شناسهٔ خبر: 70487484 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بانی فیلم | لینک خبر

مروری بر جدول فروش فیلم‌ها؛ یک رقابت نابرابر و تماشاگرانی که حق انتخاب ندارند

صاحب‌خبر -

‎در روزهای گذشته چند فیلم جدید راهی پرده سینماها شده‌اند اما تعداد سئانس‌های نمایشی آن‌ها در مقایسه با فیلم‌های کمدی به قدری محدود است که مخاطبان علاقه‌مند به سختی می‌توانند سئانس و سینمای متناسب با برنامه روزانه خود را برای تماشای این فیلم‌ها پیدا کنند.
‎به گزارش ایسنا، شاید تا یک سال قبل بیشترین انتقادها درباره محدود بودن سئانس‌های فیلم‌های در حال اکران به گروه سینمایی هنر و تجربه برمی‌گشت ولی امسال این اتفاق گریبانگیر فیلم‌های جریان اصلی سینما نیز شد و در هفته‌های اخیر جدی‌تر هم شده است.
‎در این روزها اگرچه بخاطر انتشار برخی خبرها از جشنواره فیلم فجر، تنور این رویداد سینمایی در حال گرم شدن است و هنوز یک ماه هم تا شروع جشنواره زمان باقی‌ است اما برخلاف گذشته همچنان فیلم‌های جدید به چرخه اکران اضافه می‌شوند؛ به طوری که در دو هفته گذشته و همچنین دو روز قبل جدول اکران تازه شده و آثاری همچون فیلمِ از توقیف درآمده «علت مرگ: نامعلوم»، «عزیز» و «خائن کشی» روی پرده سینما رفتند. البته گویا قرار است «پروین» هم در همین روزها به اکران عمومی درآید.
‎در بین این فیلم‌های جدید یک کمدی هم به نمایش درآمده و نکته قابل توجه این است که این کمدی تازه اکران شده با نام «آریا شهر دو نفر» به تنهایی از فیلم‌های دیگر بیشتر سئانس گرفته است و فیلم‌هایی مثل «عزیز» و «علت مرگ: نامعلوم» در سانس‌های محدودی بلیت فروشی دارند. بررسی سینماهای مختلف نشان می‌دهد که در بسیاری از سالن‌ها فقط یک تک سئانس به این فیلم‌ها اختصاص داده شده و همین موضوع حق انتخاب را برای مخاطب کم می‌کند.
‎در دو سال گذشته انتقاد از وضعیت اکران سینماها شدت پیدا کرده و منتقدان بر این باورند که تسلط فیلم‌های کمدی در اکران و نگاه گیشه‌ای به سینما سبب شده سلیقه مخاطب تغییر پیدا کند و بیشتر، فیلم‌های کمدی را بپسندد؛ در این زمینه صاحب‌نظران تحلیل‌های مختلفی را ارائه می‌کنند از جمله اینکه افراد سینمارو در گذران از شرایط سخت اجتماعی و اقتصادی زندگی ترجیح می‌دهند فقط برای تفریح و سپری کردن لحظاتی شاد به سینما بروند اما واقعیت این است که شرایط فعلی سینماها اجازه عرض اندام به فیلم‌های غیر کمدی را حتی در نخستین روزهای اکران نمی‌دهد.
‎در حال حاضر «آریا شهر دو نفر» که از ۲۸ آذرماه به اکران درآمده در بیش از ۲۹۰۰ سانس نمایش داده شده و بیش از ۸۵ هزار بلیت هم فروخته است؛ در صورتی که مجموع سانس‌های فیلم‌های «تعارض» و «خائن کشی» که از ۱۶ آذر روی پرده رفتند و نیز «برف آخر» و «عزیز» که از ۲۸ آذر اکران شدند، به همراه «علت مرگ: نامعلوم» که از چهارشنبه ۵ دی‌ماه به نمایش درآمده، حتی به دو  هزار سئانس هم نرسیده است (تا بامداد هفتم دی‌ماه). 
‎البته ممکن است با توجه به فشردگی جدول نمایش سینماها و اضافه شدن پی‌در پی چند فیلم در هفته‌های اخیر به چرخه اکران، قول و قرارهایی میان صاحبان فیلم‌ها و سینماداران برای برقراری همین روال – با اکران محدود – رقم خورده باشد اما آن وقت این سوال باید پرسیده شود که اصلاً چه لزومی دارد فیلم‌ها به این شکل به نمایش درآیند و تکلیف مخاطبی که امکان تماشای فیلم مورد علاقه خود را در سینماهای اطراف محل سکونت یا حتی کار در یک سئانس معقول ندارد، چیست!؟
‎درباره این شرایط مجید برزگر – تهیه کننده فیلم «علت مرگ: نامعلوم» – چند روز قبل در مراسم اکران خصوصی فیلمش گله کرده و گفته بود که حتی برای اکران خصوصی هم اجازه برگزاری در تعدادی از سینماهای تهران داده نشده و تاکید کرده بود که روند حذفی فیلمش پس از سه سال توقیف گویا همچنان ادامه دارد.
‎با وجود این انتقادها و اینکه به نظر می‌رسد این نوع محدودیت در اکران با جدیت بیشتری نسبت به ماه‌های گذشته اتفاق افتاده، باید دید شورای صنفی نمایش، صاحبان فیلم‌ها و سینماگران برای مخاطبینی که دسترسی سختی به فیلم‌های انتخابی خود دارند چه پاسخی خواهند داشت.
‎در ادامه این گزارش آخرین آمار فروش و تعداد تماشاگران برخی فیلم‌های در حال اکران به ترتیب و بر اساس آمار درج شده در سامانه مدیریت فروش و اکران سینماها (سمفا) تا بامداد جمعه، هفتم دی‌ماه منتشر می‌شود.
‎«تگزاس ۳» به کارگردانی مسعود اطیابی: ۴ میلیون و ۴۴۵ هزار نفر تماشاگر و ۲۴۹ میلیارد تومان فروش
‎«زودپز» به کارگردانی رامبد جوان: ۳ میلیون و ۶۸۲ هزار نفر تماشاگر و ۲۰۶ میلیارد تومان فروش
‎«هفتاد ۳۰» به کارگردانی بهرام افشاری: ۲ میلیون و ۶۳۴ هزار نفر تماشاگر و ۱۵۲ میلیارد تومان فروش
‎«صبحانه با زرافه‌ها» به کارگردانی سروش صحت: یک میلیون و ۶۰۳ هزار نفر تماشاگر و ۹۷ میلیارد تومان فروش
‎«ببعی قهرمان» به کارگردانی حسین صفارزادگان و میثم حسینی: یک میلیون ۱۳۱۱ هزار نفر تماشاگر و ۵۷ میلیارد و ۸۰۴ میلیون تومان فروش
‎«باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز: ۴۲۵ هزار نفر تماشاگر و ۱۷ میلیارد تومان فروش
‎«شنگول منگول» به کارگردانی کیانوش و فرزاد دالوند: ۲۰۱ هزار نفر تماشاگر و ۱۰ میلیارد و ۵۸۹ میلیون تومان فروش
‎«آریاشهر دو نفر» به کارگردانی حمید بهرامیان: ۸۵ هزار نفر تماشاگر و ۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون تومان فروش
‎«سه جلد» به کارگردانی مهدی اسماعیلی: ۸۰۰۰ نفر تماشاگر و ۴۹۴ میلیون تومان فروش
‎«برف آخر» به کارگردانی امیرحسین عسگری: ۶۰۰۰ نفر تماشاگر و ۳۸۴ میلیون تومان فروش
‎«خائن کشی» به کارگردانی مسعود کیمیایی: ۵۶۰۰ نفر تماشاگر و ۳۰۷ میلیون تومان فروش
‎«نبودنت» به کارگردانی کاوه سجادی حسینی: ۵۴۰۰ نفر تماشاگر و ۳۰۶ میلیون تومان فروش 
‎«شبگرد» به کارگردانی فرزاد مؤتمن: ۴۰۰۰ نفر تماشاگر و ۲۲۹ میلیون تومان فروش
‎«عزیز» به کارگردانی مجید توکلی: ۳۳۰۰ نفر تماشاگر و ۲۰۱ میلیون تومان فروش
‎«علت مرگ: نامعلوم» به کارگردانی علی زرنگار: ۱۴۷۰ نفر تماشاگر و ۱۱۵ میلیون تومان فروش
‎«تعارض» به کارگردانی محمدرضا لطفی: ۵۷۳ نفر تماشاگر و ۳۴ میلیون تومان فروش