شناسهٔ خبر: 70532028 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در نشست خبری مطرح شد؛

جشنواره ثور پیوند بین هنر با بورس است

دبیر دومین جشنواره ثور اعلام کرد: تاکنون ۱۷ فیلمنامه، ۷ نمایشنامه و ۳۲ اثر تبلیغاتی خلاقانه به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «امین آذریان» روز یکشنبه ۹ دی در نشست خبری جشنواره ثور که با حضور خبرنگاران فرهنگی و اقتصادی و بازار سرمایه در خانه اندیشه‌ورزان برگزار شد، اظهار داشت: دومین جشنواره ثور با افزودن بخش نمایشنامه‌نویسی، در سه رشته فیلم کوتاه، نمایشنامه و تبلیغات بصری خلاقانه برگزار می‌شود.

وی افزود: هدف ما از برگزاری این جشنواره در دوران پرتلاطم پرهیاهوی اقتصادی فعلی این است که با آموزش سواد مالی و مفاهیم مالی از طریق هنر، بین هنر و بورس پیوند مناسب برقرار کنیم. 

دبیر جشنواره ثور با بیان اینکه مفاهیم مالی نقش پررنگی در زندگی مردم دارند، ادامه داد: پس از بحران ۲۰۰۸، بیش از ۱۰۰ اثر مهم و ماندگار هنری در دنیا با موضوعات مالی و سرمایه‌گذاری ساخته شد که در جشنواره‌های بزرگ کاندیدا شده یا جایزه گرفتند.

آذریان افزود: هنر می‌تواند نقش اساسی در آموزش عمومی ایفا کند و تلاش جشنواره ثور بر این است که دغدغه‌های مالی را در قالب فیلم و تئاتر و استفاده از ابزار‌های هنری به مردم آموزش دهد و سواد مالی جامعه ارتقاء یابد.

وی با اشاره به رواج استفاده از ابزار‌های نوین تأمین مالی برای خلق آثار هنری از سال ۲۰۱۰ به بعد، از شرکت اطلاع‌رسانی و آموزش بورس برای حمایت مالی و معنوی در برگزاری جشنواره ثور ۲۰۲۵ قدردانی کرد.

دبیر دومین جشنواره ثور با اشاره به گاه‌شمار برگزاری جشنواره، گفت: این دوره جشنواره از اول دی ماه کلید خورد و علاقمندان می‌توانند تا ۱۰ بهمن آثار خود را برای دبیرخانه ارسال کنند.

آذریان افزود: سال گذشته بیش از یکصد فیلمنامه به دبیرخانه جشنواره رسید و برای جشنواره امسال هم این لحظه و در طی یک هفته از اعلام فراخوان، ۱۷ فیلمنامه، ۷ نمایشنامه و ۳۲ تیزر تبیلغاتی خلاقانه از نهاد‌های مالی به دست‌مان رسیده است.

وی تصریح کرد: کمیته انتخاب آثار از ۱۰ بهمن ارزیابی آثار واصله را آغاز و آثار منتخب را به هیأت داوران ارائه می‌دهد تا از بین آنها یک اثر برگزیده انتخاب و معرفی شود.

به گفته این عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره، برگزیدگان جشنواره، علاوه بر دریافت جوایز نقدی، کمک‌هزینه‌ای برای تولید اثر در قالب فیلم و تئاتر در سال آینده دریافت می‌کنند.

آذریان درباره شاخص‌های انتخاب آثار گفت: معیار ما برای انتخاب آثار فرهنگ‌سازی و آموزش سواد مالی است و هر اثری که با رعایت استاندارد‌های حرفه‌ای جهانی با موضوع بانک، املاک، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ابزار‌های مالی خلق شود، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: هر چه آثار بیشتر به جشنواره برسد رضایت‌بخش‌تر است، اما به دنبال عددسازی نیستیم و اگر پنج اثر با کیفیت هم به دبیرخانه برسد که قابلیت تولید داشته باشند، به هدف جشنواره رسیده‌ایم.

«ایوب آقاخانی» کارگردان صاحب‌نام و عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره ثور نیز درباره جشنواره ثور گفت: هر جریانی که موجب رونق تئاتر در کشور شود، قابل ستایش است و خرسندیم که «نمایشنامه‌نویسی» در دومین جشنواره ثور مورد توجه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر لزوم حمایت دولت و نهاد‌های فرهنگی از تئاتر، ابراز امیداواری کرد توجه بخش اقتصادی و سازمان بورس به هنر نمایش که جشنواره ثور نمونه‌ای از آن است، دریچه‌ای به سوی رونق فرهنگ و هنر در کشور بگشاید.

آقاخانی ادامه داد: امروز عموم مسئولان فرهنگی به چیزی جز آمارسازی نمی‌اندیشند و خوشحالند که یکصد نمایش روی صحنه می‌رود، اما باید پرسید از میان آنها چند نمایش فاخر است؟ من معتقدم تئاتر در غرقابه خصوصی‌سازی در حال اضمحلال است.

این کارگردان برجسته، آموزش را پایه هر کار موفقی در کشور دانست و گفت: بیشتر آثار من رویکرد اجتماعی داشته‌اند ولی در یک پژوهش آماری به این نتیجه رسیدم که بیشتر نمایش‌ها به دو امر خیانت و فقر پرداخته‌اند؛ این موضوعات باید تکثر پیدا کنند و می‌توان زیرشاخه فقر، فایلی آموزشی و تبیینی در جهت فقرزدایی از جامعه باز کرد. 

آقاخانی تصریح کرد: مفهوم مالی می‌تواند در نمایش ابعاد انسانی پیدا کند و پررنگ شود و این ظرفیت وجود دارد که آثار آموزنده و انگیزشی در این زمینه تولید کنیم.

وی در همین راستا به دبیرخانه جشنواره ثور توصیه کرد که برای برگزاری هرچه‌بهتر این رویداد در سال‌‎های آینده، همانند جشنواره‌های بزرگ دنیا، از همان روز اختتامیه دور دوم جشنواره، برای جشنواره ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی و گاه‌شمار طراحی کند.

رونمایی از پوستر جشنواره ثور توسط خبرنگاران 

در پایان این نشست، پوستر دومین جشنواره که برگرفته از نماد‌هایی از هنر هفتم و صنعت مالی بوده و توسط محمد تقی‌پور از چهره‌های صاحب‌نام در حوزه گرافیک طراحی شده، توسط خبرنگاران فرهنگی و اقتصادی رونمایی شد.