به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سیدضیا هاشمی عصر دوشنبه توسعه اقتصادی و اجتماعی جزایر سهگانه و تقویت وفاق با همسایگان درباره مالکیت جزایر سهگانه ایرانی در خلیج فارس (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) افزود: جزایر سه گانه به دلیل حساسیت هایی که ایجاد شده است یک جایگاه فراتری دارد؛ اما همه جزایر ایرانی که هنوز کمتر شناخته شده هستند نیاز به شناسایی و معرفی دارند و درکنار بقیه نهادها اولی تر از همه در این زمینه دانشگاه ها هستند که میتوانند اقدام کنند.
وی در این همایش یکروزه که در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، افزود: امروز از دانشگاه انتظار میرود پیشران توسعه وکانون تحول و تغییر اجتماعی باشد. از دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان کانون مهم علوم انسانی کشور انتظار داریم اگر در جزایر سه گانه ما مساله ای به نام توسعه اقتصادی و اجتماعی و پیوند تمدنی و چالش های بین المللی وجود دارد، پرداختن به این موضوع جزء رسالت آن باشد. بر همین اساس گام نخست علمی آن توصیف درست از وضعیت است. زیرا گاهی اطلاعات اولیه درستی نداریم.
معاون فرهنگی و اجتماعی عارف مسئولیت اجتماعی را ناظر به تعهد نسبت به حل مسائل از طریق شناخت و تبیین و تحلیل ارائه راهکار ها عنوان کرد و گفت که برای این کار بهترین جا دانشگاه است و این نهاد اجتماعی علمی در سطح جامعه باید نقش آفرین باشد.
هاشمی خاطرنشان کرد: ما در فرایند پیشرفت و توسعه اجتماعی و اقتصادی نیاز به دانشگاه داریم و موضع دولت هم بر این تاکید دارد که خود را نیازمند دانشگاه می داند؛ اساسا دولت می خواهد دانشگاه پویا باشد و به دولت کمک کند. یکی از کمک های دولت به دانشگاه این است که سوالات خود را به دانشگاه عرضه و پاسخ را مطالبه کنند.
دانشگاه به مثابه مترجم ادبیات آکادمیک به ادبیات مدیریتی
معاون فرهنگی اجتماعی معاون اول رئیس جمهور گفت: انتظار داریم حوزه آموزش عالی و دانشگاه های ما بتوانند ترجمان خوبی برای ادبیات آکادمیک با ادبیات مدیریتی پیدا کنند.
هاشمی افزود: ما از نهاد علمی دانشگاه علامه طباطبائی سوالات و توقعاتی داریم و توقع ما از این دانشگاه این است تا در موضوع جزایر سه گانه اثر گذار باشد. این نهاد علمی مسئولیت اجتماعی خود را در جزایر سه گانه مشهودتر کند.
این استاد دانشگاه به موضوع جزایر سه گانه پرداخت و گفت: برای هر ایرانی در هر جای دنیا خلیج فارس همیشه خلیج فارس است؛ اما اگر دیگرانی بخواهند تصاویر دیگری را از روی نادانی ایجاد کنند ما باید تصاویر درست تری ایجاد کنیم.
هاشمی افزود: اینکه ما این جزایر ایرانی را امنیتی و نظامی و راهبردی تلقی کنیم کفایت نمی کند. ورود دانشگاه به این موضوع مبارک است. ما به داشتن این جزایر افتخار می کنیم و از آن لذت می بریم و از مفاخر ماست.
وی این پرسش را مطرح کرد که این مفاخر چقدر معرفی شدند و جاذبه های گردشگری کدام است؟ سپس پاسخ داد: بهتر است که این مطالبه گری را دانشگاه داشته باشد و تنها به آسیب شناسی اکتفا نکنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیسجمهور به سرپرست دانشگاه علامه پیشنهاد داد که این دانشگاه میزبان اجلاس روسای دانشگاه در جزایر سه گانه شود که این پیشنهاد هاشمی با استقبال حاضران همراه شد.
هاشمی ادامه داد: دانشگاه علامه پیشرو همکاری های علمی در این زمینه شود و دولت هم همکاری های لازم را اعمال می کند. ما نسبت به بخشی از ایرانیان چه انسان های ایرانی که هر جای دنیا هستند و چه خاک ایران که هر گوشه ای است غیرت داریم و این غیرت را دانشگاه هم دارد. از حریم ما که بخشی از هویت ملی ماست دفاع عالمانه داشته باشند.
وی پیشنهاد داد با نگاه علمی در مسیر تقویت عزت و هویت ملی فقط به تولید ایده منحصر نشود، بلکه منجر به محصول شود و در افق فراملی جزایر سهگاانه کانون های صلح و وفاق و حلقه اتصال شمال و جنوب خلیج فارس باشد.