شناسهٔ خبر: 70540558 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

فلسفه اعطای یارانه، کمک به اقشار ضعیف است ولی در حوزه سوخت برخلاف آن عمل می‌کنیم

نماینده خرامه، سروستان و کوار در مجلس: فلسفه اعطای یارانه این است که به اقشار ضعیف کمک کنیم، در شرایط فعلی که یارانه بنزین را به خودرو می‌دهیم، دقیقاً برعکس عمل می‌کنیم و به طبقه مرفه یارانه بیشتری می‌دهیم.

صاحب‌خبر -

بنزین به عنوان یکی از نیازهای اساسی زندگی روزمره افراد در دنیای ماشینی امروز مطرح است. زمانی به صادرات این ماده ارزشمند و استراتژیک می‌پرداختیم و ارزآوری برای کشور داشتیم. حالا، سالانه مبالغ چند میلیارد یورویی برای واردات بنزین مصوب می‌کنیم.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که اختصاص بودجه برای واردات بنزین از جیب مردم است. دولت باید برای حل و فصل مشکلات این حوزه چاره‌اندیشی داشته باشد. به زعم آنان، اختصاص سهمیه بنزین به نفر یکی از بهترین راهکارها برای حل مشکل ناترازی بنزین، مقابله با قاچاق، کنترل مصرف و توزیع عادلانه‌تر یارانه در این حوزه است.  

در شرایط فعلی که بنزین با قیمت بسیار پایینی به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد، شرایط برای قاچاق بنزین و مصرف بی رویه فراهم شده است. اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج کشور بستر مناسبی برای سودجویان به وجود آورده تا بنزینی که با قیمتی گزاف وارد می‌شود را قاچاق کنند و سودهای سرشاری ببرند.

از آنجائیکه قیمت بنزین بسیار پایین است، مردم انگیزه‌ای برای مدیریت مصرف ندارند. به زعم کارشناسان، نیاز است هر شهروند ایرانی صرف نظر از این که خودرو دارد یا نه، از میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانه‌ای بهره‌مند شود.

از آنجائیکه عواید ناشی از اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر به اقشار ضعیف جامعه می‌رسد، شاهد افزایش درآمد این اقشار و بهبود ضریب جینی در کشور خواهیم بود.

نظرات غلامرضا توکل، نماینده خرامه، سروستان و کوار از استان فارس در مجلس را در خصوص مزیت‌های اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر و اثرگذاری این روش در کنترل مصرف، حل مشکل ناترازی و توزیع عادلانه یارانه در ادامه می‌خوانید.

توکل با تأیید این موضوع که واردات بنزین برایمان هزینه بالایی دارد و باید به حل و فصل موضوع ناترازی بنزین در کشور بپردازیم، تصریح کرد: از نظر بنده، دولت باید اقدامات جدی در راستای حل و فصل مشکلات حوزه بنزین به اجرا بگذارد. این که بنزین با هزینه بالایی تولید و واردات شود و به صورت بی رویه مورد استفاده قرار بگیرد، ضرر زیادی را به کشور وارد می‌کند.

وی ادامه داد: هر چقدر در حل و فصل مشکل بنزین در کشور تعلل کنیم، ضرر بیشتری از این وضعیت می‌بینیم. نیاز است دولت هر چه سریع‌تر اصلاح الگوی مصرف را در دستور کار قرار دهد و کنترل و نظارت جدی در این حوزه داشته باشیم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اصلاح نحوه توزیع یارانه بنزین نیز باید در دستور کار قرار بگیرد. در شرایط فعلی که سهمیه بنزین به خودرو تعلق می‌گیرد، طبقه مرفه که خودروی بیشتری دارد، از یارانه بالاتری بهره می‌برد. در حالی که برخی خانواده‌ها تنها یک خودرو دارند و حتی اصلاً خودرو ندارند.

وی ادامه داد: کسانی که خودرو ندارند، اغلب از طبقات ضعیف جامعه هستند. این افراد در شرایط فعلی از یارانه بنزین بی بهره هستند. اختصاص سهمیه بنزین به نفر می‌تواند این شرایط را بهبود دهد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: فلسفه اعطای یارانه این است که به اقشار ضعیف کمک کنیم، در شرایط فعلی که یارانه بنزین را به خودرو می‌دهیم، دقیقاً برعکس عمل می‌کنیم و به طبقه مرفه یارانه بیشتری می‌دهیم.

وی ضمن تأیید این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر بهترین راهکار برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور است، تصریح کرد: همان طور که بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند، بهتر است سهمیه بنزین را به هر نفر اختصاص دهیم و عدالت بیشتری را در این زمینه به وجود بیاوریم.

توکل گفت: باید سیاست‌های دقیق و جدی در حوزه بنزین به اجرا بگذاریم. افزایش قیمت را می‌توانیم در بنزین سوپر که اغلب اقشار مرفه از آن استفاده می‌کنند، اعمال کنیم. اما بنزین معمولی که عامه مردم از آن استفاده می‌کنند، به جای این که افزایش قیمت پیدا کند، باید به کدملی افراد به میزان ماهانه ۳۰ لیتر اختصاص یابد.

وی ادامه داد: این که هر فرد سهمیه بنزین یارانه‌ای مشخصی در طول ماه داشته باشد، به کنترل مصرف نیز کمک می‌کند. زیرا مصرف‌کنندگان خودشان مدیریت مصرف را برعهده می­گیرند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: اختصاص سهمیه روزانه یک لیتر بنزین به هر نفر علاوه بر کاهش مصرف غیربهینه خودروهای شخصی و کنترل مصرف بنزین می‌تواند به کنترل قاچاق نیز کمک کند و صرفه اقتصادی بهینه‌سازی در مصرف بنزین را برای افراد به ارمغان بیاورد.

با توجه به مزیت‌هایی که این طرح دارد، دولت باید به سمت ایجاد بسترهای مناسب برای اجرای این طرح برود.

وی ادامه داد: شرایط فعلی در حوزه بنزین قابل قبول نیست و ضرر زیادی به کشور وارد می‌کند. در حالی که اقشار ضعیف از یارانه بنزین بی بهره هستند، از مضرات افزایش قیمت بنزین و یا واردات آن متضرر می‌شوند. لازم است چاره‌اندیشی اساسی در این زمینه داشته باشیم.