بازیهای ویدیویی به ما اجازه میدهند تا کارهای جذاب و مختلفی را انجام دهیم. از کاوش کردن در محدودههای وسیع گرفته تا درگیر شدن در ماموریتهای حماسی با جادوگران و هیولاها و یا مبارزه برای بقا در برابر موجودات وحشتناک نشان میدهد که هیچ محدودیتی برای چیزی که توسعهدهندگان میتوانند ایجاد کنند، وجود ندارد.
بهترین بازیها عناوینی هستند که مرزها را پشت سر میگذارند و ما را قادر میسازند تا با مکانیکهای انقلابی به روشهای جدید و جالبی با آنها تعامل داشته باشیم. در حالی که بیشتر از همه پیرامون مواردی مانند دنیای پرجزئیات Red Dead Redemption 2، نبردهای جذاب God of War و چندین عنوان مطرح صحبت میشود، تعداد زیادی از از ویژگیها و مکانیکهای برجسته در سایر بازیها وجود دارد که به ندرت به آنها اشاره میشود و به نظر میرسد که این ویژگیها در طی گذشت سالها فراموش شدهاند.
این مکانیکهای جذاب اما فراموششده بازیهای ویدیویی گسترده و متفاوت هستند که هنوز در بازیهای دیگر یا تکرار نشده و یا کمتر دیده شدهاند. در این مقاله به بررسی ۱۰ نمونه از این مکانیکها میپردازیم.
۱۰. اخاذی از مشاغل در The Godfather (2006)
نسخه اول The Godfather که بر اساس سری فیلمهای مشهور آن ساخته شده است، در سال ۲۰۰۶ منتشر شد. بازیکنان در این بازی در نقش Aldo، عضو جدید خانواده کورلئونه قرار میگیرند که با پیشروی در بازی به ردههای و جایگاه بالاتر در خانواده ارتقا پیدا میکند.
برای تبدیل شدن به حاکم شهر باید خانوادههای رقیب باید را از میان بردارید و برای این کار به اخاذی از مشاغل آنها نیاز دارید. تصاحب مشاغل رقیب به معنای ترساندن مالک است تا آنها برای پرداختن پول به خانواده کورلئونه موافقت کنند. این کار را میتوان با ترساندن، کتک زدن یا خراب کردن محل کار آنها به دست آورد که با یک نوار ترس نشان داده میشود. اگر شما به اندازه کافی آنها را تحت فشار قرار دهید، با پرداخت حقوق به خانواده کورلئونه موافقت خواهند کرد و به حقوق هفتگیتان اضافه میشود. در صورتی که نقطه ضعف آنها را پیدا کنید، نوار ترس سریعتر پر میشود و به بازیکنان پاداش اضافه میدهد.
چیزی که این مکانیک را جذابتر میکند، فاکتور ریسک و پاداش آن است. هر صاحب کار محدودیتی برای تحمل خشونت دارد و اگر آنها را بیش از حد تحت فشار و ترس دهید، از پرداخت پول خودداری کرده و شروع به تلافی میکنند. این یکی از مکانیکهایی محسوب میشود که بازی The Godfather را جذاب کرد.
۹. آتش در بازی Alone in the Dark (2008)
ریبوت Alone In The Dark که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد، به دلایل مختلف از جمله دیالوگهای شلخته، سیستم رانندگی بد و ترکیب نه چندان خوب ایدههای جاهطلبانه یکی از ضعیفترین نسخههای این سری به شمار میرود. با این حال، اثر مذکور از چند مکانیک جذاب و فوقالعاده برخوردار بود.
آیتمها در ژاکت ادوارد کارنبی، شخصیت اصلی بازی، ذخیره میشوند و میتوانید به طور همزمان به آنها دسترسی داشته باشید. دوربین بازی بین دید دید اول و سوم شخص قابل تغییر است و همچنین یک مکانیک چشمک زن وجود داشت که برای حل معماها بسیار مفید عمل میکند. اما آتش مکانیک جالب و قابل توجه این بازی است.
شعلههای آتش نه تنها به طور واقعگرایانه بین اشیای قابل اشتعال پخش میشوند، بلکه آتش یک عامل جداییناپذیر در مبارزات است و تنها راه برای نابودی دائمی دشمنان محسوب میشود. شما در کنار استفاده از وسایل در حال سوختن به عنوان سلاح میتوانید کوکتل مولوتوف و مواد منفجره بسازید، از فندک برای تبدیل اسپری به شعلهافکن استفاده کرده و گلولهها را در مایع قابل اشتعال قرار دهید تا آنها را به گلوله آتش تبدیل نمایید. در مجموع سطح شگفتانگیزی از عمق در این بازی وجود دارد که به بازیکنان فضای کافی برای خلاقیت در آتش زدن ارائه میدهد.
۸. بازیابی سلامتی در X-Men Origins: Wolverine
بازی X-Men Origins: Wolverine به لطف ارائه یک اکشن فوقالعاده و هیجانانگیز حتی از فیلم سینمایی آن بسیار بهتر ظاهر شد و مورد توجه قرار گرفت. با وجود کوتاه بودن کمپین، تجربه آن به لطف سیستم مبارزه جذاب برای بازیکنان بسیار لذتبخش بود.
یکی از مکانیکهای جالب بازی، بازیابی همزمان سلامتی Wolverine پس از مبارزات بود. ولورین هر چه قدر که آسیب بیشتر ببیند، زخمهای قابل مشاهدهتری روی بدن او دیده میشود؛ تا حدی که انفجارها استخوان و تاندون او را نشان میدهد. نکته جالب توجه این است که پس از مبارزه، سلامتی بدن او با جزئیات چشمگیری بهبود مییابد. به طور کلی این مکانیزم در کنار گیمپلی هیجانانگیز، بازی X-Men Origins: Wolverine را به یک اثر جذاب و لذتبخش تبدیل کرد.
۷. لباسهای خونی در The Suffering
بازی اکشن ترسناک The Suffering یکی از عناوین دستکم گرفته شده محسوب میشود که داستان آن در یک زندان مملو از هیولاهای جهنمی رخ میدهد. این اثر از ترس روانشناختی Silent Hill بهره میبرد و با استفاده از خشونت خونین یکی از جذابترین عناوین دهه ۲۰۰۰ را ارائه میدهد.
Torque، شخصیت اصلی بازی، به اتهام قتل همسر و فرزندانش زندانی شده است.به طور کلی ایدههای جالب مختلفی در این بازی وجود دارد. یک سیستم اخلاقی وجود دارد که تعیین میکند بازیکنان بر اساس تصمیمهایی که در طول بازی میگرفتند، به چه پایانی دست پیدا خواهند کرد. قهرمان بازی میتواند برای مدت محدودی به یک هیولا تبدیل شود و تنوع بیشتری در گیمپلی ایجاد میکند.
یکی از جزئیات دیگری که استودیوی Surreal Software به بازی اضافه کرد، این بود هنگامی که قهرمان داستان در طول مبارزات به هیولاهای عجیب و غریب نزدیک شود، لباس او غرق در خون میشود. این امر به خصوص در ابتدای بازی که شما تنها به یک چاقو مجهز هستید، قابل توجه است. لباس او با هر حمله به طور فزاینده خونآلود میشود و تیراندازی به دشمنان در دوردست، لباس او را تمیز نگه میدارد. اگرچه اثرات خون به تدریج در طول زمان محو میشود، اما ظاهر آنها جزئیاتی را نشان میدهد که یادآوری میکند دنیای The Suffering تا چه اندازه تاریک و تلخ است.
۶. پرواز آزاد در Harry Potter and the Chamber of Secrets
بازیهای ویدیویی Harry Potter طرفداران این سری را وارد دنیای جادویی آن کرده است تا در نقش شخصیتهای مورد علاقه خود بازی کنند. مواردی مانند جادوگری، کاوش در هاگوارتز و بازی کوییدیچ، به بازیکنان این امکان را میدهند تا با خیالات جادوگرانه خود زندگی کنند. با این حال، جادو بدون پرواز با یک جارو تکمیل نخواهد شد.
پس از اتمام یکی از دروس تمرین کوئیدیچ، به بازیکنان یک جارو هدیه داده میشود که میتواند آن را در فهرست موجودی خود تجهیز کرده و با فشار دادن یک دکمه از آن استفاده کنند. اگرچه تفاوتهای جزئی بین نحوه عملکرد این مکانیک در هر یک از نسخههای کنسولی وجود دارد، اما با این وجود قابلیت پرواز در اطراف قلعه برای طرفداران لذتبخش است. این مکانیک در بازی Hogwarts Legacy قرار داده شده است که تجربه سرگرمکننده و هیجانانگیزی را برای بازیکنان به ارمغان میآورد.
۵. پیمایش در بازی Prototype
بازی Prototype، ساخته استودیوی Radical Entertainment، اثری در سبک اکشن ماجراجویی است که در سال ۲۰۰۹ برای کنسولهای نسل هفتم و PC منتشر شد. بازیکنان در نقش شخصیتی به نام الکس مرسر قرار میگیرند که از قدرتهای فرابشری برخوردار است.
الکس هدف خود را برای جلوگیری از عفونت در کنار کشف گذشته خود قرار میدهد و افراد درگیر در این موضوع را از میان بردارد. Prototype به دلیل داشتن تنوع در گیمپلی یک بازی بسیار جذاب و سرگرمکننده است. با پیشروی در بازی تواناییهای الکس بیشتر میشوند و میتواند ویرانیهای بیشتری در خیابانهای نیویورک ایجاد کند.
با این حال، لذتبخشترین قسمت این بازی پیمایش آن است. این بازی با تبدیل پارکور سری Assassin’s Creed به سطحی دیگر موجب میشود که بازیکنان بتوانند با سرعتی چشمگیر از آسمانخراشها بپرند، روی پشت بامها سر بخورند و خود را در فواصل بسیار دور پرتاب کنند. الکس حتی میتواند در سراسر شهر لکههایی از خون را به جای بگذارد. به طور کلی بازیهای زیادی وجود ندارد که در آن دویدن بیهدف تا به این اندازه سرگرمکننده باشد.
۴. شلاق در Indiana Jones and the Emperor’s Tomb
سری Indiana Jones در کنار فیلمهای سینمایی مشهور خود از چندین بازی ویدیویی جالب و جذاب برخوردار است. از جمله این بازیها میتوان به عناوین The Fate Of Atlantis، The Infernal Machine و Lego Indiana Jones اشاره کرد.
یکی دیگر از بازیهای ویدیویی عالی این فرنچایز عنوان Indiana Jones and the Emperor’s Tomb است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این بازی یک داستان مستقل را روایت میکند که در آن ایندیانا جونز، باستان شناس معروف، برای جستجوی «قلب اژدها»، مرواریدی که گفته میشود به صاحبش قدرت جادویی میدهد، به جستجوی جهانگردی میپردازد. این اثر با داشتن مواردی همچون کاوش در محیطهای مختلف، حل انواع معماها و مبارزه با دشمنان در نبردهای تن به تن و دور، دقیقاً همان چیزی است که از یک بازی ایندیانا جونز انتظار میرود.
یکی از بهترین بخشهای بازی استفاده جالب از شلاق نمادین ایندیانا جونز است. بازیکنان میتوانند از شلاق برای خلع سلاح دشمنان در مبارزات و همچنین زدن ضربه نهایی به آنها استفاده کنند. علاوه بر این، شلاق یک بخش کلیدی در پیمایش محسوب میشود میتوان از آن برای پرش از میان شکافهای بزرگ استفاده کرد. این بازی یک اثر جذاب و هیجان انگیز است و باعث میشود بازیکنان احساس کنند که واقعاً قهرمان افسانهای این سری هستند.
۳. محیطهای تخریب پذیر Red Faction: Guerrilla
تخریب و نابود کردن محیطها و تجهیزات یک مکانیزم هیجانانگیز و لذتبخش در بازیهای ویدیویی است. به طور کلی تعامل با اشیای تخریب پذیر باعث میشوند که بازی غوطهورکننده و واقعیتر به نظر برسند.
Red Faction: Guerrilla یکی از بازیهایی به شمار میآید که در بخش تخریب محیط و اشیا بسیار درخشان ظاهر میشود. این بازی به عنوان نسخه سوم سری Red Faction، روی داستان فردی به نام الک میسن تمرکز دارد که به گروه مقاومت کمک میکند تا نیروی ظالم مدافع زمین در مریخ را سرنگون نماید. او برای انجام این کار باید عملیات خود را در هر یک از مناطق نقشه به پیش ببرد. در واقع بازیکنان بخش زیادی از زمان خود را در این بازی صرف تخریب و انفجار تجهیزات دشمنان میکنند.
تخریب پذیری فوقالعاده محیط به لطف بهرهگیری از سیستم Geo-Mod 2.0 بود. این سیستم جدید یک ارتقای بزرگ نسبت به نسخه قبلی بود که موجب میشد به همه سازهها به طور همزمان تخریب و به آوار تبدیل شوند. میتوان گفت کمتر عنوانی مانند Red Faction Guerrilla این سطح از جزئیات دیوانه کننده وسطح بالا را در تخریب کامل ارائه کرده است.
۲. مختل کردن دید دشمنان در Siren: Blood Curse
بازی Siren: Blood Curse یکی از عناوین دستکم گرفته شده سبک وحشت بقا در دهه ۲۰۰۰ است. این اثر که Blood Curse که یک بازگویی از Siren در سال ۲۰۰۳ است، داستان گروهی از شخصیتها را دنبال میکند که درگیر اتفاقات ترسناک یک دهکده کوهستانی ژاپنی میشوند و هیولاهای ترسناک معروف به Shibito در این مکان رخنه کردهاند.
با وجود اینکه بازیکنان میتوانند از سلاحهای مختلف برای مقابله با موجودات ترسناک ساکن دهکده استفاده کنند، اما بازی تاکید بیشتری بر مخفیکاری دارد. عبور از گروههای مختلف دشمنان در اغلب اوقات تنها راه برای زنده ماندن است. Blood Curse برای کمک به بازیکنان مکانیک نوآورانه Sight-Jacking را به کار میگیرد که به آنها اجازه میدهد چیزی را که دشمنان در نزدیکی خود میبینند، مشاهده کنند و نقطه دید خود را از طریق صفحه تقسیم شده (Split Screen) نشان دهند.
ضربه زدن به دید دشمنان ابزار مفیدی است که به بازیکنان کمک میکند تا شناسایی نشوند. با این حال، وقتی متوجه میشوید که دشمن به سمت مخفیگاه بازیکن میرود، تنش میتواند به سرعت تشدید شود. همچنین این مکانیک به عنوان یک هشدار قرار داده میشود تا بازیکنان متوجه شوند که دشمن آنها را شناسایی کرده است و به آنها زمان کافی برای خروج را میدهد. این مکانیک Siren: Blood Curse را به یک بازی منحصربهفرد در سبک وحشت بقا تبدیل کرد.
۱. مبارزه با استفاده از وسایل نقلیه در Mad Max
Mad Max، ساخته استودیوی Avalanche، در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و بدون شک یکی از عناوین قدر نادیده گرفته شده صنعت بازی محسوب میشود. بازیکنان در طول روند بازی باید برای ارتقاء تجهیزات خود به دنبال ضایعات بگردند. از سوی دیگر، مبارزات پیاده تا حدود زیادی از سری Batman Arkham الهام گرفته است. اما بدون شک مکانیک جذاب این بازی مبارزه با استفاده از وسایل نقلیه به شمار میرود.
بازیکنان در کنار استفاده از ضایعات برای تقویت سلاحها و زرههای Max میتوانند از آن برای ارتقای تجهیزات خودروی جدید او از جمله سلاحها و تجهیزات دفاعی نیز استفاده کنند. ساخت و شخصیسازی اتومبیل و مبارزه با استفاده از آن یک مکانیک فوقالعاده جذاب است. مکس میتواند علاوه بر ضربه زدن و کشیدن مهاجمان از جاده، از شعلهافکنهای کناری اتومبیل استفاده کرده و با تفنگ ساچمهای خود به سمت لاستیکها و مخازن سوخت شلیک کند. علاوه بر این، یک نیزه وجود دارد که می تواند مواد منفجره شلیک کند یا رانندگان دشمن را از صندلیهای خود پرت کند.