مصطفی شهسواری روز پنجشنبه به مناسبت روز دفاتر اسناد رسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۱ تاکنون سه دوره آزمون سردفتری اسناد رسمی برگزار شده و اسامی ۳۰ متقاضی جدید نیز برای دریافت مجوز در دستور کار تایید و اعطای جواز قرار داد.
وی اضافه کرد: صداقت و وفاداری، بیطرفی و استقلال، حفظ اسرار، امتناع از اعمال مجرمانه و مشاوره برخط از ویژگیهای یک دفتر اسناد رسمی است که فرد با دارا بودن این شرایط میتواند تصدیقها، اقرارنامهها و اظهارنامههای قانونی، تصدیق و اجرای کلاسهای خاصی از اسناد و تایید و تصدیق اعمال حقوقی و نقل و انتقالات را به شکل رسمی انجام دهد.
شهسواری مهمترین اولویت دفاتر اسناد رسمی را اجرای قانون التزام به صدور اسناد رسمی اموال غیرمنقول عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به راه اندازی سامانه کاتب و ثبت برخط معاملات در این سامانه، در آینده نزدیک با تحولی شگرف در حوزه دفاتر اسناد رسمی روبرو خواهیم شد.
به گفته این مسوول، کاهش انواع جرایم مثل فروش مال به غیر، کلاهبرداری، جعل مدارک و اسناد بی هویت از دستاوردهای سامانه کاتب محسوب میشود که در حال اجرا و تکمیل است.
دفتر اسناد رسمی (یا دفترخانه یا محضر) یک نهاد مدنی برای تنظیم حرفهای عقود و قراردادها و ثبت رسمی اسناد است.