شناسهٔ خبر: 70489700 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

درآمد واتساپ از کجا تامین می‌شود؟

کاربران پولی برای استفاده از واتساپ، پلتفرمی که در سراسر دنیا نزدیک به سه میلیارد کاربر دارد، نمی‌پردازند. اینجا این سؤال مطرح می‌شود که واتساپ چطور درآمدزایی می‌کند؟

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نیکیلا سرینیواسان، معاون پیام‌رسانی تجاری متا دراین‌باره گفت: «اگر همه این موارد را درست انجام دهیم، چشم‌انداز ما انجام یک کسب‌وکار است. مشتری باید بتواند کار‌ها را به‌درستی در یک تاپیک چت انجام دهد؛ یعنی اینکه اگر می‌خواهید بلیت رزرو کنید، یا پرداختی انجام دهید، باید بتوانید این کار را بدون ترک تاپیک چت خود انجام دهید و بعدازآن به دیگر مکالمات زندگی‌تان برگردید.»

کسب‌وکار‌ها حالا می‌توانند انتخاب کنند تا برای لینکی که یک چت جدید واتساپ را مستقیماً از یک تبلیغ آنلاین در فیس‌بوک یا اینستاگرام به یک حساب شخصی متصل می‌کند، پرداخت کنند. خانم سرینیواسان معتقد است که همین به‌تنهایی، حالا برای غول فناوری چند میلیارد دلار ارزش دارد.

متیو هاجسون، یکی از بنیان‌گذاران المنت اعلام کرده که این شرکت ۱۰ ساله با درآمد میلیونی دورقمی‌اش حالا نزدیک به سودآوری است.

او معتقد است محبوب‌ترین مدل کسب‌وکار برای برنامه‌های پیام‌رسان، همان مدل محبوب دیجیتالی همیشگی یعنی تبلیغات است. هاجسون دراین‌باره گفته: «اساساً خیلی از پلتفرم‌های پیام‌رسان، تبلیغات را با نظارت بر کار‌هایی که مردم انجام می‌دهند و افرادی که با آنها گفتگو می‌کنند مشخص کرده و سپس آنها را با بهترین تبلیغات هدف قرار می‌دهند.»

ایده این است که حتی اگر رمزگذاری و ناشناس بودن وجود داشته باشد، برنامه‌ها برای کسب اطلاعات زیادی درباره کاربرانشان، نیازی به دیدن محتوای واقعی پیام‌هایی که به اشتراک گذاشته می‌شوند ندارند. آنها با کسب این اطلاعات، می‌توانند از داده‌هایشان برای فروش تبلیغات استفاده کنند.

هاجسون در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: «این یک داستان قدیمی است؛ اگر شما کاربر هستید، پولی نمی‌پردازید، پس این احتمال وجود دارد که شما محصول باشید.»