الودگی هوا در تهران شرایط بسیار دشواری را برای شهروندان به وجود آورده است. چندی پیش بود که وزارت بهداشت اعلام کرد با تشدید آلودگی هوا مراجعهی بیماران قلبی و ریوی به مراکز درمانی بیشتر شده و با توجه به تداوم آلودگی، احتمال شدتگیری بیماریها وجود دارد. اما به واقع چرا تهران تا این حد درگیر آلودگی هواست و شرایط روز به روز بدتر شده است؟
یوسف رشیدی، کارشناس محیط زیست، درباره علت اصلی تشدید آلودگی هوای تهران به «انتخاب» گفت: مصرف سوخت در ایران هر سال بالا میرود و وارونگی دما نیز هر سال آلودگی را شدت میبخشد. البته همه جای جهان با افزایش جمعیت مواجه هستیم، اما راهکار اصلی توسعه حمل و نقل عمومی است. متأسفانه به حمل و نقل عمومی در ایران توجهی نمیشود و با چند خط مترو نمیتوان آلودگی هوای تهران را مدیریت کرد. اکثر مردم طبق برآوردها، حمل و نقلشان را با تاکسی و اسنپ انجام میدهند. ما نمیگوییم باید خودرو را از مردم گرفت بلکه باید شدت حمل و نقل را مدیریت کرد. ما بنزین را اگر از اروپا هم بیاوریم، وضعیت همین است، بلکه تداوم مصرف و فرسودگی لاستیکها، نقش بیشتری در آلودگی دارد. شکل مدیریت تردد شهر تهران ایراد دارد. خودرو برقی نیز آلودگیهای خود را دارد و با تمرکز بر تاکسی برقی، نمیتوان هوای تهران را خوب کرد.
وی درباره تجربه جهانی در حوزهی عبور از آلودگی بیان کرد: لازم نیست در ایران اختراع جدیدی رخ دهد، فقط کافیست به تجربه جهانی نگاه کنیم. شما عکسهای توکیو و لندن را در دههی ۶۰ میلادی ببینید، اینقدر هوا آلوده است که پلیسها با ماسک ایستادهاند، اما همین شهرها امروز توانستهاند تا حد زیادی مشکل آلودگی هوا را حل کنند. دولت تنها راهکاراش برای حل مشکل آلودگی، اعلام تعطیلی است.
رشیدی درباره تأثیر مازوت سوزی بر وضعیت آلودگی هوا گفت: مازوت سوزی در آلودگی مؤثر است، اما تقصیر تمام آلودگی گردن مازوت نیست. سازمان محیط زیست باید در این زمینه شفافسازی کند که چه میزان مازوت در چه فاصلهای از کلانشهرها در حال سوزاندن است. هرچه سوخت ما سبکتر باشد مسلماً آلودگی کمتر است.
او افزود: تحقیقات نشان میدهد مشکلات جسمی و روحی شدید در کلانشهرها بابت آلودگی رخ داده است. تهران در گام نخست باید مورد توجه رفع آلودگی قرار بگیرد، پس از آن اراک و اصفهان باید مورد توجه قرار بگیرند.