امیرمسعود عابدین: هوندا و نیسان بهتازگی تفاهمنامهای را برای بررسی ادغام هر دو خودروساز در قالب یک هلدینگ جدید امضا کردند. اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این هلدینگ میتواند در سال ۲۰۲۶ راه اندازی شود.
براساس گزارش motor۱، در چند ماه آینده، کمیتهای که توسط هر دو برند تأسیس شده است، چگونگی اجرای بهترین ادغام را بررسی خواهد کرد. این ادغامسازی شامل همه چیز، از استانداردسازی پلتفرمهای خودرو تا تحقیق و توسعه یکپارچه، تولید، نیازهای تأمین کنندگان و زنجیره تأمین، امور مالی، بهبود بهره وری و منابع انسانی میشود. جدول زمانی فعلی خواستار تنظیم یک توافق قطعی در مورد این ادغام تجاری تا ژوئن ۲۰۲۵ است. این معامله باید از الزامات مختلف دولتی عبور کند و توسط سهامداران هر دو شرکت تأیید شود که مورد دومی در حال حاضر برای آوریل ۲۰۲۶ برنامهریزی شده است.
این دو شرکت تقریباً یک سال است که با هم همکاری میکنند. یک تفاهمنامه (MOU) در مارس ۲۰۲۴ برای مشارکت در هوش مصنوعی خودرو و برق رسانی بین این دو شرکت امضا شد. پس از آن، تفاهمنامههای دیگری در ماه اوت برای گسترش بیشتر و تقویت همکاریها در زمینههای تکنولوژیکی دیگر امضا شد. لازم به ذکر است که این امر هوندا و نیسان را آنطور که میشناسیم حذف نمیکند. مانند استلانتیس، یک شرکت جدید با نامی که هنوز مشخص نشده است، ایجاد میشود که تحت آن، هر دو برند هویت خود را حفظ خواهند کرد (هرچند با قطعات و پلتفرمهای مشترک). از نظر سهام، هوندا و نیسان در بورس توکیو حذف میشوند و با هلدینگ جدید جایگزین میشوند که در اواخر تابستان ۲۰۲۶ اتفاق می افتد.
طبق بیانیههای مطبوعاتی یکسان هر دو خودروساز، هوندا نقش عمدهای در ساختار مدیریت شرکت جدید خواهد داشت.
ماکوتو اوچیدا، مدیرعامل نیسان، گفت: امروز یک لحظه سرنوشتساز است، زیرا مذاکرات خود را در مورد ادغام تجاری که پتانسیل شکل دادن به آینده ما را دارد، آغاز میکنیم. من معتقدم که با متحد کردن نقاط قوت هر دو شرکت، میتوانیم ارزش بینظیری را برای مشتریان در سراسر جهان ارائه دهیم. میتوانیم راهی منحصر به فرد برای لذت بردن از خودروهایی که هیچ یک از شرکتها به تنهایی نمیتوانستند به دست آورند، ایجاد کنیم.
نکته عجیب این است که رنو و میتسوبیشی در بیانیههای مطبوعاتی مشترک غایب هستند. هر دو شرکت در سال ۱۹۹۹ یک مشارکت استراتژیک با نیسان تشکیل دادند و رنو در حال حاضر سهامدار اصلی نیسان است. گروه رنو در بیانیهای بسیار کوتاه، این تفاهمنامه جدید را به رسمیت شناخت و اظهار داشت که همه گزینهها را بر اساس منافع گروه و ذینفعان آن بررسی خواهد کرد.
میتسوبیشی مشارکت قابل توجهی دارد. این شرکت اعلام کرد که یک تفاهمنامه با نیسان و هوندا امضا کرده است. در ماه نوامبر، نیسان اعلام کرد که یک سوم از سهام خود را در میتسوبیشی میفروشد.
خودروساز ژاپنی نیسان در حال حاضر وضعیت خوبی نداشته و بهتازگی ۹ هزار از نیروهای خود را اخراج کرده است؛ جالب اینجاست که برخی از کارشناسان علت ایجاد این وضعیت را خودروسازان چینی میدانند! با این حال، نیسان امیدوار است با همراهی هوندا تحت یک هلدینگ جدید، از این وضعیت خارج شود.
اگر این هلدینگ جدید از تمام موانع عبور کند و توسط سهامداران تأیید شود، به یکی از بزرگترین کنسرسیومهای خودروسازی در جهان تبدیل خواهد شد. اما در حال حاضر همه چیز در مراحل اولیه قرار دارد.
۵۸۳۲۲