شناسهٔ خبر: 70553419 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینماپرس | لینک خبر

رضا پورحسین‌:

«عزیز» به خوبی تفاوت دو زندگی بیمار و مراقبان را با نمایش خانواده‌ی مراقب روایت کرده است

سینماپرس: دکتر «رضا پورحسین» در استقابل از فیلم سینمایی «عزیز» نوشت: «عزیز» به خوبی تفاوت دو زندگی بیمار و مراقبان را با نمایش خانواده ی مراقب، روایت کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سینماپرس، فیلم سینمایی «عزیز» ساخته مجید توکلی عنوان اثری است که به سبب فضای داستانی خود و محتوای نمادین خود بیش از هر چیز می‌تواند به عنوان یک اثر سیاسی تلقی شود تا یک اثر اجتماعی ساده. اثری که به روایت داستان زنی به نام «عزیز» می‌پردازد. زنی که با پیشرفت بیماری آلزایمر دست‌وپنجه نرم می‌کند. بیماری ویژه‌ای که نه تنها زندگی شخصی «عزیز»، بلکه روابط او با اعضای خانواده و به ویژه پسرش را تحت تاثیر قرار داده است.

اما حالا فیلم سینمایی «عزیز» به شدت مورد استقابل دکتر «رضا پورحسین» از مدیران سابق تلویزیون و عضو شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی در دولت حسن روحانی قرار گرفت و موجب شد تا این عضو هیات علمی دانشگاه تهران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی بنویسد: امروز فیلم سینمایی عزیز را به همراه کارگردان، تهیه کننده، و دو تن از بازیگران فیلم و اساتید و دانشجویان روان‌شناسی در دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران تماشا کردیم.

عزیز، مادر بزرگی است که شوهرش فوت کرده و دچار آلزایمر شدید است و خانواده او بویژه پسر کوچکش(روزبه حصاری) برای سازش او با زندگی کوشش زیادی می‌کنند، اما دچار مسایل خاصی می‌شوند که خط اصلی داستان پر کشش آن را تشکیل می‌دهد.

فیلم عزیز به لحاظ قصه و کارگردانی(مجید توکلی) اثری علمی، اجتماعی، نجیب، روان، و تاثیرگذار است. بستر اقلیمی و اجتماعی فیلم در یک خانواده گیلانی روایت می‌شود. نکته مهم، تعهد کارگردان به مولفه #زبان و لهجه گیلکی در کنار مولفه‌های دیگر مردم شناسی گیلان در فیلم است. البته کسانی که بااین زبان آشنا نیستند، زیرنویس آن را به فارسی می‌بینند.

دلیل آنکه این فیلم در میان اساتید و دانشجویان روان‌شناسی اکران شد، طرح بیماری مزمن آلزایمر و شرایط خاص «مراقبت خانواده» از این بیماران و نیز طرح چالش‌ها و مسایلی است که خانواده این بیماران دست به گریبان هستند.

فرق این بیماران با بیماران دیگر این است که آنها نسبت به بیماری خود هشیار نبوده و دنیای ذهنی آنان با دنیای اطرافیان کاملا متفاوت است. به همین دلیل هیچ تعاملی بین آنها شکل نمی‌گیرد و بیمار با سطح بیماری شدید، کوچکترین همراهی را با مراقبان خود ندارد. به همین دلیل مراقبان این بیماران مشکلات بیشتری را برای سازش بیماران با زندگی خود متحمل می‌شوند. تفاوت دیگر این است که قبل از اهمیت سازش فرد مبتلا با زندگی خویش، سازش اطرافیان با بیمار با توجه به نبود #حافظه فرد اهمیت بیشتری دارد و طبعا آن‌ها رنج بیشتری را متحمل می‌شوند.

فیلم سینمایی «عزیز» به خوبی تفاوت دو زندگی بیمار و مراقبان را با نمایش خانواده ی مراقب، روایت کرده است.

تماشای این فیلم را به همه بویژه به خانواده‌ها و متخصصان پزشکی و روان‌شناسی توصیه می‌کنم.