به گزارش خبرنگار علمی و فناوری برنا، هواپیمای پژوهشی فراصوت X-۵۹ ناسا اولین آزمایش موتور با حداکثر استفاده از پسسوز خود را در مرکز اسکونک ورکس شرکت لاکهید مارتین در پالمدیل، کالیفرنیا با موفقیت پشت سر گذاشت. این آزمایش که طی آن موتور نیروی پیشران بیشتری تولید میکند، توانایی تأمین قدرت لازم برای شرایط آزمایشی هواپیما را تأیید کرد.
هواپیمای X-۵۹ بخش اصلی مأموریت «کوئست» ناسا است که هدف آن رفع یکی از موانع اصلی پرواز فراصوت بر فراز خشکی، یعنی کاهش صدای انفجار صوتی، میباشد. این آزمایش گامی کلیدی در آمادهسازی هواپیما برای پرواز محسوب میشود.
آزمایش حداکثر پسسوز که در تاریخ ۱۲ دسامبر انجام شد، عملکرد موتور F۴۱۴-GE-۱۰۰ را در تأمین نیروی پیشران فراصوت بررسی کرد. نتایج نشان داد که موتور قادر است در محدوده دمایی مجاز و با جریان هوای کافی فعالیت کند و همچنین با دیگر زیرسیستمهای هواپیما به صورت هماهنگ عمل کند.
اولین پرواز هواپیمای X-۵۹ در سال ۲۰۲۵ برنامهریزی شده است و این پروژه نوآورانه گامی مهم در کاهش صدای پروازهای فراصوت و پیشرفت فناوری هوانوردی محسوب میشود.
انتهای پیام/