رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور خواستار تسریع در سیاست گذاری های یکپارچه برای توسعه ترانزیت کالا از مسیر کریدور شمال-جنوب شد.
محمد رضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رئیس جمهور خواستار تسریع در سیاست گذاری های یکپارچه برای توسعه ترانزیت کالا از مسیر کریدور شمال-جنوب شد.
در این نامه تأکید شده است که حجم قابل توجهی از کالاهای تجاری بین هند، روسیه، کشورهای شرق و غرب دریای خزر و حتی اروپا که می توانند از مسیر کریدور شمال-جنوب از طریق ایران ترانزیت شوند، همچنان از مسیرهای سنتی مانند دریای سرخ و مدیترانه یا دماغه امید نیک در جنوب آفریقا مبادله می شوند.
لازم به ذکر است در شرایط کنونی سالانه ۲/۱ میلیون TEU کانتینر از حوزه خلیج فارس به کشورهای شمالی ترانزیت می شود ، این در حالی است که ایران می تواند با سیاست گذاری مناسب و توسعه زیرساخت های حمل و نقل، سهم بیشتری از این بازار جهانی به دست آورد.
یکی از چالش های اصلی در این حوزه، عدم اتصال بندر کاوه در جزیره قشم به کریدور شمال-جنوب به دلیل عدم تکمیل پل خلیج فارس است. این پروژه که از ۱۵ سال پیش آغاز شده، پیشرفت فیزیکی کمتر از ۱۰ درصد داشته و به عنوان مانعی جدی برای بهره برداری کامل از ظرفیت های بندر کاوه مطرح است.
در این نامه پیشنهاد شده است مدیریت بنادر کاوه در جزیره قشم و کاسپین در دریای خزر که تحت مدیریت سازمان های مناطق آزاد قشم و انزلی قرار دارند، به وزارت راه و شهرسازی و سازمان بنادر و دریانوردی واگذار شود. به گفته رئیس کمیسیون عمران، وزارت راه و شهرسازی آمادگی دارد در صورت واگذاری مدیریت این بنادر، سرمایه گذاری لازم برای تکمیل پل خلیج فارس و درآمدزایی از این بنادر و کریدورهای حمل ونقلی را انجام دهد.
در پایان این نامه از رئیس جمهور درخواست شده است با قید فوریت، دستورات لازم برای انجام توافقنامه ای میان وزرای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی صادر شود تا این بنادر به سازمان بنادر و دریانوردی منتقل و روند تکمیل پروژه ها تسریع شود.