شناسهٔ خبر: 70539898 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

هشدارهای یک هنرمند تئاتر

اظهارات صریح یک هنرمند / «کسی مراقب ما نیست»

مدیر پروژه نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» با اشاره به از سرگیری اجرای این اثر نمایشی می‌گوید: کسی مراقب ما نیست، خودمان باید از خود مراقبت کنیم.

صاحب‌خبر -

آرش فلاحت پیشه، که مدیریت پروژه نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» به کارگردانی محسن علیخانی را بر عهده دارد، در گفتگو با ایسنا از مشکلات تئاترهای متفکر می‌گوید و تاکید دارد که این گونه نمایشی باید مورد حمایت قرار بگیرد.

او که در کنار بازیگری به کارگردانی و تدریس هم اشتغال دارد، درباره تاثیر آلودگی هوا بر گروه‌های نمایشی که منجر به تعطیلی یک شبه نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» هم شد، توضیح می‌دهد: اولین جایی که در هر اتفاق سیاسی و اجتماعی و ... آسیب‌ می‌بیند، تئاتر است. برای به صحنه رسیدن یک نمایش با هزاران مساله دست و پنجه نرم می‌کنیم و در بلبشویی که بسیاری از نمایش‌ها سخیف شده‌اند و با حضور بلاگر و خواننده و ... اجرا می‌شوند، سعی می‌کنیم تئاتری به معنای واقعی کار کنیم اما وقتی به صحنه می‌رسیم، باز هم دچار هزار مساله دیگر می‌شویم.

او ادامه می‌دهد: روزی بحث کروناست و روزی آلودگی هوا و البته که این شرایط و این تعطیلی‌ها بر زندگی همه مردم اثرگذار است ولی بر بعضی از حرفه‌ها مانند تئاتر اثر بیشتری دارد. با این حال ما در این شرایط باز هم ادامه می‌دهیم.

کسی مراقب ما نیست!

فلاحت‌پیشه اضافه می‌کند: آلودگی هوا سبب شده تا ویروس‌های جهش یافته بعد از کرونا بیشتر شود. یعنی شرایط به نوعی همان است . با این تفاوت که قرنطینه‌ای صورت نمی‌گیرد. همین چند روز پیش میلاد افواج، بازیگر جوان تئاتر بر اثر ابتلا به همین ویروس‌ها از دنیا رفت ولی برای کسی مهم نیست. شرایط گروه‌های نمایشی بخصوص بازیگران خاص است. آنان نمی‌توانند روی صحنه ماسک بزنند. فضای پشت صحنه‌ها عموما محدود است و وقتی یک نفر در یک گروه درگیر می‌شود، به ناچار بقیه اعضای گروه هم مبتلا خواهند شد.

او یادآوری می‌کند: هفته پیش یکی از بازیگرانی که مشغول بازی است، درگیر ویروس شد و تعدادی دیگر نیز مبتلا شدند به طوری که برخی از دوستان با سرم به تئاتر می‌آمدند و به ناچار بازیگران نمایش ما هم درگیر شدند و ناچار شدیم اجرای روز جمعه را تعطیل کنیم تا شرایط بچه‌ها کمی بهتر شود. هنوز هم بازیگران ما سرپا نیستند ولی چاره‌ای نبود و نمایش از دیشب دوباره روی صحنه رفت.

فلاحت‌پیشه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مهجور بودن همیشگی تئاتر اضافه می‌کند: در شرایط عادی هم که تئاتر اولویت چندم مردم بود و در این وضعیت آب و هوایی و نیز اقتصادی، چرا مردم باید برای دیدن تئاتری که نه مفرح است و نه رپر و بلاگر دارد، در دود و ترافیک، به مرکز شهر بیایند و برای دیدن تئاتری که سرگرم‌کننده و مفرح هم نیست، هزینه کنند.

کسی مراقب ما نیست!

این بازیگر با ابراز تاسف از اینکه در سال‌های اخیر تئاتر اندیشه‌ورز به شدت آسیب دیده است، می‌افزاید: بارها نسبت به اتفاقاتی که در تئاتر رخ می‌دهد، هشدار داده‌ایم و دوستان خودمان پاسخ داده‌اند که جلوی تجربه‌اندوزی دیگران را نگیریم ولی معتقدم حضور بلاگرها، خوانندگان، رواج کنسرت تئاترها و ... خیلی حساب‌شده صورت گرفته و سبب شده تئاتر از درون بپوسد و هنرمندان اصیل آن به ناچار یا باید خانه‌نشین شوند یا شبیه بقیه کار کنند.

او ادامه می‌دهد: بعضی از دوستان معتقدند با اجرای بعضی از آثاری که الان روی صحنه هستند، می‌توان نسل Z   را به تئاتر کشاند و آنان را با این هنر آشنا کرد ولی این سطحی‌ترین نوع برخورد با این نسل از تماشاگران است.

فلاحت‌پیشه که معتقد است بخشی از مشکلات فعلی تئاتر از رواج تئاترهای خصوصی نشات گرفته است، اضافه می‌کند: بارها این جمله آقای استاد محمد را نقل کرده‌ام که وقتی مخاطب به مشتری تبدیل شد، فاتحه آن تئاتر خوانده است. تئاترهای لاکچری و کنسرت تئاترها تیشه به ریشه تئاتر زدند. از سوی دیگر کسی که پولدار است، از همان اول در یک سالن خصوصی به عنوان کارگردان می‌تواند وارد فضای کار شود. او به راحتی کارت می‌کشد و اجاره سالن را می‌دهد و به عنوان کارگردان برای خودش رزومه درست می‌کند بدون اینکه نیازی به تحصیل در رشته سختی مانند تئاتر داشته باشد یا ناچار باشد سال‌ها کار کند تا فضایی برای معرفی خود و توانمندی‌هایش بیابد.

کسی مراقب ما نیست!

او در عین حال با تاکید بر اینکه همه گونه‌های نمایشی باید وجود داشته باشد، خاطرنشان می‌کند: همه این تئاترها لازم است ولی تئاتر اندیشه‌ورز باید حمایت بشود. حمایت مادی و معنوی که صورت نمی‌گیرد، دست‌کم دست از سانسور بردارند ولی گویی با بی‌توجهی به تئاترهای متفکر، سیاستی حساب‌شده را پیش می‌برند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به رشد کمی نمایش‌های روی صحنه در چند سال اخیر ادامه می‌دهد: شبانه بیش از ۱۰۰ نمایش در تهران اجرا می‌شود اما در این بین ۱۰ نمایش باکیفیت یافت نمی‌شود؛ نمایش‌هایی که چیزی عاید مردم کند و ذهن آنان را بعد از خروج از سالن دنبال خود بکشاند. اینها بخش کوچکی از مشکلات بزرگ ماست که هر کدامش نیازمند آسیب‌شناسی است.

به گزارش ایسنا، نمایش «خانه عروسک: قسمت دوم» نوشته لوکاس نیث بر اساس ترجمه حسن علیشیری و با طراحی و کارگردانی محسن علیخانی روی صحنه می‌رود.

کسی مراقب ما نیست!

گروه اجرایی این نمایش به شرح زیر هستند:

بازیگران: (به ترتیب ورود به صحنه): نگار تخت‌کش‌ها، پردیس ‌جلالی، حمیده رجب‌زاده، سارا ‌علاقمند، محمود باقری، سجاد حسینی

مدیر پروژه: آرش ‌فلاحت ‌پیشه، طراح صحنه: سینا ‌ییلاق ‌بیگی، طراح نور: رضا ‌خضرایی، طراح لباس: مهسا ‌اسمعیل ‌زاده، طراح گریم و مجری گریم: حسام ‌حیدری، تکتم مرشدلو، موسیقی: بابک میرزاخانی، مهندس صدا: فرشاد پاسدار، طراح پوستر و طراح بروشور: مازیار ‌تهرانی.

در خلاصه داستان این نمایش آمده:

«خانه عروسک: قسمت دوم» داستان بازگشت نورا به خانه پس از ۱۵ سال را روایت می‌کند. او که اکنون زنی مستقل و نویسنده‌ای موفق است، برای حل مشکل قانونی طلاق نهایی نشده‌اش با توما (توروالد) بازمی‌گردد. این دیدار، او را درگیر گفت‌وگوهای عمیق با توما (توروالد)، خدمتکار قدیمی و دخترش اِمی می‌کند که با تضاد میان ارزش‌های سنتی و باورهای نوین او همراه است.

این اثر نمایشی هر شب ساعت ۱۸:۱۵ و به مدت ۹۰ دقیقه در تالار استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.

کسی مراقب ما نیست!