به گزارش خبرگزاری ایمنا، در سالهای اخیر، صنعت فیلمسازی در کشور ما با چالشها و فرصتهای متعددی روبهرو بوده است؛ این حوزه به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای فرهنگی و هنری، نقش بهسزایی در انتقال پیامها و ارزشهای اجتماعی دارد؛ در این میان با وجود استعدادهای درخشان و جوانان پرشور، شرایط اقتصادی و محدودیتهای مختلف، مسیر رشد و پیشرفت این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است. در این راستا، توجه به نیازها و خواستههای مخاطبان، بهویژه کودکان و نوجوانان، از اهمیت ویژهای برخوردار است.
یکی از مسائل مطرح در این باره، ظرفیتهای بستر فیلمسازی و چگونگی بهرهبرداری از آنهاست؛ در این مسیر و با توجه به تجربیات پیشکسوتان و توانمندیهای نسل جوان، میتوان به ایجاد آثار با کیفیت و متناسب با ذائقه مخاطبان امیدوار بود، اما این امیدواری زمانی محقق میشود که جوانان با تکنیکها و استانداردهای روز دنیا آشنا شوند و در کنار تجربههای ارزشمند پیشکسوتان قرار بگیرند.
چالشهای موجود در زمینه فیلمسازی کودک و نوجوان نیز موضوعی است که باید به آن توجه ویژهای شود؛ با کمبود بودجه و نبود توجه کافی به اکران فیلمهای مناسب برای این گروه سنی، آینده سینما در این زمینه به خطر میافتد و باید توجه داشت سینما بهعنوان یک رسانه تأثیرگذار باید بتواند نیازهای روحی و فکری کودکان و نوجوانان را برآورده کند و آنها را به سمت فرهنگ و هنر سوق دهد و با استفاده از پتانسیلهای موجود، بهعنوان یک ابزار فرهنگی مؤثر عمل کند و با تولید آثار درخشان، جایگاه خود را در دل مخاطبان پیدا کند.
با توجه به اهمیت این موضوع با رضا فیاضی بازیگر نامآشنای سینما و تلویزیون به گفتوگو نشستیم تا اهمیت توجه به محتوای مناسب و تکنیکهای خلاقانه در آثار سینمایی را بررسی کنیم؛ باید تلاش کنیم تا با تولید آثار با کیفیت و جذاب، خانوادهها را به سینماها جذب کنیم و فضایی شاداب و مثبت برای تماشای فیلم فراهم آوریم. این امر نه تنها به رونق سینما کمک میکند، بلکه موجب افزایش آگاهی اجتماعی و فرهنگی نیز خواهد شد.
رضا فیاضی، زاده پانزدهم تیر ۱۳۳۲ در اهواز بازیگر، کارگردان، نویسنده، صداپیشه و مجری ایرانی است که تاکنون چندین مجموعه شعر و داستان را به چاپ رسانده است، او از ۱۳۵۵ فعالیت خود را آغاز و در این مسیر پرپیچوخم قدم گذاشته است.
ایمنا: اوضاع، ظرفیت و بستر فیلمسازی در چندسال اخیر در کشور را چطور ارزیابی میکنید؟
فیاضی: در زمینه فیلمسازی در کشور استعدادهای درخشانی وجود دارند که اگر در کنار پیشکسوتهای این حوزه قرار بگیرند میتوانند شکل درستتری پیدا کنند و با تبادل تجربیاتشان اتفاقات خوبی را رقم بزنند؛ بهروز بودن جوانان ما از نظر تماشای فیلمهای خوب و مطرح دنیا این امکان را فراهم میکند تا با بهرهگیری از تجربه سینمای جهان و استفاده از بهترین تکنیکهای روز دنیا، فیلمهای خوب و درخوری بسازند و روی پرده سینما به نمایش درآیند، اما بیتجربگی و خامی نسل جدید در کارهای اخیر به وضوح قابل مشاهده است.
انیمیشنی میدیدم که بسیار خوشساخت و قوی ظاهر شده بود، اما یک عیب بسیار بزرگ داشت؛ این انیمیشن سراسر جنگ و خونریزی بود، گویی بهکلی روحیه شفاف و حساس مخاطبانش که بیشتر کودکان و نوجوانان بودند را از یاد برده و با سرکشی غیرقابل مهاری پیش چشم مردم به نمایش گذاشته شده بود و این عیب بزرگ، برخورد تکنیکال حرفهای فیلمساز را مستتر میکرد، از سوی دیگر انیمیشنهای دیگری میبینیم که با توجه به ویژگیهای سنی مخاطبان، بهطور کامل عاری از تکنیکهای مفید و خلاقانه ارائه شده است؛ در اینگونه آثار اعتدال زمانی پدید میآید که مسئولان آن درک درست و عمیقی از مخاطبان و مسیر کاری خود داشته باشند.
ایمنا: به نظر شما بزرگترین چالش امروز در دنیای فیلمسازی چیست؟
فیاضی: اگر مسیر مسئولان از کوی علم و آگاهی بگذرد در تمام مسیر بوی دانایی به مشام میرسد و در مقصد پیشرفت و درخشش میروید، علاوه بر این در حوزه فیلمسازی کودک و نوجوان با کمبود شدید بودجه روبهرو هستیم؛ در صورتی که با توجه به اهمیت کودکان و نوجوانان در ساخت آیندهای روشن برای کشور باید توجهی ویژهتر و استادانهتر به این حوزه داشت، البته ساخت کار کودک بهدلیل لزوم خلق فضای کودکانه و فانتزی به مراتب پرهزینهتر از کار بزرگسال است؛ اکران نامناسب فیلمهای کودک و نوجوان هم یکی دیگر از چالشهای حوزه فیلمسازی است که به آن توجه چندانی نمیشود.
ایمنا: به نظر شما در سالهای اخیر در کشور اقدام یا پیشرفتی در این زمینه حاصل شده است؟
فیاضی: بله تا حدودی اوضاع در حال بهبود است، اما همچنان نسبت به این موضوعات کمتوجهی میشود؛ در صورتی که توجه و پیشرفت در حوزه فیلمسازی کودک و نوجوان میتواند تماشاگر مضافی را برای تماشای فیلم به سینما بکشاند و موجب شود تا خانوادهها برای همراهی کودکانشان با آنها به سینما بیایند.
ایمنا: نقاط ضعف سینما را چه مواردی میبینید؟
فیاضی: سینما همهچیز دارد و حتی از تئاتر هم بهمراتب تاثیرگذارتر است، زیرا سینما با جهان مخاطب عام سازگارتر است و تعداد تماشاگران سینما بسیار بیشتر از کسانی است که برای تماشای تئاتر به سالنها میروند؛ تعدادی فعال کار بلد هم در سینما وجود دارند، اما نقاط ضعف آن بسیار بیشتر از نقاط قوت است؛ ما با حمایت از فیلمها میتوانیم در مسیر رشد و پیشرفت آن قدم برداریم.
ایمنا: راهحل رفع این مشکلات و بهبود اوضاع چیست؟
فیاضی: با وجود شرایط مردم برای تفریح و حال خوب، وقت و اندک سرمایهای را هزینه میکنند، همانطور که میبینید صندلی سینماها به وقت اکران فیلمهای طنز بیمحتوا و پوچ که صرفاً با اندک جذابیت ظاهری مردم را به سینما میکشاند آنقدرها هم خالی نیست، این نمایانگر آن است که باید به این موضوع توجه کرد که سرگرمی ذات سینما و یکی از مهمترین ارکان آن در دنیای امروز است و با در نظر گرفتن این موضوع در کنار تکنیک درست و اصولی و محتوای ناب و مفید، سرگرمی را بهعنوان چاشنی به فیلمها اضافه و جذابیت را به مخاطب انتقال داد؛ آنوقت مردم دیگر برای دیدن فیلمها در پلتفرمهای رایگان منتظر نخواهند ماند و بیدریغ برای تماشای فیلمهای محبوبشان به سینما خواهند آمد و علاوهبر لذت بردن از تماشای فیلم از محتوای مفید آن هم استفاده خواهند کرد؛ این درست همان کاری است که چاپلین به هنگام خلق آثارش بر آن تکیه و شاهکار میکرد.