصد این صنعت در حوزه غذا و داروست.
وی افزود: استاندارد محصولات صنعت حلال به ۲ بخش عمده غذایی و غیرغذایی و خدمات حلال تقسیم میشود که بخش اعظم آن در زمینه خدمات گردشگری، درمانی، حمل و نقل و بیمه است.
مدیرکل امور بینالملل و حلال سازمان ملی استاندارد ایران با بیاناینکه امروزه همه استانداردها بویژه استاندارد حلال نقش ویژهای در صادرات دارد، اظهار داشت: سینما و رسانه، هنر و فیلم و تئاتر هم باید استانداردهای حلال را داشته باشند.
وی بیان کرد: ۹۵ درصد مردم کشور ما مسلمان هستند و ظرفیت بالایی برای تولید محصولات حلال داریم اما این محصولات باید با استانداردهای جهانی حلال نیز مطابقت داشته باشد.
ابراهیمی اضافه کرد: در جمع ۱۰ کشور اصلی صادرکننده محصولات حلال حتی یک کشور اسلامی هم وجود ندارد و کشورهای غیراسلامی از جمله برزیل و روسیه در این زمینه فعالتر هستند.
وی افزود: باید با وحدت رویه در تولید و تجارت و رعایت استانداردهای حلال مورد قبول در جهان و استفاده از همه ظرفیتها، به جایگاه اصلی کشورمان در تولید و صادرات محصولات حلال برسیم.
به گزارش ایرنا، دومین نشست تخصصی صنعت حلال به همت شرکت نمایشگاه بینالمللی استان با هدف آشنایی فعالان اقتصادی با رویکردهای بینالمللی و تبیین سیاستها و راهبردهای عملی در مسیر افزایش سهم کشورهای مسلمان از جمله ایران از این صنعت پول ساز، در حاشیه نمایشگاه مواد غذایی و بستهبندی اصفهان برگزار شد.
این نشست با حضور و سخنرانی صاحبنظران داخلی و خارجی در سالن همایش مرکز نمایشگاههای بینالمللی استان اصفهان برگزار شد.
برند یا نشان «حلال» نوعی استاندارد اسلامی است که وجود آن بر روی محصولات غذایی به معنای آن است که مصرف آن از نظر موازین شرعی برای مسلمانان مشکلی ندارد.
این برند برگرفته از «غذای حلال» در دین اسلام است؛ در میان مسلمانان نخستین بار، سال ها پیش مالزی استفاده از آن را در مورد محصولات غذایی باب کرد اما حالا، بسیاری از کشورهای اسلامی نیز آن را مورد استفاده قرار می دهند، به گونه ای که به یک علامت جهانی در دنیا تبدیل شده و حتی مورد استقبال شهروندان کشورهای غیراسلامی نیز قرار گرفته است.
نشان حلال علاوه بر محصولات مختلف غذایی و آشامیدنی، مواد آرایشی، بهداشتی و دارویی را نیز در بر میگیرد اما بیشترین کاربرد آن در مواد غذایی است که نشان میدهد در تهیه مواد اولیه محصول از حیوانات حرام گوشت یا مواد و محصولاتی که از نظر اسلام، غیرشرعی به شمار می رود، استفاده نشده است.