شناسهٔ خبر: 70505803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله کعبی:

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است/ شیوه صحیح مطالبه گری روحانیت

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که ولایت گرایی بدون عدالت و پیشرفت، ولایت مداری نبوده و بدون توجه به روح و سیرت ولایت است، عدالت گرایی منهای ولایت را ظلم دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اختتامیه اجلاسیه نمایندگان استانی دفتر امور اجتماعی وسیاسی حوزه های علمیه، با اشاره به چرخه تولید پیام اظهار داشت: پیام چرخه‌ای دارد؛ تولید پیام، پالایش پیام، توزیع پیام، مدیریت پیام و مصرف پیام و روایتگری پیام در دنیای معاصر و در عصر ارتباطات یک سامانه مهم است.

وی افزود: منظور از تبلیغ، بر عهده گرفتن پیام رسانی به مردم در حدی است که جان و دل و روح و روان مردم از پیام دین متاثر شود به گونه‌ای که در زندگی آنها تحول ایجاد کند و عقل‌ها و عواطف انسانی را همراه کند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تبلیغ باید به گونه‌ای باشد که دین الهی در سایه آن، امتداد اجتماعی و سیاسی پیدا بکند و اگر این اتفاق نیفتد این تبلیغ نیست لذا تبلیغ اولویت درجه یک رسالت حوزه‌ها و روحانیت است تبلیغ به این معنا که به تحول سیاسی اجتماعی و تحقق حیات طیبه منجر شود.

وی افزود: تبلیغ به این معنا رکن اصلی شکل گیری و انجام ماموریت‌های بزرگ حوزه‌های علمیه است؛ یعنی آموزش، پژوهش، مدیریت، حضور در صحنه، مبارزه با استعمار و استبداد همه برای تبلیغ است.

آیت الله کعبی با بیان این که منبر رفتن و آموزش احکام و نماز جماعت خیلی مهم است؛ اما نباید سطح و منزلت تبلیغ را در حد آنها پایین آوریم، ابراز کرد: ماموریت اصلی حوزه و روحانیت، رساندن پیام دین و پیام انبیاء به مردم و دیده بانی، ارزیابی، برآورد به‌هنگام و ارائه تصویر درست از صحنه جهت ایجاد تحول اجتماعی و سیاسی و تحقق رسالت دین است.

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است

وی تاکید کرد: نباید تبلیغ دین را ما تفکیک کنیم؛ تفکیک به این معنا که تخصصی تبلیغ انجام دهیم درست است؛ اما تفکیک تبلیغ به این معنا که دیوارهای جدا ناپذیر بین بخش‌های گوناگون دین ایجاد کنیم و مثلا بگوییم آن که عهده دار تبلیغ اعتقادی است، کار به سیاست نداشت یا آن که عهده تبلیغ سیاسی اجتماعی ا‌ست، کار به اعتقادات ندارد، این اشتباه است.

 عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر ما بخواهیم بصیرت آفرینی کنیم ریشه بصیرت افرینی سیاسی و اجتماعی، تقویت بصیرت اعتقادی و اخلاقی است و این‌ها با هم ارتباط دارند و فتنه اعتقادی و فتنه اخلاقی شاید زیر بنای فتنه سیاسی و اجتماعی است.

مسوولیت روحانیت در برابر ناکارآمدی‌ها و ضعف‌ها

آیت الله کعبی با بیان این که حوزه‌ها قبل از انقلاب اسلامی تا پیروزی مردم ایران تنها عهده‌دار بخش فردی دین و مسائل فردی را تبلیغ می‌کرده ‌و بخشی از روحانیت نیز مبارزه با طاغوت می‌کردند، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، تبلیغ بعد فردی کافی نیست، تبلیغ سیاسی اجتماعی هم اضافه شد به این معنا که حضور در میدان حفظ انقلاب صیانت انقلاب مدیریت انقلاب اسلامی، حکمرانی مردمی برمدار دین و ارزش‌های اسلامی هم به ماموریت‌های روحانیت اضافه شد که این مسئله آسیبی به نام «آسیب پاسخگویی» ایجاد کرد.

وی افزود: روحانیت در عرصه اقامه دین در ساحت‌های گوناگون با نگاه سیاسی اجتماعی باید پاسخگوی ضعف، سست عنصری، ناکارآمدی و مشکلات شود؛ نه اینکه پاسخ شفاهی کتبی بدهد؛ یعنی در واقع این اشکالات را متاسفانه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به حوزه و روحانیت مربوط می‌دانند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: می‌گویند دین که الان در عرصه حکمرانی حضور دارد برای ما چه کار کرده؟ مثل این می‌ماند کسی به خاطر مشکلات زندگی با خدا قهر کند و دیگر نماز نخواند.

وی افزود: این آسیب باعث شده تا جریان‌هایی در درون روحانیت چند گزینه برای خود انتخاب کنند؛ یک گزینه جدایی دین از سیاست برای حفظ دین‌داری مردم است؛ می‌گویند برای اینکه دین مردم را حفظ کنیم صورت مسئله را پاک کنیم؛ بگوییم این کارهایی که بعد از انقلاب اسلامی دولت‌های مختلف انجام می‌دهند ربطی به روحانیت ندارد و روحانیت متکفل کارهای خود است‌.

آیت الله کعبی ابراز کرد: این افراد می خواهند عملاً جدایی دین از حکمرانی دین از دولت را ترویج کنند و فکر می‌کنند با سکولاریسم دینی، سکولاریسم اخلاقی، سکولاریسم تبلیغی و سکولاریسم معنوی، از دین حمایت می‌کنند و قداست دین آسیب نمی‌بیند.

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است

وی افزود: این رویکرد در حالی است که بخشی از رسالت دین، مبارزه با طواغیت و اقامه حکم الله بر مدار ولایت و دلسوزی برای مردم، تحمل مسئولیت سنگین حل مشکلات مردم و ایجاد تحول در زندگی مردم برپایه حکمرانی دینی و حضور مردم در صحنه است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که پاک کردن صورت مسئله به این معناست که گویی دو سوم دین را کنار گذاریم و بگوییم این‌ها هیچ ارتباطی به ما ندارند، عنوان داشت: مگر می‌شود یک روحانی و حوزوی بگوید جهاد، امر به معروف نهی از منکر، عدالت، مبارزه با فساد، بندگی خدا در عرصه اجتماعی و سیاسی، حاکمیت ارزش‌های اسلامی در عرصه حکمرانی به من هیچ ارتباطی ندارد! این یعنی تعطیل کردن دین و به انزوا بردن دین و دینداران. این عین تلاش برای حذف دین است و در واقع از دین و دینداری و نگاه قدسی بر علیه قداست و معنویت استفاده می‌‌شود؛ اینجا چاقو دسته خودش را می‌برد.

وی بیان داشت: گزینه دومی که یک عده انتخاب می‌کنند این است که می‌گویند ما اپوزیسیون و برانداز شویم؛ یا کمتر از حد براندازی، حداقل تبدیل به عدالت‌گرا و مبارز با فساد شویم؛ علیه ناکارآمدی‌ها و سستی، با صدای بلند فریاد بزنیم و اعلام کنیم همراه با دیگران علیه این مشکلات هستیم و این‌ها هیچ ربطی به ما ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: این گزینه یک نوع تندروی است که نه بر علیه مدیران بلکه بر علیه اصل حکمرانی دینی از آن سوء استفاده می‌شود. این باعث می‌شود که از این حوزویان و روحانیت در جهت نقشه‌های دشمن و تضعیف نظام دینی سوء استفاده شود؛ می‌خواهند اینگونه آنها را به نام اعتراضات اجتماعی و به نام اعتراضات سیاسی و مطالبات عدالت‌طلبانه همسو کنند و تلاقی پیدا کنند.

آیت الله کعبی با بیان این که جریان نفوذ در حوزه‌های علمیه از رهگذر بی بصیرتی و غفلت راهبردی و نشناختن ماموریت‌های تاریخی و نیز غفلت از طراحی دشمنان است، اظهار داشت: گزینه سوم این است که روحانیت برای اینکه مشکل ناکارآمدی و غفلت مدیران را حل کند، خود عهده‌دار مسوولیت های اجرایی شود و در لایه‌های مختلف، نظام را مدیریت کند که این هم گزینه اشتباهی است.

کار ویژه روحانیت، تبلیغ و رساندن پیام دین است

وی افزود: تحقق حکمرانی دینی و حضور مردم در صحنه به معنی جایگزین کردن مردم سالاری اسلامی به روحانی سالاری نیست؛ حکومت اسلامی در انحصار هیچ طبقه و گروه و حزبی نیست و متعلق به همه مردم است و همه باید ایفای نقش کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که کار ویژه روحانیت، تبلیغ و رساندن پیام دین است ابراز کرد: اجرا و تحقق این پیام برعهده متخصصان و صاحب نظران در رشته‌های مختلف است؛ به عبارت دیگر مدیریت فقهی عرصه را برای مدیریت علمی در جهت کارآمدسازی نظام اسلامی فراهم می‌کند؛ اما جای آن را نمی‌گیرد.

وی بیان داشت: گزینه چهارم که وظیفه حوزه و روحانیت است همان هدایت و تقویت و حمایت از نظام اسلامی و نظارت عالیه در جهت تحقق اهداف و ماموریت‌های نظام اسلامی با حفظ استقلال روحانیت است.

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است

آیت الله کعبی افزود: نظارت عالیه بر پایه امر به معروف و نهی از منکر است؛ یک واجب مظلوم که در حد چند مصداق منحصر می‌شود؛ اما در واقع سطح بالای آن، ضمانت اجرای اقامه دین و اقامه حکمرانی دینی بر پایه ارزش‌های اسلامی و با حضور مردم در صحنه است.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی نظارت همگانی دولت بر مردم و مردم بر دولت؛ سازمان‌های مردمی و دولتی بر همدیگر؛  یکی از ماموریت های ذاتی روحانیت امر به معروف در عرصه راهبردهای کلان تحقق ماموریت‌های نظام است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: روحانیت آنجا که خطا و اشتباهی ببیند ابتدا به شکل محرمانه و سپس علنی باید تذکر دهد؛ اگر روند صحیحی هم دید باید آن را تأیید کند این می‌شود تأکید بر معروف؛ اگر روند ناقصی هم دید آن را تکمیل کند، این می‌شود نظارت عالیه.

آیت الله کعبی با بیان این که مطالبه عدالت در مسائل عمومی باید برپایه توجه به ترجیح حقوق عامه برحقوق خاصه بر معیار رعایت مصالح عمومی وجلوگیری از مفاسد عمومی در چهارچوب سیاست های کلی وخط مشی گذاری ولی فقیه باشد، اظهار داشت: عدالت گرایی منهای چهارچوب ولایت خود ظلم است و ولایت گرایی بدون عدالت و پیشرفت، ولایت مداری بدون توجه به روح وسیرت ولایت است. اگر غیر از این باشد، انحراف از روح و اهداف ولایت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حفظ وضعیت انقلابی‌گری برای پیشرفت نظام و رسیدن به قله‌ها و تحقق اهـداف نهایی لازم است؛ نظام بدون روحیه انقلابی دچار میرایی می شود؛ انقلابی گری هم بدون توجه به الزامات مربوط به حرکت نظام، از مدار خارج می‌شود و تبدیل به انقلابی نمایی میشود این دو تا باید با هم باشد.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اختتامیه اجلاسیه نمایندگان استانی دفتر امور اجتماعی وسیاسی حوزه های علمیه، با اشاره به چرخه تولید پیام اظهار داشت: پیام چرخه‌ای دارد؛ تولید پیام، پالایش پیام، توزیع پیام، مدیریت پیام و مصرف پیام و روایتگری پیام در دنیای معاصر و در عصر ارتباطات یک سامانه مهم است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت‌الله عباس کعبی عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری در اختتامیه اجلاسیه نمایندگان استانی دفتر امور اجتماعی وسیاسی حوزه های علمیه، با اشاره به چرخه تولید پیام اظهار داشت: پیام چرخه‌ای دارد؛ تولید پیام، پالایش پیام، توزیع پیام، مدیریت پیام و مصرف پیام و روایتگری پیام در دنیای معاصر و در عصر ارتباطات یک سامانه مهم است. سرویس سیاسی خبرگزاری رسا

وی افزود: منظور از تبلیغ، بر عهده گرفتن پیام رسانی به مردم در حدی است که جان و دل و روح و روان مردم از پیام دین متاثر شود به گونه‌ای که در زندگی آنها تحول ایجاد کند و عقل‌ها و عواطف انسانی را همراه کند.

وی افزود: منظور از تبلیغ، بر عهده گرفتن پیام رسانی به مردم در حدی است که جان و دل و روح و روان مردم از پیام دین متاثر شود به گونه‌ای که در زندگی آنها تحول ایجاد کند و عقل‌ها و عواطف انسانی را همراه کند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تبلیغ باید به گونه‌ای باشد که دین الهی در سایه آن، امتداد اجتماعی و سیاسی پیدا بکند و اگر این اتفاق نیفتد این تبلیغ نیست لذا تبلیغ اولویت درجه یک رسالت حوزه‌ها و روحانیت است تبلیغ به این معنا که به تحول سیاسی اجتماعی و تحقق حیات طیبه منجر شود.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: تبلیغ باید به گونه‌ای باشد که دین الهی در سایه آن، امتداد اجتماعی و سیاسی پیدا بکند و اگر این اتفاق نیفتد این تبلیغ نیست لذا تبلیغ اولویت درجه یک رسالت حوزه‌ها و روحانیت است تبلیغ به این معنا که به تحول سیاسی اجتماعی و تحقق حیات طیبه منجر شود.

وی افزود: تبلیغ به این معنا رکن اصلی شکل گیری و انجام ماموریت‌های بزرگ حوزه‌های علمیه است؛ یعنی آموزش، پژوهش، مدیریت، حضور در صحنه، مبارزه با استعمار و استبداد همه برای تبلیغ است.

وی افزود: تبلیغ به این معنا رکن اصلی شکل گیری و انجام ماموریت‌های بزرگ حوزه‌های علمیه است؛ یعنی آموزش، پژوهش، مدیریت، حضور در صحنه، مبارزه با استعمار و استبداد همه برای تبلیغ است.

آیت الله کعبی با بیان این که منبر رفتن و آموزش احکام و نماز جماعت خیلی مهم است؛ اما نباید سطح و منزلت تبلیغ را در حد آنها پایین آوریم، ابراز کرد: ماموریت اصلی حوزه و روحانیت، رساندن پیام دین و پیام انبیاء به مردم و دیده بانی، ارزیابی، برآورد به‌هنگام و ارائه تصویر درست از صحنه جهت ایجاد تحول اجتماعی و سیاسی و تحقق رسالت دین است.

آیت الله کعبی با بیان این که منبر رفتن و آموزش احکام و نماز جماعت خیلی مهم است؛ اما نباید سطح و منزلت تبلیغ را در حد آنها پایین آوریم، ابراز کرد: ماموریت اصلی حوزه و روحانیت، رساندن پیام دین و پیام انبیاء به مردم و دیده بانی، ارزیابی، برآورد به‌هنگام و ارائه تصویر درست از صحنه جهت ایجاد تحول اجتماعی و سیاسی و تحقق رسالت دین است.

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است

وی تاکید کرد: نباید تبلیغ دین را ما تفکیک کنیم؛ تفکیک به این معنا که تخصصی تبلیغ انجام دهیم درست است؛ اما تفکیک تبلیغ به این معنا که دیوارهای جدا ناپذیر بین بخش‌های گوناگون دین ایجاد کنیم و مثلا بگوییم آن که عهده دار تبلیغ اعتقادی است، کار به سیاست نداشت یا آن که عهده تبلیغ سیاسی اجتماعی ا‌ست، کار به اعتقادات ندارد، این اشتباه است.

وی تاکید کرد: نباید تبلیغ دین را ما تفکیک کنیم؛ تفکیک به این معنا که تخصصی تبلیغ انجام دهیم درست است؛ اما تفکیک تبلیغ به این معنا که دیوارهای جدا ناپذیر بین بخش‌های گوناگون دین ایجاد کنیم و مثلا بگوییم آن که عهده دار تبلیغ اعتقادی است، کار به سیاست نداشت یا آن که عهده تبلیغ سیاسی اجتماعی ا‌ست، کار به اعتقادات ندارد، این اشتباه است.

 عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر ما بخواهیم بصیرت آفرینی کنیم ریشه بصیرت افرینی سیاسی و اجتماعی، تقویت بصیرت اعتقادی و اخلاقی است و این‌ها با هم ارتباط دارند و فتنه اعتقادی و فتنه اخلاقی شاید زیر بنای فتنه سیاسی و اجتماعی است.

 عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر ما بخواهیم بصیرت آفرینی کنیم ریشه بصیرت افرینی سیاسی و اجتماعی، تقویت بصیرت اعتقادی و اخلاقی است و این‌ها با هم ارتباط دارند و فتنه اعتقادی و فتنه اخلاقی شاید زیر بنای فتنه سیاسی و اجتماعی است.

مسوولیت روحانیت در برابر ناکارآمدی‌ها و ضعف‌ها

مسوولیت روحانیت در برابر ناکارآمدی‌ها و ضعف‌ها مسوولیت روحانیت در برابر ناکارآمدی‌ها و ضعف‌ها مسوولیت روحانیت در برابر ناکارآمدی‌ها و ضعف‌ها

آیت الله کعبی با بیان این که حوزه‌ها قبل از انقلاب اسلامی تا پیروزی مردم ایران تنها عهده‌دار بخش فردی دین و مسائل فردی را تبلیغ می‌کرده ‌و بخشی از روحانیت نیز مبارزه با طاغوت می‌کردند، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، تبلیغ بعد فردی کافی نیست، تبلیغ سیاسی اجتماعی هم اضافه شد به این معنا که حضور در میدان حفظ انقلاب صیانت انقلاب مدیریت انقلاب اسلامی، حکمرانی مردمی برمدار دین و ارزش‌های اسلامی هم به ماموریت‌های روحانیت اضافه شد که این مسئله آسیبی به نام «آسیب پاسخگویی» ایجاد کرد.

آیت الله کعبی با بیان این که حوزه‌ها قبل از انقلاب اسلامی تا پیروزی مردم ایران تنها عهده‌دار بخش فردی دین و مسائل فردی را تبلیغ می‌کرده ‌و بخشی از روحانیت نیز مبارزه با طاغوت می‌کردند، خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب، تبلیغ بعد فردی کافی نیست، تبلیغ سیاسی اجتماعی هم اضافه شد به این معنا که حضور در میدان حفظ انقلاب صیانت انقلاب مدیریت انقلاب اسلامی، حکمرانی مردمی برمدار دین و ارزش‌های اسلامی هم به ماموریت‌های روحانیت اضافه شد که این مسئله آسیبی به نام «آسیب پاسخگویی» ایجاد کرد.

وی افزود: روحانیت در عرصه اقامه دین در ساحت‌های گوناگون با نگاه سیاسی اجتماعی باید پاسخگوی ضعف، سست عنصری، ناکارآمدی و مشکلات شود؛ نه اینکه پاسخ شفاهی کتبی بدهد؛ یعنی در واقع این اشکالات را متاسفانه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به حوزه و روحانیت مربوط می‌دانند.

وی افزود: روحانیت در عرصه اقامه دین در ساحت‌های گوناگون با نگاه سیاسی اجتماعی باید پاسخگوی ضعف، سست عنصری، ناکارآمدی و مشکلات شود؛ نه اینکه پاسخ شفاهی کتبی بدهد؛ یعنی در واقع این اشکالات را متاسفانه به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به حوزه و روحانیت مربوط می‌دانند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: می‌گویند دین که الان در عرصه حکمرانی حضور دارد برای ما چه کار کرده؟ مثل این می‌ماند کسی به خاطر مشکلات زندگی با خدا قهر کند و دیگر نماز نخواند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: می‌گویند دین که الان در عرصه حکمرانی حضور دارد برای ما چه کار کرده؟ مثل این می‌ماند کسی به خاطر مشکلات زندگی با خدا قهر کند و دیگر نماز نخواند.

وی افزود: این آسیب باعث شده تا جریان‌هایی در درون روحانیت چند گزینه برای خود انتخاب کنند؛ یک گزینه جدایی دین از سیاست برای حفظ دین‌داری مردم است؛ می‌گویند برای اینکه دین مردم را حفظ کنیم صورت مسئله را پاک کنیم؛ بگوییم این کارهایی که بعد از انقلاب اسلامی دولت‌های مختلف انجام می‌دهند ربطی به روحانیت ندارد و روحانیت متکفل کارهای خود است‌.

وی افزود: این آسیب باعث شده تا جریان‌هایی در درون روحانیت چند گزینه برای خود انتخاب کنند؛ یک گزینه جدایی دین از سیاست برای حفظ دین‌داری مردم است؛ می‌گویند برای اینکه دین مردم را حفظ کنیم صورت مسئله را پاک کنیم؛ بگوییم این کارهایی که بعد از انقلاب اسلامی دولت‌های مختلف انجام می‌دهند ربطی به روحانیت ندارد و روحانیت متکفل کارهای خود است‌.

آیت الله کعبی ابراز کرد: این افراد می خواهند عملاً جدایی دین از حکمرانی دین از دولت را ترویج کنند و فکر می‌کنند با سکولاریسم دینی، سکولاریسم اخلاقی، سکولاریسم تبلیغی و سکولاریسم معنوی، از دین حمایت می‌کنند و قداست دین آسیب نمی‌بیند.

آیت الله کعبی ابراز کرد: این افراد می خواهند عملاً جدایی دین از حکمرانی دین از دولت را ترویج کنند و فکر می‌کنند با سکولاریسم دینی، سکولاریسم اخلاقی، سکولاریسم تبلیغی و سکولاریسم معنوی، از دین حمایت می‌کنند و قداست دین آسیب نمی‌بیند.

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است

وی افزود: این رویکرد در حالی است که بخشی از رسالت دین، مبارزه با طواغیت و اقامه حکم الله بر مدار ولایت و دلسوزی برای مردم، تحمل مسئولیت سنگین حل مشکلات مردم و ایجاد تحول در زندگی مردم برپایه حکمرانی دینی و حضور مردم در صحنه است.

وی افزود: این رویکرد در حالی است که بخشی از رسالت دین، مبارزه با طواغیت و اقامه حکم الله بر مدار ولایت و دلسوزی برای مردم، تحمل مسئولیت سنگین حل مشکلات مردم و ایجاد تحول در زندگی مردم برپایه حکمرانی دینی و حضور مردم در صحنه است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که پاک کردن صورت مسئله به این معناست که گویی دو سوم دین را کنار گذاریم و بگوییم این‌ها هیچ ارتباطی به ما ندارند، عنوان داشت: مگر می‌شود یک روحانی و حوزوی بگوید جهاد، امر به معروف نهی از منکر، عدالت، مبارزه با فساد، بندگی خدا در عرصه اجتماعی و سیاسی، حاکمیت ارزش‌های اسلامی در عرصه حکمرانی به من هیچ ارتباطی ندارد! این یعنی تعطیل کردن دین و به انزوا بردن دین و دینداران. این عین تلاش برای حذف دین است و در واقع از دین و دینداری و نگاه قدسی بر علیه قداست و معنویت استفاده می‌‌شود؛ اینجا چاقو دسته خودش را می‌برد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این که پاک کردن صورت مسئله به این معناست که گویی دو سوم دین را کنار گذاریم و بگوییم این‌ها هیچ ارتباطی به ما ندارند، عنوان داشت: مگر می‌شود یک روحانی و حوزوی بگوید جهاد، امر به معروف نهی از منکر، عدالت، مبارزه با فساد، بندگی خدا در عرصه اجتماعی و سیاسی، حاکمیت ارزش‌های اسلامی در عرصه حکمرانی به من هیچ ارتباطی ندارد! این یعنی تعطیل کردن دین و به انزوا بردن دین و دینداران. این عین تلاش برای حذف دین است و در واقع از دین و دینداری و نگاه قدسی بر علیه قداست و معنویت استفاده می‌‌شود؛ اینجا چاقو دسته خودش را می‌برد.

وی بیان داشت: گزینه دومی که یک عده انتخاب می‌کنند این است که می‌گویند ما اپوزیسیون و برانداز شویم؛ یا کمتر از حد براندازی، حداقل تبدیل به عدالت‌گرا و مبارز با فساد شویم؛ علیه ناکارآمدی‌ها و سستی، با صدای بلند فریاد بزنیم و اعلام کنیم همراه با دیگران علیه این مشکلات هستیم و این‌ها هیچ ربطی به ما ندارد.

وی بیان داشت: گزینه دومی که یک عده انتخاب می‌کنند این است که می‌گویند ما اپوزیسیون و برانداز شویم؛ یا کمتر از حد براندازی، حداقل تبدیل به عدالت‌گرا و مبارز با فساد شویم؛ علیه ناکارآمدی‌ها و سستی، با صدای بلند فریاد بزنیم و اعلام کنیم همراه با دیگران علیه این مشکلات هستیم و این‌ها هیچ ربطی به ما ندارد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: این گزینه یک نوع تندروی است که نه بر علیه مدیران بلکه بر علیه اصل حکمرانی دینی از آن سوء استفاده می‌شود. این باعث می‌شود که از این حوزویان و روحانیت در جهت نقشه‌های دشمن و تضعیف نظام دینی سوء استفاده شود؛ می‌خواهند اینگونه آنها را به نام اعتراضات اجتماعی و به نام اعتراضات سیاسی و مطالبات عدالت‌طلبانه همسو کنند و تلاقی پیدا کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: این گزینه یک نوع تندروی است که نه بر علیه مدیران بلکه بر علیه اصل حکمرانی دینی از آن سوء استفاده می‌شود. این باعث می‌شود که از این حوزویان و روحانیت در جهت نقشه‌های دشمن و تضعیف نظام دینی سوء استفاده شود؛ می‌خواهند اینگونه آنها را به نام اعتراضات اجتماعی و به نام اعتراضات سیاسی و مطالبات عدالت‌طلبانه همسو کنند و تلاقی پیدا کنند.

آیت الله کعبی با بیان این که جریان نفوذ در حوزه‌های علمیه از رهگذر بی بصیرتی و غفلت راهبردی و نشناختن ماموریت‌های تاریخی و نیز غفلت از طراحی دشمنان است، اظهار داشت: گزینه سوم این است که روحانیت برای اینکه مشکل ناکارآمدی و غفلت مدیران را حل کند، خود عهده‌دار مسوولیت های اجرایی شود و در لایه‌های مختلف، نظام را مدیریت کند که این هم گزینه اشتباهی است.

آیت الله کعبی با بیان این که جریان نفوذ در حوزه‌های علمیه از رهگذر بی بصیرتی و غفلت راهبردی و نشناختن ماموریت‌های تاریخی و نیز غفلت از طراحی دشمنان است، اظهار داشت: گزینه سوم این است که روحانیت برای اینکه مشکل ناکارآمدی و غفلت مدیران را حل کند، خود عهده‌دار مسوولیت های اجرایی شود و در لایه‌های مختلف، نظام را مدیریت کند که این هم گزینه اشتباهی است.

کار ویژه روحانیت، تبلیغ و رساندن پیام دین است

کار ویژه روحانیت، تبلیغ و رساندن پیام دین است کار ویژه روحانیت، تبلیغ و رساندن پیام دین است

وی افزود: تحقق حکمرانی دینی و حضور مردم در صحنه به معنی جایگزین کردن مردم سالاری اسلامی به روحانی سالاری نیست؛ حکومت اسلامی در انحصار هیچ طبقه و گروه و حزبی نیست و متعلق به همه مردم است و همه باید ایفای نقش کنند.

وی افزود: تحقق حکمرانی دینی و حضور مردم در صحنه به معنی جایگزین کردن مردم سالاری اسلامی به روحانی سالاری نیست؛ حکومت اسلامی در انحصار هیچ طبقه و گروه و حزبی نیست و متعلق به همه مردم است و همه باید ایفای نقش کنند.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که کار ویژه روحانیت، تبلیغ و رساندن پیام دین است ابراز کرد: اجرا و تحقق این پیام برعهده متخصصان و صاحب نظران در رشته‌های مختلف است؛ به عبارت دیگر مدیریت فقهی عرصه را برای مدیریت علمی در جهت کارآمدسازی نظام اسلامی فراهم می‌کند؛ اما جای آن را نمی‌گیرد.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که کار ویژه روحانیت، تبلیغ و رساندن پیام دین است ابراز کرد: اجرا و تحقق این پیام برعهده متخصصان و صاحب نظران در رشته‌های مختلف است؛ به عبارت دیگر مدیریت فقهی عرصه را برای مدیریت علمی در جهت کارآمدسازی نظام اسلامی فراهم می‌کند؛ اما جای آن را نمی‌گیرد.

وی بیان داشت: گزینه چهارم که وظیفه حوزه و روحانیت است همان هدایت و تقویت و حمایت از نظام اسلامی و نظارت عالیه در جهت تحقق اهداف و ماموریت‌های نظام اسلامی با حفظ استقلال روحانیت است.

وی بیان داشت: گزینه چهارم که وظیفه حوزه و روحانیت است همان هدایت و تقویت و حمایت از نظام اسلامی و نظارت عالیه در جهت تحقق اهداف و ماموریت‌های نظام اسلامی با حفظ استقلال روحانیت است.

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است

عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است عدالت گرایی منهای ولایت ظلم است

آیت الله کعبی افزود: نظارت عالیه بر پایه امر به معروف و نهی از منکر است؛ یک واجب مظلوم که در حد چند مصداق منحصر می‌شود؛ اما در واقع سطح بالای آن، ضمانت اجرای اقامه دین و اقامه حکمرانی دینی بر پایه ارزش‌های اسلامی و با حضور مردم در صحنه است.

آیت الله کعبی افزود: نظارت عالیه بر پایه امر به معروف و نهی از منکر است؛ یک واجب مظلوم که در حد چند مصداق منحصر می‌شود؛ اما در واقع سطح بالای آن، ضمانت اجرای اقامه دین و اقامه حکمرانی دینی بر پایه ارزش‌های اسلامی و با حضور مردم در صحنه است.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی نظارت همگانی دولت بر مردم و مردم بر دولت؛ سازمان‌های مردمی و دولتی بر همدیگر؛  یکی از ماموریت های ذاتی روحانیت امر به معروف در عرصه راهبردهای کلان تحقق ماموریت‌های نظام است.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر یعنی نظارت همگانی دولت بر مردم و مردم بر دولت؛ سازمان‌های مردمی و دولتی بر همدیگر؛  یکی از ماموریت های ذاتی روحانیت امر به معروف در عرصه راهبردهای کلان تحقق ماموریت‌های نظام است.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: روحانیت آنجا که خطا و اشتباهی ببیند ابتدا به شکل محرمانه و سپس علنی باید تذکر دهد؛ اگر روند صحیحی هم دید باید آن را تأیید کند این می‌شود تأکید بر معروف؛ اگر روند ناقصی هم دید آن را تکمیل کند، این می‌شود نظارت عالیه.

عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: روحانیت آنجا که خطا و اشتباهی ببیند ابتدا به شکل محرمانه و سپس علنی باید تذکر دهد؛ اگر روند صحیحی هم دید باید آن را تأیید کند این می‌شود تأکید بر معروف؛ اگر روند ناقصی هم دید آن را تکمیل کند، این می‌شود نظارت عالیه.

آیت الله کعبی با بیان این که مطالبه عدالت در مسائل عمومی باید برپایه توجه به ترجیح حقوق عامه برحقوق خاصه بر معیار رعایت مصالح عمومی وجلوگیری از مفاسد عمومی در چهارچوب سیاست های کلی وخط مشی گذاری ولی فقیه باشد، اظهار داشت: عدالت گرایی منهای چهارچوب ولایت خود ظلم است و ولایت گرایی بدون عدالت و پیشرفت، ولایت مداری بدون توجه به روح وسیرت ولایت است. اگر غیر از این باشد، انحراف از روح و اهداف ولایت است.

آیت الله کعبی با بیان این که مطالبه عدالت در مسائل عمومی باید برپایه توجه به ترجیح حقوق عامه برحقوق خاصه بر معیار رعایت مصالح عمومی وجلوگیری از مفاسد عمومی در چهارچوب سیاست های کلی وخط مشی گذاری ولی فقیه باشد، اظهار داشت: عدالت گرایی منهای چهارچوب ولایت خود ظلم است و ولایت گرایی بدون عدالت و پیشرفت، ولایت مداری بدون توجه به روح وسیرت ولایت است. اگر غیر از این باشد، انحراف از روح و اهداف ولایت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حفظ وضعیت انقلابی‌گری برای پیشرفت نظام و رسیدن به قله‌ها و تحقق اهـداف نهایی لازم است؛ نظام بدون روحیه انقلابی دچار میرایی می شود؛ انقلابی گری هم بدون توجه به الزامات مربوط به حرکت نظام، از مدار خارج می‌شود و تبدیل به انقلابی نمایی میشود این دو تا باید با هم باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: حفظ وضعیت انقلابی‌گری برای پیشرفت نظام و رسیدن به قله‌ها و تحقق اهـداف نهایی لازم است؛ نظام بدون روحیه انقلابی دچار میرایی می شود؛ انقلابی گری هم بدون توجه به الزامات مربوط به حرکت نظام، از مدار خارج می‌شود و تبدیل به انقلابی نمایی میشود این دو تا باید با هم باشد.