به گزارش ایرنا از پلیس، سردار حسین رحیمی در یاداشتی که امروز شنبه منتشر شد، اظهارداشت: طی ۶ ماهه نخست امسال به واسطه حرکات خارج از ضوابط و قواعد خودروهای شوتی بیش از ۱۷۷ مورد تصادفات فوتی ثبت شده است که در نتیجه این تصادفات ۲۶۹ نفر جان خود را از دست دادهاند.
به گفته او، علاوه بر تصادفات فوتی طی این مدت بیش از ۱۸۶ مورد تصادف جرحی به واسطه خودروهای شوتی و رانندگیهای خارج از ضوابط این خودروها به ثبت رسیده است، تصادفاتی که حدود ۳۲۳ مجروح و مصدوم بر جای گذاشته است.
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا اظهارداشت که برخی از مصدومین دچار قطع نخاع و در نهایت فلج گردنی و یا معلولیتهای دائمی شده و به ناچار برای همیشه زمینگیر و فلج میشوند.
کشف ۶ هزار میلیارد تومان کالای قاچاق از شوتیها
سردار رحیمی به موضوع قاچاق این خودروها نیز اشاره کرد و گفت: طی ۸ ماهه سال جاری نزدیک به ۶ هزارو ۵۶۶ میلیارد تومان کالای قاچاق از خودروهای شوتی کشف شده است که این موضوع موید تاثیر مخرب این پدیده شوم بر اقتصاد کشور است.
این مقام قضایی «خودروهای شوتی را ارابه های مرگ» توصیف کرد و گفت: شوتیها متاسفانه در سالهای اخیر به معضلی تبدیل شدهاند که به راحتی امنیت و آرامش هموطنان ما را در طول مسیرهای مواصلاتی به خطر می اندازند و با انتقال بار قاچاق مشکلاتی را هم در حوزه اقتصادی به وجود می آورند.
البته این نخستین بار نیست که مقامات انتظامی موضوع خودروهای شوتی را یک بحران مرگ بار توصیف می کنند. تیرماه ۱۴۰۲ جانشین فرمانده انتظامی جمهوری اسلامی در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، «با تاکید بر لزوم برخورد جدی با خودروهای شوتی گفت: استفاده از این خودروها در حال تبدیل به بدعت و شیوهای رایج در جابهجایی کالای قاچاق است.»
طی سالهای اخیر پدیده خودروهای قاچاق بر یا به اصطلاح شوتی که به حمل کالاهای قاچاق مبادرت می کنند در حال افزایش است. این مسئله در تهران به عنوان مرکز اقتصادی کشور بیش از هر جای دیگر به چشم می خورد. این خودروها که عمدتاً از نوع پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند یا زانتیا هستند، با دستکاری در موتور و تعلیق و استفاده از سرعت بالا اخلالی عینی در نظم اجتماعی، امنیت جاده ای و همچنین اقتصاد وارد کرده اند.
رواج شوتی سواری طی سالهای اخیر همراه با چالشهای اقتصادی و تحریمها به یک مسیری بزرگ برای انتقال کالا و شبکه مویرگی قاچاق تبدیل شده است. شبکهای که از انتقال کالا به جابه جایی اتباع خارجی غیرمجاز نیز گسترش یافته است.
با وجود اینکه اطلاع دقیقی از گردش مالی و تعداد خودروهای شوتی وجود ندارد، اما پلیس اعلام کرده است که از ابتدای سال حدود ۲ هزار دستگاه از این خودروها توقیف شده اند.
سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی اسفند ماه پارسال در همایش پلیس اقتصادی «خودروهای شوتی را مصداق ناامنی اقتصادی و اجتماعی» عنوان کرد و گفت: «به دنبال این هستیم که پدیده شوم شوتیگری را از بین ببریم و ریشه کن کنیم.»
به نظر یکی از مسیرهای جلوگیری از جولان خودروهای شوتی در کشور برخورد با عاملان دستکاری این خودروها است. در همین زمینه پلیس راهور که مسئولیت انضباط ترافیکی را در جاده های کشور بر عهده دارد با تاکید بر اینکه برخورد با خودروهای شوتی در اولویت همه پلیسهای تخصصی است اعلام کرد که «یکی از برنامههای پلیس استفاده از ظرفیتهای بخشهای فراجا برای نظارت و برخورد با صنوفی است که اقدام به دستکاری خودروها و به اصطلاح تبدیل خودروهای سواری به شوتی میکنند.»
همچنین مدیریت کالاهای سهمیه ملوانی که به «ته لنجی» معروف هستند و عمده تامین کننده کالای قاچاق خودروهای شوتی را تامین می کنند نیز از دیگر راهکارهای مبارزه با پدیده شوم خودروهای شوتی دانسته می شود.
اما با این حال کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که فراهم کردن مسیرهای قانونی واردات و قاعدهمند کردن تعرفههای کالاهای وارداتی میتواند به عنوان دو راهکار اساسی در ریشه کن کردن اساس فعالیت این خودرهای حمل کالای قاچاق باشد. به طوری که به طور کامل ماهیت این خودروها را از بین خواهد برد.
بیشتر بخوانید؛
خودروهای شوتی تبدیل به معادله چند مجهولی شدند
«شوتی افغان بَر» بلای جان جادهها؛ توقیف ۲ هزار خودروی قاچاق انسان