عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم ۵۸ درصدی است؛ پایتختی که شهروندانش از ابتدای دی ماه هوای مطلوب به خود ندیدهاند.
به گفته عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا، خودروهای دیزلی و موتورسیکلتها نقش موثری در آلودگی هوای پایتخت دارند.
بهزاد اشجعی در گفتوگو با ایسنا با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد موتورسیکلتهای در حال تردد تهران و دیگر نقاط کشور فرسودهاند، اظهارکرد: درصد قابل توجهی از این موتورسیکلتهای فرسوده کاربراتوری هستند. از سال ۹۵ به بعد موتورسیکلتسازان موظف به نصب انژکتور روی موتورسیکلتها شدند و به همین سبب هم تعداد موتورسیکلتهای کاربراتوری قابل توجه است.
به گفته او یک موتورسیکلت کاربراتوری میتواند تا ۱۵ برابر یک خودروی سواری یورو ۵ یا دیگر خودروهای نوشماره آلایندگی به همراه داشته باشد.
معاینه فنی فعلی برای موتورسیکلتهای کاربراتوری کارساز نیست
اشجعی درباره تاثیر معاینه فنی بر کاهش آلایندگی موتورسیکلتها گفت: معاینه فنی نمیتواند از تردد موتورسیکلتهای فرسوده جلوگیری کند چراکه سیستم واشرِ سوخت اغلب موتورسیکلتهای فرسوده، کاربراتوری است. در سیستم کاربراتوری میتوان به راحتی با پیچ تنظیم، میزان پاشش و مصرف سوخت را کم یا زیاد کرد. در نتیجه سنجش معاینه فنی از موتورسیکلتهای کاربراتوری دقیق نخواهد بود.
او تنها راهکار موثر بر کاهش آلودگی هوای ناشی از موتورسیکلتها را اسقاط موتورهای فرسوده یا جایگزینی موتورهای کاربراتوری با سیستمهای سوخت انژکتوری دانست و گفت: طرحهایی هم در زمینه جایگزینی سیستمهای سوختی موتورسیکلتها از سوی سازمانها ارائه شده است. به عنوان مثال در یکی از این طرحها شهرداری تهران ادعا کرده قصد دارد حدود ۱۵۰ هزار موتورسیکلت برقی را وارد ناوگان شهر تهران کند.
به گفته او بر مبنای مطالعات، در شهر تهران ۱۰ درصد از انتشار ذرات معلق که آلاینده اصلی هوای پایتخت است، به ناوگان موتورسیکلت باز میگردد که عدد قابل ملاحظهای است.
راهکار برای کنترل آلایندگی خودروهای دیزلی
به عقیده این کارشناس آلودگی هوا نظارت بر مراکز معاینه فنی از یک سو، نظارت بر اعداد تعیین شده از سوی دیگر و بهسازی و نوسازی ناوگان راهکار کاهش آلایندگی خودروهای دیزلی است.
وی با اشاره به لزوم نظارت بر مراکز معاینه فنی گفت: بعضی رانندگان خودروهای دیزلی برای دریافت معاینه فنی به شهرهای اطراف تهران مراجعه میکنند، بعضی مراکز معاینه فنی بهویژه در تهران سختگیرانه برخورد میکنند. در مقابل مراکزی در شهرهای اطراف معاینه فنی را بسیار راحتتر صادر میکنند. در همین رابطه برای دریافت معاینه فتی تخلفاتی هم صورت میگیرد.
سهم موتورسیکلتهای کاربراتوری و دیزلیها در تنگی نفسِ پایتخت
عامل اصلی آلودگی هوای تهران منابع متحرک با سهم ۵۸ درصدی است؛ پایتختی که شهروندانش از ابتدای دی ماه هوای مطلوب به خود ندیدهاند.
صاحبخبر -
∎