حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی امیری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: هفته گذشته پیگیری این موضوع را از وزیر راه و شهرسازی در مجلس آغاز کردیم، با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر احداث قطار سریع السیر مشهد- تهران از وزارت خواستیم که علت عدم توجه به مصوبه احداث قطار سریع السیر مشهد- تهران چه بوده است.
وی با انتقاد از کم توجهی به زیرساخت های حمل و نقلی مشهد و خراسان رضوی، اظهار داشت: چهارشنبه گذشته این سوال را در مجلس شورای اسلامی ثبت کردم و در یک روز ۲۴ نماینده آن را امضا کردند که نشان می دهد موضوع برای سایر نمایندگان در این خصوص چقدر مهم بوده است.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طرح قطار سریع السیر مشهد- تهران در دولت قبل نیز مطرح بود اما این طرح از نظر تامین منابع ارزی دچار مشکل شد لذا در دوره قبلی با وزیر راه هماهنگ کردیم تا یک میدان نفتی را به این طرح اختصاص دهد.
اخلاقی امیری بیان داشت: مقرر شده بود پیمانکار، طرح خودش را در تولید و صادرات نفت انجام دهد تا با درآمد آن طرح قطار سریع السیر مشهد- تهران را اجرا کند با همه این تفاسیر، این طرح به جایی نرسید.
وی گفت: البته در خصوص طرح های راه اندازی قطار سریع السیر و یا برقی کردن خط ریلی مشهد- تهران اختلاف کارشناسی در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد که کدامیک ضرورت بیشتری دارد.
وی ادامه داد: در مقطعی طرح قطار سریع السیر و دربازه زمانی دیگر طرح برقی کردن قطار مشهد- تهران مطرح شد اما مجلس قصد دخالت در موضوعات تخصصی وزارت خانه را ندارد لذا هر کدامیک از ۲ طرح را که فکر می کنند اولویت دارد را سریع تر تصمیم بگیرند و اجرا کنند.
به گزارش ایرنا، هرچند ایده برقی کردن قطار مشهد- تهران و یا احداث قطار سریع السیر در این مسیر به اوائل انقلاب بر می گردد اما اجرای طرح و همکاری با طرف های خارجی برای آن به دولت نهم و میانه دهه ۱۳۸۰ خورشیدی باز می گردد و در ادامه طرح فاینانس قطار سریع السیر در سال ۱۳۹۲ با چینی ها منعقد شد که آن نیز ناتمام ماند و اکنون طرحی برای ایجاد کنسرسیونی با سه کشور آسیایی در دست اقدام است.