شناسهٔ خبر: 70477215 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یکپارچگی و توجه به موضوعات روز در مدارس نیاز امروز فضای آموزشی کشور است

ارومیه- ایرنا- رییس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش سرمشق کارهای آموزشی در کشور است، آموزش ها باید طبق این سند در کشور یکپارچه بوده و به موضوعات روز توجه ویژه در این خصوص صورت گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، علیرضا منادی روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی رهیافت‌های نوین برنامه درسی ملی در زیست‌بوم جدید در ارومیه اظهار کرد: آموزش مواردی نظیر مدیریت مصرف باید مورد اهمیت قرار گیرد و در متن های درسی بیاید؛ در این صورت است که کودکان نقش یاددهنده و آموزش‌دهنده خانواده را داشته باشند.

وی افزود: آغاز زنجیره آموزش کودکان تا ۶ ساله را شامل می‌شود تا چند سال پیش در دست بهزیستی بود و محتوای خاصی برای آن وجود نداشت.

وی اضافه کرد: در کمیسیون نیز ۱۴ قانون تاکنون برای آموزش و پرورش نوشته شده است و سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای تربیت این کودکان ایجاد شد.

منادی با اشاره به نقش مهم خانواده در یادگیری افزود: خانواده‌ها مهم‌ترین بستر آموزش هستند و همچنین در این دوره نیز هوش مصنوعی جزو لاینفک آموزش ها بوده و باید با استفاده منطقی در این بخش، زمینه ارتقای دانش عمومی در این خصوص فراهم شود.

برنامه درسی باید در زیست‌بوم جدید شایستگی‌محور باشد

رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش‌ و پرورش نیز در این همایش گفت: برنامه‌های درسی ما موضوع‌محور هستند در حالی که زیست‌بوم جدید می طلبد که برنامه درسی شایستگی محور باشد.

علی محبی با شرح الگوی مدرسه تراز و بخش‌هایی از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به شرکت‌کنندگان در همایش بیان کرد: یادگیری ارادی و انتخابی است و دانش‌آموز باید تعلق و دل‌بستگی به مدرسه داشته باشد.

وی بیان کرد: مدرسه نقش و جایگاه خود را به خوبی ایفا نکرده و هر سازمانی اگر نتواند مأموریتی خود را به خوبی اجرا کند هویتش با خدشه مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان رغبت زیادی به ماندن در مدرسه ندارند و احتمال می‌رود که در هدف‌گذاری دچار خطا شده باشیم.

یکپارچگی و توجه به موضوعات روز در مدارس نیاز امروز فضای آموزشی کشور است

رییس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش‌ و پرورش اضافه کرد: هر برنامه درسی و آموزشی سه مبنای جامعه شناختی، روان شناختی و فلسفی دارد که بنظر می‌رسد در توجه به نیازها و علایق دانش آموزان کوتاهی کرده‌ایم.

محبی تصریح کرد: مدرسه، منطقه و استان باید اختیار لازم را داشته باشند و تفاوت مدرسه پیشرو و کم‌برخوردار قبل از اینکه در امکانات باشد، در موضوع مدیریت و اختیارات است.

وی یادآور شد: سیستم آموزشی ما در حوزه اجرا با چالشی چون ضعف یادگیری فعال مواجه است که ناشی از ضعف جایگاه مرجعیت معلم است و اکنون مرجعیت معلمان به شدت با چالش مواجه مواجه شده است.

وی با اشاره به چالش‌های پیش روی آموزش و مدارس بیان کرد: یکی از چالش‌های اساسی در زیست بوم جدید در آینده، هویت مدرسه است و با وضعیتی که هوش مصنوعی به وجود می آورد، جایگاه معلم کجاست و سوالی مطرح می‌شود که مدرسه با وجود هوش مصنوعی چگونه باید هویت خود را حفظ کند.

وی افزود: اولین چیزی که مدرسه باید محقق کند، شوق یادگیری است و یاد دهد که دانش‌آموز از ارزش علم لذت برده و ارزش یادگیری را بداند.