به گزارش خبرنگار ایرنا، احداث خط راه آهن در داخل محدوده شهری یا ایجاد تاسیسات شهری در کنار خط راه آهن تابع شرایط و مقررات خاصی از جمله رعایت حریم و فاصله ای مشخص است که به نظر می رسد حدود ۱۰۰ متر یا اندکی بیشتر باشد اما معلوم نیست چرا این موضوع در نقاطی از شهر مازندران طی سال های اخیر رعایت نشده است و همچنان نیز با بی توجهی با آن برخورد می شود.
از سوی دیگر وجود گذرگاه های غیرمجاز در بخش های مختلف خطوط ریلی استان در حالی است که در برخی نقاط واقع در حریم ریلی، ساخت و ساز شهری نیز انجام شده و موضوع نیازمند بررسی بیشتر است که ساخت و سازها با مجوز شهرداری بوده یا فاقد مجوز هستند.
براساس قانون ایمنی راه و راه آهن مصوب هیات وزیران هرگونه ساخت و ساز و تاسیسات زیربنایی از جمله خیابان سازی، احداث راه، برق، تلفن، گاز و راه با فاصله از حریم راه آهن منوط به مجوز است، که مدیرکل راه آهن شمال معتقد است که با برنامه ریزی اصولی درصدد رفع این گذرگاه های غیرمجاز است.
راه آهن شمال به عنوان بخشی از خطوط ریلی سراسری از سال ۱۳۱۶ فعالیت خود را آغاز کرد که از نظر قدمت جزو شبکه ریلی قدیمی کشور به شمار می رود. راه آهن شمال از خروجی ایستگاه گرمساز آغاز و تا ورودی ایستگاه گلوگاه ادامه دارد؛ طول این مسیر ۳۱۰ کیلومتر و در مسیر یک هزار و ۵۰۰ پُل و آبرو، ۹۵ تونل و ۴۵ گذرگاه حفاظ شده وجود دارد. از ویژگیها این مسیر ریلی ۲۷ کیلومتر شیب و فراز که این شیب در نقاطی به ۲۸ در هزار میرسد.
در طول مسیر ۳۱۰ کیلومتری راه آهن شمال کشور ۲۲ ایستگاه برای سوار و پیاده کردن مسافران تعبیه شده است. قطارهای حومه ای روزانه در مسیر پل سفید به بندرترکمن تردد می کنند و در هر قطار در یک مسیر رفت و یا برگشت بیش از ۳۰۰ مسافر از طریق آن قابل جا به جایی است.
ثبت ۱۱۴ مورد توقف قطار روی خط آهن مازندران
مدیرکل راهآهن شمال از وقوع ۱۱۴ مورد توقف قطار در سال جاری بهدلیل حضور عابران روی خط آهن خبر داد و اعلام کرد که با وجود افزایش آگاهیها، همچنان خطرات ناشی از عبور غیرمجاز افراد از خطوط ریلی وجود دارد.
رحمان معصومی روز دوشنبه با بیان اینکه مسیر راهآهن شمال از ایستگاه گرمسار تا گلوگاه به طول ۳۱۰ کیلومتر است و عمده این خطوط از مناطق شهری عبور میکند، گفت: این امر احتمال برخورد با عابران را افزایش میدهد.
وی به وجود ۴۰ گذرگاه همسطح مستحفظ و ۵۰ گذرگاه بدون محافظ در این حوزه اشاره کرد و افزود: از این تعداد، ۳۵ گذرگاه توسط مردم ایجاد شده و در فصول کشاورزی بر تعداد آنها افزوده میشود.
حوادث جدید گزارش شد
وی همچنین به کاهش حوادث برخورد افراد با قطار اشاره کرد و گفت: سال گذشته ۹ مورد برخورد ثبت شده بود که امسال به هفت مورد رسیده است.
مدیرکل راهآهن شمال خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات اصلی، حضور مسافرانی است که اطلاعات کافی از منطقه ندارند و ممکن است بهطور ناخواسته روی خطوط راهآهن قرار بگیرند.
معصومی همچنین به خطرات استفاده از هندزفری و تلفن همراه در هنگام عبور از خطوط اشاره کرد و تأکید کرد: عملکرد خط ترمز قطارها زمانبر است و بنابرین نیاز به دقت بیشتری از سوی عابران وجود دارد.
به گزارش ایرنا، اوایل آذرماه امسال روابط عمومی اورژانس مازندران اعلام کرد که نوجوان قائمشهری براثر برخورد با قطار و به دلیل شدت جرات وارد شده در دم جان باخت.
برخورد قطار با عابر پیاده در ساعت هشت و ۳۰ دقیقه روز سه شنبه ششم آذرماه به مرکز ارتباطات اورژانس مازندران اعلام و گروه پایگاه اورژانس هفت تیر قائمشهر به محل حادثه واقع در خیابان تهران روبروی آزادی ۵۷ اعزام شد.
بر اساس این گزارش در این حادثه پسر نوجوان ۱۸ ساله براثر برخورد قطار با وی در دم جان باخت و در بررسیهای تیم اورژانس اعزامی فاقد هرگونه علایم حیاتی بود.
خط ریلی راه آهن شمال از شهر قائم شهر عبور میکند و هر از چند گاهی تصادفات ناشی از برخورد با قطار و مرگ عابران یا رانندگان خودرو گزارش میشود. بر اساس اعلام شرکت راه آهن شمال کشور، ۶۰ درصد خطوط ریلی این شرکت از گرمسار تا گلوگاه از درون مناطق مسکونی عبور میکند.