شناسهٔ خبر: 70570538 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

مراسم تجلیل از پژوهشگران و سرآمدان علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان برگزار شد

پرفسور یوسف ثبوتی، بنیان‌گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان، و سعداله نصیری‌قیداری، رئیس دانشگاه، به اهمیت نقش این دانشگاه در آموزش، پژوهش و ارتباط با صنعت پرداختند و به موفقیت‌های قابل‌توجه این دانشگاه در تربیت دانشجویان و اساتید برجسته اشاره کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان؛ پروفسور یوسف ثبوتی در مراسم بزرگداشت هفته پژوهش و تجلیل از پژوهشگران و سرآمدان علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، اظهار کرد: دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه امسال پنج استاد سرآمد علمی از بین با ۱۰۸ نفر هیئت علمی داشت درحالی‌که دانشگاه صنعتی‌شریف هم ۵ استاد سرامد با ۵۸۰ هیئت علمی و دانشگاه تربیت مدرس ۴ استاد سرآمد با ۷۰۰ هیئت علمی داشت. 

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه زنجان شهر کوچکی است، جوانی که در سن ۱۸ سالگی می‌خواهد دانشگاه انتخاب کند، همه شهرهای بزرگ مثل تهران را پیشنهاد می‌دهند و زنجان انتخاب اول دانش‌آموزان ۱۸ ساله نیست. 

او ادامه داد: بنابراین آنهایی که دانشگاه تحصیلات تکمیلی زنجان را برای ادامه تحصیل برمی‌گزینند افراد متوسط‌الحال این کشور هستند که ما این افراد را تحویل گرفته و افراد برجسته تحویل جامعه می‌دهیم. 

بنیان‌گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به اینکه انتخاب اول دانشجویان، دانشگاه‌های تهران  است، بیان کرد: ولی این دانشگاه‌ها جوانان برجسته را تحویل می‌گیرند و افراد متوسط بیرون می‌دهند. 

وی افزود: دانشگاه‌های کردستان، خراسان، کرمان، شیراز از فارغ‌التحصیلان و اساتید برجسته دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان استفاده می‌کنند و اساتید برجسته‌شان از همین دانشگاه تربیت شده‌اند. 

ثبوتی با اشاره به تئوری آدم‌های متوسط، گفت: دوام جوامع در گرو همت آدم‌های معمولی جامعه است. تعداد انسان‌های نابغه در هر جامعه‌ای و در هر کجای دنیا از یک درصد هزار هم نمی‌گذرد. 

او ادامه داد: به آدم‌های معمولی باید فرصت داده شود تا کارشان را بکنند. باید به آدم‌های متوسط جامعه که نه خیلی برجسته و نه خیلی ناخلف‌اند فرصت داده شود تا کارشان را انجام دهند. 

ثبوتی با اشاره به اینکه جاهایی در کشور داریم که دزدی در آنها انجام نمی‌گیرد، گفت: این مکان‌ها دانشگاه‌ها هستند. به دلیل اینکه اولاً دانشگاه‌ها پول زیادی ندارند که کسی هوس اختلاس کند. دوما با واقعیات سر و کار دارد که شامل علوم مبتنی بر مشاهده است و یکی از اصولش این است که هر آن چیزی که از دهانش بیرون می‌آید باید در واقعیت و در آزمایشگاه دیده شود. اگر چیزی که بیرون می‌آید در واقعیت و آزمایشگاه دیده نشود، علم نیست و به درد کسی نمی‌خورد. 

بنیان‌گذار دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به اینکه اگر به دنبال تقوا هستیم باید در دانشگاه‌ها به دنبالش باشیم، گفت: جوانانی که زیردست ما می‌آیند از سن ۱۵ تا ۱۸ و نهایت ۲۸ سال هستند که آلایندگی‌های اجتماعی را ندارند یعنی هنوز فرصت نداشتند که یاد بگیرند و آدم‌های سالمی هستند که استادان‌شان را هم وادار می‌کنند سالم بمانند. 

دانشگاه‌ها باید به صنعت ورود کنند

سعداله نصیری‌قیداری نیز در این مراسم اظهار کرد: این دانشگاه قدم بزرگی را  در حوزه سرآمدان علمی کشور برداشته است. در نهمین رویداد در سطح کشور که با حضور معاون علمی رئیس جمهور، وزیر علوم و دیگر مقامات علمی کشور برگزار شد جزو سه دانشگاه برتر کشور برگزیده شد. 

او با اشاره به اینکه این دستاورد بسیار مهم است، بیان کرد: این فرهنگ در ذهن‌مان رسوب کرده که همه چیز در تهران است و اتفاق بزرگ ملی فقط در تهران می‌تواند اتفاق بیافتد. 

وی افزود: این یک تابوشکنی است که دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه توانست خارج از تهران دانشگاهی در این تراز شناخته شود. 

رئیس دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به اینکه دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در حوزه علم نشان داد که این کار ممکن است، بیان کرد: اینکه فقط حرف بزنیم که مردم از تهران خارج شوند و شهرستان‌ها را برای سکونت انتخاب کنند، اتفاق نمی‌افتد مگر با ایجاد زیرساخت‌های مختلف از جمله وجود مراکز آموزشی با سطح بالا. 

او با اشاره به اینکه ۵ استاد دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، استاد سرآمد برگزیده شود اتفاق بزرگی است، گفت: دانشگاه شریف با ۴۷۰ هیئت علمی ۶ استاد سرآمد و دانشگاه تربیت مدرس با ۶۸۰ هیئت علمی ۴ استاد سرآمد داشت در حالی‌که تعداد اساتید دانشگاه تحصیلات تکمیلی به مراتب کمتر است. 

نصیری‌قیداری با اشاره به اینکه این کار به دست اساتید توانمند علاقمند به امر پژوهش انجام شده است، بیان کرد: نمی‌توانیم صحبت از دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴ کنیم ولی اعمالمان شبیه نسل ۱ و ۲  باشد. آموزش و پژوهش امر بسیار مهمی است. 

او افزود: وقتی در دانشگاه‌های نسل ۳ و ۴ بحث کارآفرینی و تجاری‌سازی علم و ایده مورد توجه قرار می‌گیرد، معنیش این نیست که آموزش نباید مورد توجه قرار بگیرد.