به گزارش ایکنا، آیین اختتامیه پنجاهوچهارمین دوره جشنواره بینالمللی فیلمهای علمی، آموزشی و تربیتی رشد با حضور علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی، حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، عصر امروز، ۸ دی در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.
در ابتدای مراسم مسعود جهانشاهی، دبیر جشنواره فیلم رشد با بیان اینکه این جشنواره قدیمیترین رویداد سینمایی در کشورمان است، گفت: جشنواره فیلم رشد بالاخره به ایستگاه آخر دوره پنجاهوچهارم رسید. در این دوره حدود هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و ما امشب شاهد تجلیل از برگزیدگان هستیم. در این دوره از جشنواره، بیشترین مخاطب را برای تماشا داشتیم. با این حال که جشنواره در ایام تعطیلات آلودگی هوا برگزار شد، بیش از یک میلیون نفر از طریق اپلیکیشن شاد ما را تماشا کردند.
وی افزود: حضور دوباره برخی هنرمندان اتفاق مبارک این دوره از جشنواره بود؛ ما در این دوره میزبان چهرههایی از جمله هوشنگ مرادی کرمانی، خسرو خسروشاهی، پوران درخشنده و … بودیم. دوره پنجاهوچهارم جشنواره رشد در رسانهها نیز بازتاب خوبی داشت و دلیل این اتفاق، بازطراحی جشنواره از دوره پنجاهودوم است. در دوره پنجاهودوم فیلمنامه وارد بخش مسابقه جشنواره شد. در سال اول صرفاً ۱۱ فیلمنامه ارسال شد اما امسال ۱۵۰ فیلمنامه دریافت کردیم.
70 درصد رشد در بخش فیلم بلند جشنواره رشد
وی در انتهای سخنانش با بیان اینکه آثار ارسالی به بخش فیلم بلند ۷۰ درصد رشد داشته است، تصریح کرد: این رشد به دلیل کاری بود که در دفتر انتشارات مبنی بر حمایت از تولید فیلم بلند انجام شد تا نظر فیلمسازان را جلب و دانشآموزان را برای تماشای فیلم خوب هدایت کند.
در ادامه مراسم، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه این جشنواره پشتوانه ارزشمند تعلیم و تربیتی دارد، گفت: اینروزها ابزار دسترسی مخاطب به تولیدات جشنواره بیشتر شده است. به طور مثال یک میلیون دانشآموز در این دوره از طریق اپلیکیشن شاد آثار را دیدند. سرمایه ارزشمند دیگر جشنواره رشد حضور دغدغهمندان حوزه تربیت، هنرمندان و فیلمسازان مختلف است که باعث میشود نگاه متفاوتی را به جامعه مخاطب عرضه کنند.
وی افزود: در کنار همه اتفاقات خوب این جشنواره متأسفانه ما نتوانستیم اتصالی میان هدف اصلی این جشنواره که دستیابی جامعه بزرگ تعلیم و تربیت به تولیدات فیلم است، برقرار کنیم. ما حلقه مفقودهای داریم و بهرهمندی از تولیدات به نسبت جامعه مخاطبمان بسیار پایینتر است.
تولیدات جشنواره رشد در اختیار دانشآموزان قرار گیرد
کاظمی بیان کرد: مخاطب اصلی این جشنواره دانشآموز، معلم و مدرسه است و ما زمانی موفق میشویم که این تولیدات را در اختیار دانشآموزان قرار دهیم. ما ظرفیتی مانند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کانونهای تعلیم و تربیت و جشنواره رشد را داریم تا این تولیدات را در اختیار مدارس قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این جشنواره مسیر طولانی را طی کرده است، اظهار کرد: از سال گذشته این تولیدات را در استانهای مختلف پخش کردهایم. نباید نمایش آثار را در چند سالن تهران محدود کنیم. در واقع زمانی این جشنواره شکوفا میشود که تولیدات آن در دل جامعه معلمان قرار بگیرد. ما باید از این جشنواره برای آموزش معلمان و دانشآموزان علاقهمند به هنر بهره ببریم. فکر میکنم جای این مسئله در جشنواره خالی است.
حمایت آموزش و پرورش از آثار با محوریت تربیت
وی در پایان درباره حمایت آموزش و پرورش از آثاری که با محوریت تربیت ساخته شدهاند، گفت: ما آمادگی حمایت از ظرفیتهای مختلف در نظام تعلیم و تربیت را داریم. باید فرایندی را طراحی کنیم که اگر هنرمندی یک فیلم منطبق بر نیازهای ما تولید کرد، ما تمام جامعه آموزشی و دانشآموزان کشور را برای حمایت از آن فیلم بسیج کنیم.
در بخش دیگری از اختتامیه حجتالاسلام والمسلمین علی لطیفی، رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم رشد و رئیس سازمان مرکز آموزشی و پژوهش برنامهریزی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره در سخنانی کوتاه بیان کرد: جشنواره فیلم رشد نقطه تلاقی هنر، تربیت و معصومیت کودکی است و مراقبت از این سهگانه بسیار دشوار است. خدا را شاکریم که در سه دوره بعد از شیوع کرونا گامهای خوبی در جشنواره رشد برداشتیم و از دوره پنجاهودوم اتفاقات خوبی رخ داده است.
در ادامه مراسم کلیپی برای یادبود ژاله علو، دوبلور، گوینده و بازیگر سینما و تلویزیون پخش شد و سپس، برگزیدگان به شرح زیر اعلام شدند:
بخش داستانی بلند: