شناسهٔ خبر: 70502196 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

مخابرات ایران؛ پارادیم شیفتی از اپراتور تلکام به اپراتور سرویس

حضور متفاوت و پرسروصدای مخابرات ایران در تلکام ۱۴۰۳

حالا باید سخت‌گیرانه به نظاره نشست و دید این حضور پر صدا و پر برنامه‌ی مخابرات ایران، در دوره‌ی جدید مدیریتی و سیاست‌گذاری، چگونه پیش خواهد رفت، و سهام‌داران و مدیران ارشد مخابرات ایران، در برابر این تغییر توقع و ذائقه‌ی مشتری‌ها و مخاطب‌ها، چه راه‌حل‌هایی را ارائه خواهند داد.

صاحب‌خبر -
 نمایشگاه بین‌المللی تلکام، یکی از مهم‌ترین رویدادها و دورهمی‌های بازار ارتباطات و فناوری‌ست که هفته‌ی پیش در میانِ اخبار و نگرانی‌های مربوط به وضعیت هوا، ناترازی‌های انرژی، التهاب بازار ارز و جنگ‌های منطقه، توانست توجه و پیگیری فعالان اکوسیستم و رسانه‌ها را با خود همراه کند.
 
به گزارش عصر ایران؛ این نمایشگاه با وعده تمرکز بر فناوری‌های جدید، و به‌ویژه هوش مصنوعی آغاز به‌کار کرد، و تمامی شرکت‌کنندگان و فعالان این حوزه، سعی کردند محصول‌ها و برنامه‌های جدید خود را به‌اطلاع مخاطب‌های‌شان برسانند.
 
بیست‌وپنجمین دوره‌ی تلکام که پنج‌شنبه‌ی گذشته به‌کار خود پایان داد، بیش از همه، محلی برای حضور متفاوت و درخشش شرکت مخابرات ایران شد؛ حضوری که باعث شد در میان چهار شرکت بزرگ و برتر نمایشگاه تلکام ۱۴۰۳، مخابرات ایران جایگاه نخست را به‌دست بیاورد.
 

ابرما؛ با این شعار که ابری به وسعت ایران

برگ آسِ مخابراتی‌ها رونمایی و آغازبه‌کار سرویس «ابرما» بود. سرویسی مبتنی بر بستر فضای ابری، که سرویس‌هایی گسترده را به طیف متنوعی از مخاطب‌ها ارائه می‌دهد؛ سرویسی برای نوجوان‌ها و جوان‌ها پرشور نسل زد، تا شرکت‌ها و کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ بازار ایران.
 
ابرما با برگزاری یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای بازی آن‌لاین همراه شد، سرویس کلود گیمینگ که انبوهی از نوجوانان و جوانانی را به تلکام ۱۴۰۳ آورد، که شبیه هیچ‌وقت نبود. گیم‌سنتر مخابرات ایران، طراحی تورنمنتی هیجان‌انگیز، جایزه‌هایی گران‌بها، و تجربه‌ی راحت و شیرین بازی بدون تجهیزات و با اتکا به فضای ابری، رونق بیست‌وپنجمین تلکام بود. 
 
این سرویس جدید مخابرات ایران، که به‌دلیل گستردگی و انبوهی امکانات و زیرساخت‌ها، قاعدتا معادلات بازار در این حوزه را تغییر خواهد داد، و تجربه‌هایی سریع‌تر و باکیفیت‌تر را به‌همراه خواهد داشت، در دومین روز نمایشگاه با حضور ستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی رسمی شد، و به‌زودی در دسترس استفاده‌کنندگان قرار خواهد گرفت.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، این برنامه‌ی مخابرات را پارادیم‌شیفتی از اپراتوری تلکام به اپراتوری سرویس تلقی کرد، و اظهار امیدواری داشت که این رویکرد سرویس‌محور، تجربه‌های کارآمدتری را برای مخاطب به‌همراه داشته‌باشد.
 

یک‌سال؛ یک میلیون اتصال جدید فیبر نوری

از دیگر برنامه‌های دیگر این حضور وزیر، آغاز طرح بلندپروازانه‌ی یک‌ میلیون اتصال فیبر نوری تا پایان سال آینده‌است، که به این معناست که مخابرات می‌خواهد ظرفیت شبکه فیبر نوری را در این فاصله‌ی کوتاه چند برابر بزرگ‌تر کند. افزایشی که به‌خاطر فرصت‌ها و امکانات بیش‌تر فیبر نوری نسبت به بقیه‌ی اینترنت‌های ثابت، ارتباط آنلاینی به مراتب باکیفیت‌تر و سریع‌تر به مشتری ارائه می‌دهد.
 
این چند برابر شدنِ ظرفیت شبکه فیبر نوری و ایجاد اتصال‌های قطعی، یعنی در سال آینده ترافیک بسیار بزرگ‌‌تری را حوزه‌ی ارتباطات کشور تجربه خواهد کرد؛ افزایش ترافیکی که به کندی سرعت منجر نخواهدشد.
 
ستار هاشمی در این برنامه خاطرنشان کرد که مخابرات ایران نگاه خود را از سیم و کابل به ارائه سرویس کیفی معطوف کرده، این اتفاق ارزشمندی است، و البته باید به موازات توسعه خدمات، زیرساخت‌های تعامل با مردم نیز توسعه پیدا کند تا در لایه‌ زیرساخت، خدمت و ارتباط با مشتریان شاهد بهبود باشیم.
 

تلکام ۱۴۰۳؛ جشنواره‌ای از تفاهم‌نامه و قراردادهای استراتژیک مخابرات ایران با بخش خصوصی و عمومی حوزه فناوری و ارتباطات

۱۶ قرارداد میان مخابرات ایران و شرکت‌های معظم سروکو، تفاهم‌نامه همکاری با سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، مذاکره با شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، تفاهم‌نامه با قوه قضائیه برای اتصال تمامی مراکز آن قوه به فیبر نوری از مهم‌ترین تفاهم‌هایی بود که با نهادهای حاکمیتی صورت گرفت، که در نهایت ذی‌نفعِ آن همه‌ی مشترکان ایرانی سرویس‌های ارتباطی و فناوری است.
 
تفاهم‌نامه و قراردادهایی با ایمیدرو و قرارگاه خاتم‌الانبیا هم منعقد شد، که در راستای همین همکاری‌های بین‌بخشی مخابراتی‌ها به‌نظر می‌رسد، و طیف گسترده‌ای از سرویس‌ها را شامل می‌شود: از فضای ابری و دیتا سنتر و پایش‌های تصویری، تا اینترنت‌های پرسرعت و شماره‌های کوتاه ثابت که در زمره‌ی محصولات قدیمی مخابرات ایران دسته‌بندی می‌شوند.
 
نمایندگان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در تلکام ۱۴۰۳ حضور داشتند و در مذاکره با مدیرعامل مخابرات ایران، با اشاره به تجربه خوب از فیبر نوری، از تمایل برای بهره مندی از ظرفیت‌های ابر ما به عنوان اولین مجموعه دولتی خبر دادند.
 
در کنار این قراردادها و تفاهم‌نامه‌، مخابرات ایران از ضرورت‌های بخش خصوصی هم غافل نماند؛ مذاکره و تفاهم‌هایی با گروه‌های اقتصادی بزرگی نظیر اسنپ، گروه صنعتی گلرنگ، مپنا و … در راستای سیاست جدید و رقابتی مخابراتی‌ها قابل‌تحلیل است. یکی از مهم‌ترین‌های این تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها امضای سند مشارکت استقرار سکوی جامع بومی اینترنت اشیا ایران بین شرکت مخابرات ایران و شرکت برق و کنترل مپنا بود که بر اساس آن قرار است، سرویس های آی او تی (اینترنت اشیا) هم بر بستر اینترنت و هم شبکه لوراون در اختیار مردم و صنایع قرار بگیرد.
 
حضور محمد جعفرپور‏ مدیرعامل جدید شرکت مخابرات ایران که در همین مدت کوتاه تغییراتی معنادار را سبب شده‌است، و نشانه‌های آن هم در تلکام ۱۴۰۳ کاملا مشهود بود، در حاشیه‌ی این رویداد بین‌المللی از تبدیل شدن این شرکت از اپراتور تلکام به اپراتور سرویس خبر داد و گفت: رویکرد نهایی ما در توسعه فیبر نوری و زیرساخت‌های اطلاعاتی و ارتباطات در بستر ابر ما، حرکت به سوی هوش مصنوعی است و طی ۶ ماه آینده، هوش مصنوعی شرکت مخابرات ایران هم در دسترس خواهد بود. وعده‌ای که با توجه به جایگاه استراتژیک مخابرات ایران در این صنعت، به‌شکلی سخت‌گیرانه و دقیق از سوی فعالان این حوزه رصد خواهد شد، و مورد انتظار قرار خواهد گرفت.
 
گروه مخابرات ایران برخلاف دوره‌های گذشته که با حضور هفت شرکت اصلی خود در این رویداد حاضر می‌شد، امسال در یک خلاقیت تجاری، به‌جای تمرکز بر شرکت‌ها، تمرکز خود را بر محصول‌ها و سرویس‌ها قرار داد تا تجربه‌ی تعاملی مؤثرتر و کارآمدتری را برای مشتریان خود رقم بزند. ۳۳ محصول که طیفی از محصولات جدید را هم شامل می‌شدند سبد محصولی مخابرات را شکل می‌دانند.
 

پایان تلکام ۱۴۰۳، آغاز مخابراتِ جدید

آخرین روز نمایشگاه، ازدحام سالن ۷، و انتخاب مخابرات ایران به‌عنوان شرکت‌کننده‌ی اول تلکام ۱۴۰۳ گویی مهر تأیید و خوش‌آمدگویی اکوسیستم ارتباطات و فناوری به مخابرات جدید ایران بود.
 
از جمله راهکارهای خلاقانه مخابرات برای اصلاح ارتباط‌اش با مشتری‌های می‌توان به دو پلتفرم «گذر ارتباطات» و مجموعه کارگاه‌های آموزشی «کارساز» اشاره کرد.
 
گذر ارتباطات، دالانی تاریخی بود که طراحی شده بود تا بازدیدکننده با طی‌کردنِ آن تاریخی سریع از تحول و تطور ارتباطات در ۱۵۰سال گذشته ایران را نشان‌ دهد؛ و ثابت کند که چگونه مخابرات ایران در یک تعامل سازنده با تکنولوژی و مردم، همیشه معاصر و به‌روز همواره حاضر و پویا بوده‌است.
 
کارساز هم مجموعه‌ای از دوره‌های آموزشی مرتبط با نیازهای بازار ارتباطات بود که با حضور مدرسین درجه‌اول در هر حوزه، طیفی متنوع از آموزش‌ها را به‌شکل رایگان به مخاطب‌ها ارائه داد.
 
حالا باید سخت‌گیرانه به نظاره نشست و دید این حضور پر صدا و پر برنامه‌ی مخابرات ایران، در دوره‌ی جدید مدیریتی و سیاست‌گذاری، چگونه پیش خواهد رفت، و سهام‌داران و مدیران ارشد مخابرات ایران، در برابر این تغییر توقع و ذائقه‌ی مشتری‌ها و مخاطب‌ها، چه راه‌حل‌هایی را ارائه خواهند داد.