مصطفی طاعتی مقدم روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: در این مدت ۹۴ هزار و ۳۲۳ تن کالا از این بندر صادر شده که نسبت به ۵۶ هزار و ۹۹۵ تن سال قبل در همین زمان ۶۰ درصد رشد داشته است.
وی تصریح کرد: عمده کالاهای صادراتی شامل؛ کاشی و مصالح ساختمانی، نمک و سنگ نمک، سیمان، پلی اتیلن، پوره سیب، قیر، میلگرد، کربنات سدیم و کلینکر است که از این بندر توسط ۵۱ کشتی به کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، قزاقزستان و روسیه صادر شده است.
طاعتی مقدم ادامه داد: در این زمان ۴۳۵ هزار و ۳۱۶ تن کالا شامل؛ روغن، ذرت، جو، چوب گرد و تخته از کشورهای روسیه، قزاقستان و آستراخان با ۱۴۵ کشتی به این بندر وارد شد.
وی عنوان کرد: از زمان افتتاح خط آهن رشت - کاسپین در خردادماه امسال تاکنون ۲۱ هزار و ۵۵۶ «کیسه جامبو» سیمان خاکستری از مسیر ریلی و اسکله رو -رو بندر کاسپین ترانزیت و صادر شده است.
کیسه جامبو یا FIBC: گونیهای حجیم پارچهای و بسیار محکمی هستند که برای ذخیره سازی و بسته بندی انواع محصولات پودری در کارخانهها و صنعت استفاده میشوند.
وی اضافه کرد: از ابتدای امسال پنج هزار و ۳۵۰ کیسه کود اوره نیز از این مسیر با ۵۴۷ واگن به صورت ترکیبی (کشتی – ریل) از بندر کاسپین ترانزیت شد.
وی با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۲۰۰ لیتر گازوئیل نیز از طریق بندرکاسپین به کشورهای روسیه، کاسپین و ارمنستان ترانزیت شده است، افزود: همچنین ۵۴۱ TEU کالای کانتینری شامل مواد اولیه واحدهای تولیدی و صنعتی کشور و قطعات یدکی خودرو وماشین آلات از مسیر کریدور چین، قزاقستان و ایران حمل شده است.
TEU: این واحد معادل یک کانتینر بیست فوتی (۲۰ فوت) است.
مجتمع بندری کاسپین بزرگترین زیرساخت بندری ایران در دریای خزر است که با رویکرد صادراتی و با هدف توسعه روابط اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر و راهاندازی کریدور شمال - جنوب در منطقه آزاد انزلی احداث شده است.
این مجتمع بندری، مشخصات بنادر نسل سوم را دارد که با پنج پست اسکله مشتمل بر پایانههای تجاری، کانتینری، چندمنظوره، محوطه عمومی، اسکلهرو _ رو، پایانه غلات، سوخت و صنایع دریایی است که ظرفیت تخلیه و بارگیری در فاز نهایی به ۱۵ میلیون تن کالا را در سه نوبت کاری دارد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد شمال کشور با ۲ بندر مهم و با سابقه انزلی با قدمت ۳۰۰ ساله و بندرنوین کاسپین است که در مجموع با ۲۲ پست اسکله فعال هستند.