ایوب درویشی در نشست با دانشجویان دانشگاه اصفهان در حوزه نقش پژوهش در توسعه، اظهار کرد: داستان پژوهش، از سطح به عمق رفتن است؛ آن چیزی که همه میبینند باید با نگاه دانشگاه و پژوهشگران متفاوت باشد، چراکه آنها عمق را درک کرده و مورد نقد و بررسی قرار میدهند که این وظیفه سنگینی است.
وی افزود: پژوهشگر نیازمند دانستن و رسیدن به نهایت علم است، اما این احساس نیاز که برخواسته از دغدغهمندی است هیچگاه به پایان نمیرسد؛ اگر کسی به قطعیت نداشتن رسیده و به دنبال مباحث جدید باشد، آنگاه میتواند مسیر پژوهش را با ریلگذاری دانشگاه طی کند.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان با بیان اینکه پژوهش وظیفه برقراری ارتباط بین واقعگرایی و آرمانگرایی را دارد، ادامه داد: مدیران اجرایی بیشتر با واقعیتها در ارتباط هستند، اما هرکدام از آنها آرمانهایی نیز دارند که ارتباط بین این دو توسط پژوهش و دانشگاهی که راه را نشان میدهد، انجام میشود.
وی افزود: پژوهش موجب تابیدن نور به نقاط تاریک و نشان دادن مسیر به مدیران و هر پرسشگر دیگر با ترسیم ساختارهای مناسب است؛ دانشگاه نیز محل تجمع خرد جمعی است که زوایای پنهان در هر زمینه را مورد بررسی و تشخیص قرار میدهد.
درویشی با اشاره به عوامل موثر در تحقق پژوهش تصریح کرد: پژوهش مثل یک مثلث است که ضلع اول آن نیاز است؛ اگر احساس نیاز نباشد، پژوهش شکل نمیگیرد، اما زمانی که احساس شود، به دنبال آن تقاضا که برخواسته از باور است پدید میآید. باور راهگشای امر پژوهش است.
وی افزود: در ادامه باید منابع مختلفی برای شکلگیری پژوهش وجود داشته باشد و ضلع بعدی، پژوهشگر است که منابع را به راهکارها تبدیل میکند؛ در زمینه انجامدهندگان پژوهش نهتنها در کشور کمبودی وجود ندارد، بلکه فراوانی و صادرات نیز در این حوزه مشاهده میشود.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان با اشاره به راهکارهای تامین منابع مالی برای انجام پژوهش بیان کرد: باید پذیرفت که امروزه منابع دولتی پاسخگوی چنین نیازی نیست، اما در مقابل میتوان از ظرفیت مولدسازی و خیران نیکوکار در حوزه توسعه امور پژوهشی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه همهچیزدانی آفت پژوهش است، گفت: باید در زمینه پژوهش هدف را شناسایی کرده و اولویتگذاری صحیحی انجام دهیم؛ همچنین لازم است که از دچار شدن به روزمرگی در این حوزه جلوگیری کنیم.
درویشی با اشاره به لزوم استفاده از یافتههای پژوهشی در حوزههای مختلف، بیان کرد: در سازمانهای زیرساختی الزامات قانونی برای استفاده از پژوهش وجود دارد، اما در مقابل علوم انسانی که مبنای تصمیمگیریهای کلان است گرفتار سلیقه شده و به پژوهش متکی نیست؛ در این زمینه خلا قانونی احساس میشود.
وی افزود: در حالی که ۱۵ درصد از منابع دانشگاهها و یک درصد از اعتبارات دستگاههای اجرایی به پژوهش اختصاص دارد، اما در این زمینه با حضور نداشتن متولی و یا یک مدعی قوی مواجه هستیم و برخی اقدامات انجام شده در این حوزه جنبه رفع تکلیف دارد.
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان با اشاره به نقش پژوهش در بخش خصوصی بیان کرد: بخش خصوصی ظرفیت بیبدیلی است که امروزه به دلیل لزوم رقابت، ایجاد سهم بهرهوری، سیر انرژی و ارائه محصول ارزان نیازمند پژوهش است و در این راستا باید ارتباطات موثری بین این بخش و پژوهشگران و دانشگاه برقرار شود.
وی افزود: لازم است که با برقراری ارتباط صحیح بین دانشگاه، ادارات و صنعت، جهتگیری مقالات و رسالههای دانشگاهی را به سمت نیازهای موجود در بخشهای مختلف پیش ببریم تا درک متقابلی بین جامعه، دانشگاه و بخش اجرایی ایجاد شود؛ دانشگاهها باید به سمت تقاضامحور شدن پیش بروند و بخشهای حاکمیتی و دولتی نیز با همراستا شدن با پژوهشگران و رفع موانع در این حوزه، منافع و توسعه کشور را رقم بزنند.
درویشی با تاکید بر ورود پژوهش به آسیبها و سرمایههای اجتماعی بیان کرد: تقویت سرمایه اجتماعی و افزایش مشارکت مردم در میادین مختلف موضوع مهمی است که نیازمند انجام اقدامات اساسی و ورود پژوهشگران است تا با افزایش امیدواری مردم شاهد ایجاد توسعه بر بستر سرمایه اجتماعی باشیم؛ اگر اعتماد اجتماعی وجود نداشته باشد نمیتوانیم اقدامات موثری را در حوزه سرمایهگذاری رقم بزنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه آموزش و پژوهش دست نیاز به سمت دانشگاه دراز میکنیم، گفت: نیازمند نظرات دانشگاهی و یافتههای پژوهشی در حوزههای مختلف سیاسی و اجتماعی بوده و از آنها برای طراحی مسیری با فهم مشترک استقبال میکنیم؛ در این راستا تشکیل کارگروه اندیشهورزی در دستور کار قرار دارد.
به گزارش ایسنا و به نقل از ادارهکل روابطعمومی و امور بینالملل استانداری اصفهان، معاون سیاسی و اجتماعی استاندار اصفهان ادامه داد: برای بازآموزی مدیران سیاسی با نگاه آیندهنگری و بازنگری در حوزه سرمایههای اجتماعی به منظور افزایش مشارکتهای مردمی نیز نیازمند حضور دانشگاه هستیم.
انتهای پیام