شناسهٔ خبر: 70477036 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

تابناک بررسی می کند؛

عراقی ها از ایران چه کالاهایی می خرند؟/ جولان لوازم خانگی ایرانی در بازار کشور همسایه

بازار لوازم خانگی، محصولات ساختمانی و فولادی ایران در سال های اخیر برای عراقی ها به دلیل تغییرات نرخ ارز و نوسانات آن و همچنین قیمت تمام شده محصولات ایرانی، رقابت پذیری آنها را در بازارهای عراق آسان کرده است.

صاحب‌خبر -
 
عراقی ها از ایران چه کالاهایی می خرند؟/ جولان لوازم خانگی ایرانی در بازارهای عراق
بازار عراق به دلیل نزدیکی جغرافیایی همیشه پذیرای محصولات ایرانی بوده است. به طوری که طبق آمار موجود، از ابتدای سال تاکنون تراز تجاری ایران با عراق ۹۵ درصد است که این نشان می‌دهد، حجم صادرات ایران به عراق حدود ۱۰ میلیارد دلار است که البته در مقابل، واردات قابل‌توجهی از این کشور نداریم. روابط تجاری اقتصادی ایران با عراق بیشتر در حوزه‌هایی نظیر صنایع فولادی و معدنی، انرژی و پتروشیمی و لوازم خانگی است. 
 
عراقی‌ها چه کالا‌هایی از ایران می‌خرد؟
 
تجهیزات صنعتی مانند پمپ‌ها و موتور‌های برقی در بازار عراق طرفدار زیادی دارد.  همچنین محصولات ساختمانی از جمله سیمان و مصالح ساختمانی به دلیل قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول در بازار عراق عرضه می‌شود. انواع سنگ‌های ساختمانی ایرانی مانند تراورتن و مرمر به دلیل زیبایی و مقاومت بالا در پروژه‌های ساختمانی عراق مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازسویی دیگر، کاشی و سرامیک ایرانی به دلیل تنوع طرح، رنگ و کیفیت بالا در بازار عراق جذابیت‌های زیادی دارد. 
 
محصولات فولادی ازجمله میلگرد که یکی از مهم‌ترین محصولات فولادی است که در ساخت ساختمان و سازه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد به دلیل تنوع در سایز، گرید و قیمت مناسب در بازار عراق بسیار محبوب است. 
 
قیمت میلگرد ۱۵۰ دلار ارزان‌تر از همسایگان منطقه‌ای
 
براساس رصد قیمتی از بازار، قیمت میلگرد ایرانی با قیمت ۶۵۰ دلار به ازای هر تُن است؛ درحالی که همین محصول در ترکیه ۸۰۰ دلار است که طبیعتا خرید از ایران را توجیه پذیرتر می‌کند. تیرآهن و ورق‌های فولادی که در صنایع مختلفی از جمله خودروسازی و تولید لوازم خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد به دلیل کیفیت بالا و تنوع در ضخامت خریداران زیادی در عراق دارد. 
 
پروفیل‌های فولادی نیز از دیگر کالاهای صادراتی ایران به عراق است که در ساخت در و پنجره، سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. گفتنی است به دلیل تنوع درشکل و اندازه و قیمت مناسب در بازار عراق محبوب هستند . همچنین نبشی، سپری و ... نیز زیرمجموعه‌های محصولات فولادی است که در بازار عراق عرضه می‌شود. این درحالی است که محصولات فولادی و ساختمانی با محصولات کشور‌های دیگر مانند ترکیه، چین و روسیه رقابت می‌کنند.
 
لوازم خانگی ایرانی مانند یخچال، فریزر، تلویزیون و ماشین لباسشویی نیز از دیگر گروه هایی است که حرفی برای گفتن در بازارهای عراق دارد. 
 
عراقی ها چه لوازم خانگی را از ایران می خرند؟
 
احسان فدایی، کارشناس بازار لوازم خانگی در این خصوص به تابناک گفت: قیمت شرکت‌های مختلف لوازم خانگی برای صادرات بستگی به کشش بازار متقاضی دارد و مانند فروش کالا‌های داخلی قیمت مشخص و تعرفه‌ای دقیق ندارد. همچنین از آنجایی که مواداولیه لوازم خانگی مانند ورق‌های فولادی و پتروشیمی و همچنین تزریق پلاستیک همگی تولید داخل هستند قیمت تمام شده آن کاهش یافته و مزیت رقابتی درمنطقه ایجاد می‌کند. 
 
وی ادامه داد: در بازار‌های صادراتی مولفه‌هایی مانند قیمت، کیفیت و تنوع در ایجاد مزیت رقابتی تاثیرگذار است. بنابراین بازار عراق که تولیدات لوازم خانگی ندارد می‌تواند میزبان بسیاری از برند‌های معتبر دنیا باشد. به همین جهت تولیدکنندگان برای داشتن سهمی در بازار‌های صادراتی باید تلاش بیشتری به خرج دهند. 
 
لوازم خانگی بزرگ ایرانی طالب بیشتری دارد
 
فدایی با اشاره به اینکه کالا‌های مورد تقاضا در بازار عراق به ۳ دسته لوازم خانگی بزرگ یا سفید، گروه لوازم خانگی قهوه‌ای یا کوچک و متوسط تقسیم بندی می‌شوند، افزود: در گروه لوازم خانگی بزرگ تلویزیون، یخچال و ماشین لباسشویی قرار می‌گیرند و در گروه کوچک از قبیل آبمیوه گیری و اتو را شامل می‌شود. گروه دسته سومی شامل گرماسوز‌ها مانند اجاق گاز بوده که به دلیل انرژی، نیرو و مواد اولیه ارزان شرایط ایده آلی برای خرید این محصولات از ایران برای عراقی‌ها فراهم کرده است. 
 
به گفته این کارشناس بازار لوازم خانگی، در گروه لوازم خانگی بخش‌های بزرگ و کوچک شرایط ایده ال تری نسبت به صنایع متوسط ندارند و بستگی به این دارند که برند‌های داخلی بتوانند مزیت رقابتی با سایر کالا‌های دنیا فراهم کنند. 
 
به گزارش تابناک، به نظر می‌رسد از مهم‌ترین دلایلی که عراقی‌ها را به خرید کالا‌های ایرانی سوق می‌دهد تغییرات نرخ ارز است که توانسته برقیمت تمام شده محصولات ایرانی و رقابت پذیری آنها د ر بازار عراق تاثیر بگذارد.