شناسهٔ خبر: 70476207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

متخصص روانشناس: رسانه ها به دنبال اخبار دارای هیجان مسری نباشند

تبریز- ایرنا- متخصص روانشناسی و استاد دانشگاه تبریز با بیان اینکه خودکشی یک هیجان مسری است، گفت: رسانه ها برای جلوگیری از سرایت این بیماری باید در انتشار اخبار و گزارش های مرتبط، مسئولانه رفتار کنند و دنبال موضوع ها و خبرهای دارای هیجان مسری نباشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، دکتر نسیم صمدزاده روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی خبرنگاری بحران با موضوع انعکاس اخبار خودکشی در رسانه ها، خودکشی را معضل عمده بهداشتی در دنیا عنوان کرد و افزود: رسانه ها باید برای جلوگیری از تسری این مقوله در جامعه تلاش کنند و مانع آسیب دیدن افرادی شوند که در برابر خودکشی تقلیدی آسیب پذیرتر هستند.

وی با تکرار اینکه خودکشی یک هیجان مسری است جوانان، بیماران روان و افسرده و همچنین افراد با سابقه خودکشی را آسیب پذیرترین افراد در برابر خودکشی اعلام کرد.

وی هدف از برگزاری این کارگاه را حساس سازی رسانه در مورد سلامت روان جامعه عنوان کرد و گفت: نقش رسانه در تقویت و تضعیف خودکشی بسیار مهم است، رسانه با رفتار خود می تواند میزان خودکشی تقلیدی در جامعه را افزایش دهد و هم می تواند با انتشار برخی گزارش های مسوولانه و بیان سرگذشت افرادی که در بحرانی ترین زمان با روش های مختلف از این مرحله عبور کردند، در جهت کاهش آن قدم بردارند.

صمدزاده با بیان اینکه اینکه حق رسانه انتشار و حق مردم اطلاع از رویدادهاست، افزود: نمی خواهیم و نمی توانیم به خاطر احتمال ایجاد خطر و آسیب، این حقوق را نادیده بگیریم اما پرداخت مسوولانه رسانه مهم است.

این متخصص روانشناسی به بایدهایی که در مقوله خودکشی باید رعایت شود اشاره کرد و گفت: نشر گزارش مسوولانه در مورد خودکشی، اطلاعات دقیق در مورد محل های ارایه کمک در مورد خودکشی، شیوه های پیشگیری از خود کشی و بیان سرنوشت افرادی که در شرایط بحرانی بر خودکشی فایق آمده اند را از جمله این باید ها عنوان کرد.
وی همچنین بر رعایت جانب احتیاط در مورد گزارش خودکشی افراد مشهور، گفت: این اخبار به دلیل تاثیر زیادی که دارند و امکان تقلید پذیری در آن زیاد است نباید قبل از ملاحظات لازم، منتشر شود.

صمدزاده ادامه داد: البته نباید صرف به انتشار خبر اکتفا شود بلکه باید با بیان عواقب و پیامدهای بعدی که مقوله خودکشی برای اطرافیان دارد، گزارش مسوولانه را انتشار دهیم.
وی گفت: مصاحبه با بازماندگان این افراد نیز باید با احتیاط همراه شود چون این افراد شرایط پایداری ندارند و اگر دقت نشود می تواند نتایج عکس دهد و باید پیامدهای انتشار گزارش را به بازمانده بگوییم.
وی در مورد نبایدهای اخبار خودکشی نیز گفت: در تیتر اخبار خودکشی از کلمات احساسی و هیجانی استفاده نکنیم، خبر را تکرار نکنیم و در صفحات اول و صدر اخبار قرار ندهیم.

صمدزاده اظهار کرد: نباید خودکشی را ساده سازی کرده و از کلمات خودکشی موفق یا ناموفق استفاده نکنیم، بجای این کلمات از، منجر به فوت یا خودکشی کامل، اقدام یا ارتکاب به خودکشی استفاده کنیم.

وی همچنین اظهار کرد: در سالجاری میلادی تعداد افرادی که در جهان با خودکشی به زندگی خود پایان دادند به یک میلیون نفر رسید.

وی ادامه داد: در خودکشی، مسأله از دست دادن یک نفر نیست بلکه این مقوله تاثیر غیرمستقیم بر ۶ نفر و همچنین بار زیادی بر جامعه دارد.
صمدزاده گفت: عوامل پیچیده و متعددی در موضوع خودکشی دخیل هستند و برخلاف بیماری که با علت و معلول مواجهیم در خودکشی با تعدد علت روبرو هستیم.

وی تاکید کرد: خودکشی معضل بهداشت عمومی است از این رو باید در خبرهای خودکشی، روش های پیشگیری را نیز بیان کنیم و نباید با نام بردن از مکان ها ی خاص آنها را به محلی برای خودکشی تبدیل کنیم.
وی به باورهای نادرست نیز در این مورد اشاره کرد و گفت: فکر خودکشی پایدار نیست و ما می توانیم کاری انجام دهیم تا این فکر از بین برود.

صمدزاده افزود: خودکشی های تکانه ای یا لحظه ای خیلی کم اتفاق می افتند و درصد بالایی از خودکشی ها از قبل برنامه ریزی می شوند و نباید فکر کنیم خودکشی مختص افراد خاص بوده بلکه می تواند برای تک تک افراد جامعه اتفاق بیافتد.
وی گفت: خودکشی برای جلب توجه نیست و هیچ کس برای نشان دادن خود خودکشی نمی کند و در این میان ژست خودکشی بسیار مهم است و باید جدی گرفته شود چون فریاد کمک خواهی است و باید از طریق اطرافیان شنیده شود.

به گزارش ایرنا، کارگاه آموزشی خبرنگاری بحران با موضوع نحوه انعکاس اخبار خودکشی در رسانه ها با آموزش توسط دکترای تخصصی روانشناسی و استاد دانشگاه تبریز با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه آذربایجان شرقی در تالار خاقانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.