شناسهٔ خبر: 70568068 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

طی پیامی به همایش ملی «توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه‌گانه و تقویت وفاق با همسایگان»؛

سیمایی صراف: بازگشت به مبانی و نگاه علمی به مسائل، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است

وزیر علوم گفت: در ایران امروز بازگشت به مبانی و نگاه علمی به مسائل، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است. این بازگشت می‌تواند پایه‌گذار تحولی بنیادین در شیوه حکمرانی کشور باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، همایش ملی «توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه‌گانه و تقویت وفاق با همسایگان» با حضور دانشوران و صاحب نظران سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

حسین سیمایی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به این همایش، گفت: ملتی که «رؤیای مشترک» برای جانمایی خود در میان ملت‌های جهان نداشته باشد، نمی‌تواند پرتوی بر مسیر دشوار پیشرفت خود بیندازد و محکوم به تقبل هزینه فراوان است، اما بهره‌مندی از «رؤیای ملی» نه تنها مسیر وفاق ملی را آسان‌تر می‌کند، بلکه هزینه‌های مادی، اعتباری و حیثیتی، جانمایی شایسته در میان ملت‌های جهان را به شدت کاهش می‌دهد.

متن پیام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به همایش ملی «توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه‌گانه و تقویت وفاق با همسایگان» به این شرح است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
استادان ارجمند، دانشجویان گرامی، مهمانان گرانقدر.
سلام و عرض احترام
۱. افتخار دارم که امروز در جمع شما عزیزان، دانشوران و فرهیختگان حوزه‌های مختلف علوم انسانی در دانشگاه علامه‌طباطبائی، قطب علوم انسانی کشور حضور دارم. همایش ملی "بررسی راهکار‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه‌گانه ایران در خلیج فارس و تقویت وفاق منطقه‌ای" یکی از ضرورت‌های ملی را مورد توجه قرار داده است. مسئله‌ای که فراتر از ابعاد جغرافیایی و سیاسی، هویت و حس غرور ملی ایرانیان را بازنمایی می‌کند. پیش از این با صدای رسا تأکید کرده‌ام که در ایران امروز بازگشت به مبانی و نگاه علمی به مسائل، نه یک انتخاب بلکه یک ضرورت است. این بازگشت می‌تواند پایه‌گذار تحولی بنیادین در شیوه حکمرانی کشور باشد؛ تحولی که سخت وابسته به بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشگاهی کشور است.


۲. امروز، کشور ما بیش از هر زمان دیگری به کوشش، انگیزه و امیدبخشی شما فرهیختگان علوم انسانی نیاز دارد. شما با شناخت عمیق و عینی جامعه می‌توانید ریل‌گذار تحول و توسعه ایران امروز باشید. باید باور داشت که با استفاده از نتایج علمی و راهکار‌های سازنده دانشگاهی، می‌توان نه تنها به بهبود کیفیت زندگی مردم یاری رساند، بلکه امید و حس خوشبختی ملی را در دل جامعه تقویت و مرجعیت "نهاد" دانشگاه احیا کرد. اگر علوم دقیقه شالوده‌گذار سازمان علم در کشور هستند، علوم انسانی غایت گذار است و برخلاف برخی تصورات کوته‌بینانه، کلید تبدیل مشکلات جامعه به ارائه راهبرد و راهکار علمی برای حل آنها محسوب می‌شود، اما ترسیم این توان و ظرفیت در ید اختیار شما اصحاب ارجمند علوم انسانی است؛ نشان دهید که این علوم پیشرانی قدرتمند و قابل اتکا برای عبور از بحران‌های کشور، شکوفا کردن استعدادها، تقویت وفاق و همبستگی ملی و در نهایت ساختن «رؤیای ملی» است.


۳. ملتی که "رؤیای مشترک" برای جانمایی خود در میان ملت‌های جهان نداشته باشد، نمی‌تواند پرتوی بر مسیر دشوار پیشرفت خود بیندازد و محکوم به تقبل هزینه فراوان است، اما بهره‌مندی از "رؤیای ملی" نه تنها مسیر وفاق ملی را آسان‌تر می‌کند، بلکه هزینه‌های مادی، اعتباری و حیثیتی، جانمایی شایسته در میان ملت‌های جهان را به شدت کاهش می‌دهد. به نظرم آموزش عالی به طور عام و علوم انسانی به طور خاص به دلیل نگرش بنیادین و وجودی به ماهیت انسان و جامعه، می‌تواند نقش ممتازی در ساخت «رؤیای ملی» ایفا کند. دانشگاه باید خود را برای ایفای چنین نقشی بیش از گذشته آماده کند و در کنار کارویژه‌های متعدد خود، به نهاد حلال مسائلی ایران تبدیل شود. دانشگاه با کار علمی، درک عمیق از واقعیت‌های جامعه و کشور را ارتقا بخشیده و به حل مشکلات ملی کمک می‌کند. دانشگاه با ایفای نقش مسئولیت اجتماعی خود، امید به زندگی را ارتقا بخشیده و به تصمیم‌سازی برای بهبود زندگی مردم، خوشبختی و شادکامی ملی کمک خواهد کرد.


۴. اما در مورد راهکار‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سه‌گانه ایران که موضوع این همایش است، دو نکته مهم را با شما فرهیختگان به اشتراک می‌گذارم: نخست، اندیشیدن به راهکار‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی این جزایر، علاوه بر الزامات پژوهشی و علمی، به دلیل اهمیت آن در مقابله با روایت‌سازی‌های جعلی جهانی و همچنین تقویت غرور ملی، وظیفه‌ای مهم است که قرار گرفتن آن در مدار حساسیت دانشگاهیان با محوریت دانشگاه علامه‌طباطبائی، نشانه امیدوار کننده از زنده بودن حیات علمی کشور است. بدون شک توسعه این جزایر و نتیجه‌بخش بودن بهره‌برداری اقتصادی از آن، موجی از امید به «پیشرفت اقتصادی دریا محور» در کشور ایجاد خواهد کرد و ایران را از منظر ژئوپلیتیک در موقعیت بهتری قرار می‌دهد. دوم، بر اساس گفتمان وفاق مدنظر رئیس جمهور محترم و دولت چهاردهم، همان طور که پیشبرد امر ملی در همه زمینه‌ها بدون درنظر داشت وفاق ممکن نیست، به نتیجه رسیدن آن دسته از اهداف ملی که زمینه‌ها و بستر‌های مهم فراملی دارد، بدون توجه به تقویت وفاق منطقه‌ای، یک هدف دشوار خواهد بود. اندیشیدن به پاسخِ پرسش بسیار مهم «چگونگی پیشبرد همزمان توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر با در نظر داشت وفاق منطقه‌ای» در قالب این همایش را فرصتی مغتنم برای دستگاه‌های مرتبط تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر کشور می‌دانم و امیدوارم به اشتراک گذاشتن نتایج این هم‌اندیشی با آنها، زمینه‌ساز تحولات امیدبخش برای ایران عزیز باشد.


۵. در پایان، از دانشگاه علامه‌طباطبائی، مدیران و برگزارکنندگان این همایش و دانشگاهیان و پژوهشگرانی که در آن مشارکت داشتند، صمیمانه قدردانی می‌کنم. امید است که با همفکری و تمرکز بر راه‌حل‌های علمی، بتوانیم نقش دانشگاه را به عنوان نهادی حلال مسائل و بازوی قدرتمند کشور در عرصه‌های علمی، اجتماعی و ملی به منصه ظهور برسانیم و زمینه‌ساز ارتقای جایگاه جهانی ایران شویم. دولت چهاردهم بر این مسیر تاکید دارد و از همراهی و همکاری همه دانشگاهیان به خصوص پیشگامان علوم انسانی در این مسیر به گرمی استقبال می‌کند.»

در بخش دیگری از این همایش سیدضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور به بررسی چالش‌ها، ضرورت‌ها و موانع مرتبط با جزایر سه‌گانه ایرانی و نقش دانشگاه‌ها در این زمینه پرداخت و تأکید کرد: جزایر ایرانی به ویژه جزایر سه‌گانه نیاز به شناسایی و معرفی بیشتری دارند و دانشگاه‌ها باید در این زمینه نقش فعالی ایفا کنند. دانشگاه‌ها نمی‌توانند تنها به آموزش و پژوهش محدود شوند و باید به عنوان پیشران توسعه اجتماعی و اقتصادی عمل کنند.

وی به ظرفیت بالای منطقه مکران نیز اشاره کرد و افزود: این منطقه توان جذب جمعیت بالایی دارد، در حالی که کلان‌شهر‌هایی مانند تهران با مشکلات جمعیتی و زیست‌محیطی مواجه هستند؛ بنابراین انتقال جمعیت به مناطق با ظرفیت بیشتر ضرورت دارد و دانشگاه‌ها باید در تحلیل و تبیین این مسائل، نقش مشورتی و علمی خود را ایفا کنند.

هاشمی همچنین با اشاره به مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها، گفت: دانشگاه علامه‌طباطبائی به عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه علوم انسانی کشور باید در حل مسائل اجتماعی و اقتصادی فعال باشد. دولت نیز به همکاری با دانشگاه‌ها نیاز دارد و باید از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها بهره‌برداری کند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها باید به عنوان نهاد‌های اجتماعی و علمی، در حل مسائل جامعه نقش‌آفرینی کنند و این ارتباط باید به شکل مؤثری برقرار شود. دانشگاه علامه‌طباطبائی باید در سرنوشت جزایر سه‌گانه تأثیرگذار باشد و این مسئولیت اجتماعی را به خوبی ایفا کند. دانشگاه‌ها باید در راستای حل مسائل اجتماعی و اقتصادی، به مطالبه‌گری و ارائه راهکار‌های علمی بپردازند.

معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در ادامه به بررسی اهمیت جزایر ایرانی، به ویژه جزایر خلیج فارس و نقش دانشگاه‌ها در معرفی و تقویت هویت ملی و فرهنگی این مناطق پرداخت و گفت: جزایر ایرانی بخشی از هویت ملی، فرهنگی و تاریخی کشور هستند و باید به درستی معرفی شوند.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری و اقتصادی جزایر، بر لزوم سرمایه‌گذاری دولت و بخش خصوصی تأکید کرد و گفت: پیشهاد می‌کنم دانشگاه‌ها در برگزاری اجلاس‌ها و همکاری‌های علمی بین‌المللی پیشگام باشند و زمینه را برای تعامل دانشمندان و متخصصان فراهم کنند.

هاشمی به مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها نیز اشاره و بیان کرد: دانشگاه‌ها باید در تقویت هویت ملی و انسجام اجتماعی نقش‌آفرینی کنند.

وی با تاکید بر اهمیت پیوند‌های فرهنگی و تاریخی با کشور‌های همسایه و ضرورت تقویت این روابط، خواستار همکاری و همدلی بین دانشگاه‌ها و دیگر نهاد‌ها برای ایجاد آینده‌ای بهتر و تقویت هویت ملی با پیشگامی دانشگاه علامه‌طباطبائی شد.