به گزارش ایرنا، منصور حمیدی روز سه شنبه در یک گفتگوی تلویزیونی افزود: طرح هم اکنون ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت تامین منابع پایدار قطعه نخست آن طی سه سال آینده افتتاح و بهره برداری می شود.
وی با بیان اینکه طویلترین تونل ریلی خاورمیانه به طول ۴.۶ کیلومتر در این طرح پیش بینی شده است، ادامه داد: در اجرای قطعه نخست طرح بزرگ زیرساختی راه آهن دورود - خرم آباد به اندیمشک، محدوده دورود تا خرم آباد از مناطق سخت گذر زاگرس عبور می کند که ۳۹ کیلومتر تونل و ۳.۵ کیلومتر پل بزرگ و کوچک برای آن طراحی شده است .
سرپرست کارگاه راه آهن خرم آباد - دورود گفت: ۲۲ میلیون مترمکعب خاکبرداری و خاکریزی و ۷۰۰ هزار مترمکعب بتن ریزی برای اجرای این طرح بزرگ زیرساختی انجام میشود که متخصصان توانمند قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) تاکنون چندین رکورد در اجرای آن ثبت کرده اند.
حمیدی با اشاره به اینکه افتتاح خط ریلی دورود- خرم آباد- پلدختر- اندیمشک ظرفیت جابجایی بار را از سه میلیون تن به ۱۵ میلیون تن افزایش می دهد، تصریح کرد: رفع تنگناهای مسیر راه آهن قدیم لرستان، افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر، بهرهمند شدن مردم و بنگاه های اقتصادی غرب، مرکز لرستان و شرق استان ایلام از مزیتهای اجرای این طرح بزرگ اقتصادی است.
وی بیان کرد: قطعه دوم خط ریلی خرم آباد تا پلدختر و اندیشمک هم به طول ۲۱۹ کیلومتر تابستان امسال به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) آغاز شده است.
به گفته سرپرست کارگاه راه آهن خرم آباد - دورود هم اکنون ۷۰۰ نفر با استفاده از ۳۰۰ دستگاه ماشینآلات در ۳۰ جبهه کاری خط ریلی خرم آباد – دورود فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا، سال ۹۲ عملیات اجرایی راه آهن لرستان آغاز شد، اما دیری نپایید که این طرح هم همچون سایر ساخت و سازهای عمرانی لرستان در ورطه رکود افتاد و راه آهن با تمام چشم اندازهای زیبا و مزایای اقتصادی اش، در ایستگاه کمبود اعتبار متوقف شد.
حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم آباد نیز یکشنبه هفته جاری در جلسه شورای اداری استان نسبت به توقف احتمالی این طرح به دلیل کمبود اعتبار هشدار داد.