شناسهٔ خبر: 70529348 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک بررسی می کند؛

دست انداز‌های جدید در مسیر واردات خودرو/ مجلس و مجمع تشخیص مصلحت به اختلاف خوردند؟

درحالی که واردات خودرو نو و کارکرده توسط مجلس به قانون تبدیل شده، اما همچنان سنگ اندازی و اما و اگر‌ها ادامه دار است و احتمال دارد قصه واردات خودرو تغییر ریل داده و به مسیر جدیدی هدایت شود.

صاحب‌خبر -

هیئت‌عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست علی لاریجانی در جلسۀ فوق‌العاده روز گذشته مصوبات مجلس در خصوص تخصیص میزان ارز برای واردات خودرو و کاهش حقوق گمرکی قطعات را مغایر سیاست‌های کلی ابلاغی دانست. این درحالی است که نگاهی گذرا به کارنامه کارخانه‌های بزرگ خودروسازی کشور و کنکاش در آمار‌ها و صورت‌های مالی آنها نشان می‌دهد همچنان چرخ‌های غول‌های خودروسازی ایران می‌لنگد. 

به گزارش سرویس اقتصادی تابناک، با گذشت بیش از دو سال از تصویب واردات خودرو توسط مجلس و اجازه ورود برخی از خودروها به کشور حالا هیئت‌عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با سنگ اندازی جدیدی آن را مغایر با سیاست های ابلاغی دانست و احتمال می رود که داستان واردات خودرو تغییر کند. 

واردات خودرو درحالی به چالش افتاده است که آخرین وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان ازجمله ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان می‌دهد زیان انباشته همچنان ادامه دارد و هر ماه رکورد‌های جدیدی را ثبت می‌کند؛ به شکلی که طبق اطلاعات منتشر شده در صورت مالی، مجموع زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو تا پایان مهر ماه به ۲۰۸ هزار و ۳۴۰ میلیارد و ۵۵۸ میلیون تومان رسیده است.

از طرف دیگر خودروسازان برای جبران وضعیت زیاندهی خود توانستند مجوز افزایش ۳۰ درصدی قیمت را از شورای رقابت بگیرند بدون آنکه تغییری در کیفیت محصولات خود داده باشند. 

بازار رقابتی به نفع مردم است

گذشته از اینکه واردات خودرو امکان دسترسی به تنوع بیشتری از بازار خودرو را فراهم می کند می تواند باعث افزایش رقابت در بازار خودرو خصوصا خودرو‌های داخلی شود. آزادسازی واردات ماشین می‌توانست پایانی برای داستان همیشگی التهابات بازار خودرو باشد و از طرف دیگر مردم برای انتخاب ماشین مدنظرشان قدرت انتخاب بیشتری داشته و محدود به انتخاب خودرو‌های داخلی بی کیفیت نیستند. 

انتقاد بی سابقه محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی درمورد اجرایی نشدن واردات خودرو چندی پیش خبرساز شد. قالیباف دراین خصوص گفت: نزدیک به ۲ سال است که واردات خودروی دست دوم را تصویب کردیم؛ چرا نمی‌گذارند؟ چطور می‌شود در سال بیش از ۸ میلیارد دلار قطعه وارد می‌کنند ولی برای واردات خودروی کارکرده می‌گویند پول نیست! چرا؟ چون نمی‌خواهند اجازه رقابت بدهند.

در این سال ها، بازار خودرو فراز و نشیب بسیاری داشت تحریم ها، سوداگری دلالان، سوء استفاده خودروسازان داخلی از وضعیت بازار انحصاری، رکورد‌های عجیب و غریب قیمت خودرو‌ها وضعیت این بازار را همواره با التهاب همراه کرده و این وضعیت همچنان  ادامه دار است و سنگ اندازی ازسوی جناح های مختلف برقرار است.