شناسهٔ خبر: 70493552 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برترین‌ها | لینک خبر

حاشیه‌های پخش اولین سریال مشترک تلویزیون و پلتفرم‌ها

حاشیه‌های پخش اولین سریال مشترک تلویزیون و پلتفرم‌ها

نخستین همکاری تلویزیون و پلتفرم‌های وی‌اودی، اثری با حال‌وهوای سریال‌های تلویزیونی است که به‌رغم اطلاع‌رسانی رسمی، در یکی از پلتفرم‌های وعده‌داده شده نیز منتشر نشد.

صاحب‌خبر -

ایسنا: شامگاه پنجشنبه ـ ششم دی‌ماه ـ نخستین قسمت از مجموعه داستانی «آخرین دیدار» که از آن به عنوان اولین سریال مشترک رسانه ملی و پلتفرم‌های نمایش خانگی یاد می‌شود، پخش شد با این امید که شاید بتواند فصل تازه‌ای را در نسبت میان سازمان صداوسیما و صنعت سریال‌سازی نمایش خانگی رقم بزند.

این مجموعه که در خبرهای رسمی اولیه و همچنین مراسم رونمایی، با عنوان «تنها گریه کن» به مخاطب معرفی شده بود، به هنگام پخش قسمت اول با نام «آخرین دیدار» روی آنتن رفت؛ با این همه زیرنویس شبکه افق در ابتدای پخش از همان نام «تنها گریه کن» استفاده کرد که بعد از حدود یک دقیقه این اشتباه اصلاح شد.

0

ضمن اینکه «آخرین دیدار» («تنها گریه کن») اگرچه قرار بود همزمان با شبکه افق سیما در پلتفرم‌های نماوا و روبیکا به انتشار برسد و به عنوان نخستین همکاری رسانه ملی با این دو پلتفرم معرفی شده بود که در نهایت قسمت‌ اول در پلتفرم نماوا منتشر نشد و تنها در پلتفرم روبیکا در دسترس قرار گرفت. ضمن اینکه به هنگام انتشار در روبیکا، برخلاف معمول، لوگوی نماوا در کنار نام این اثر دیده نمی‌شد و این‌گونه به نظر می‌رسد که پخش سریال «آخرین دیدار» در پلتفرم نماوا به کلی لغو شده است.

اما نکته دیگر اینکه، روبیکا قسمت دوم سریال را پیش از رسانه ملی پخش کرد! این قسمت شب گذشته همزمان با قسمت نخست، در دسترس کاربران این پلتفرم قرار گرفت، در حالی که هنوز قسمت دوم این مجموعه روی آنتن شبکه افق نرفته است.

نگاهی به تیتراژ مجموعه «آخرین دیدار» نشان می‌دهد در تیتراژ ابتدایی این اثر، هیچ نام یا لوگویی از پلتفرم‌های نماوا و روبیکا درج نشده و در تیتراژ پایانی نیز تنها در بخش «با تشکر از»، نام تعدادی از مدیران همراه اول و روبیکا و مدیرعامل نماوا به چشم می‌خورد.

«آخرین دیدار» که در صفحه اول پلتفرم تلوبیون قرار نگرفته، در قسمت نخست، تاکنون آمار پایین ۹۸۱ بازدید را در این پلتفرم ثبت کرده که از قسمت قبل «سوجان» با ۵۷ هزار بازدید، قسمت قبل «مهیار عیار» با ۴۲ هزار بازدید و قسمت قبل «چرخ گردون» با ۲ هزار بازدید به مراتب کمتر است. این در حالی است که سریال‌های تلویزیونی به طور معمول در قسمت اول بیشترین بازدید را می‌گیرند.

از بُعد محتوایی، «آخرین دیدار» در قسمت اول، حال‌وهوایی شبیه به سریال «طوبی» دارد که در خانه‌ای با فضای سنتی در چند دهه قبل روایت می‌شد و دختری نوجوان را محور قصه قرار داده بود. از سوی دیگر پروتکل‌های پخش از جمله پوشش و چهره‌پردازی شخصیت‌های زن سریال، کاملا همخوان با محصولات تلویزیونی است و از این حیث برگ متفاوتی در کارنامه رسانه ملی محسوب نمی‌شود.

پ

برچسب‌ها: