طی چند هفته گذشته تشدید سرما و آلودگی هوا بارها مدارس، دانشگاهها و حتی ادارهها را به تعطیلی کشانده است و اعلام شده است که آموزش در مدارس و دانشگاهها به صورت برخط و مجازی ادامه پیدا میکند. این در حالیست که با وجود قطعی برق در منازل عملا امکان آموزش مجازی نیز وجود ندارد و این تعطیلیها موجب بروز اختلال در سیستم آموزشی کشور شده است.
در همین رابطه فروغ تیموریان، کارشناس مسائل آموزشی در گفتوگو با میزان ضمن اشاره به اینکه اینگونه که مشخص است در زمستان پیش رو و تا یاپان سال با معضل آلودگی هوا مواجه هستیم و این در حالیست که آلودگی نقش بهسزایی در سلامتی به ویژه سلامت کودکان دارد، گفت: از این رو لازم است آموزش و پرورش و تمام نهادهای متولی در امر آموزش کارگروهها و اتاق فکری را ایجاد و جلسههایی را تشکیل دهند و در این جلسهها یک نماینده از استانداری، یک نماینده از اداره برق، یک نماینده از اداره گاز و یک نماینده از آموزش و پرورش حضور داشته باشند تا تصمیم گیری شود که در صورت تعطیلی مدارس و برای ادامه آموزش در بستر فضای مجازی باید چه اقدامهایی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه زمان شیوع ویروس کرونا بیش از ۲ سال تجربه آموزش مجازی را داشتیم و حتی امتحانها نیز به صورت مجازی برگزار میشد، ادامه داد: با وجود اینکه در آن دروان مشکلهای بسیاری را در رابطه با آموزش مجازی داشتیم، اما اگر از بستر فضای مجازی به درستی استفاده شود خللی به آموزش وارد نمیشود. یکی از مسائلی که در آموزش مجازی با آن مواجه هستیم قطعی برق است، هنگامی که برق قطع میشود علاوه بر قطع شدن وای فای خانگی آنتن و به تبع آن اینترنت تلفن همراه نیز از بین میرود و در این شرایط نمیتوان آموزش مجازی را دنبال کرد.
آموزش مجازی نمیتواند همچون آموزش حضوری و مستقیم اثربخش باشد
این کارشناس مسائل آموزشی افزود: آموزش و پرورش باید برنامه ریزی بلند مدتی در این رابطه داشته باشد و در کنار «شاد» از سایر اپلیکیشنهای دیگر نیز استفاده کند و همچنین زیر ساختهای «شاد» را تقویت کند. آموزش مجازی نمیتواند همچون آموزش حضوری و مستقیم به ویژه برای دانش آموزان دوره متوسطه دوم به خصوص پایه دوازدهم اثر بخش باشد چراکه ۳ ماه دی، بهمن و اسفند برای دانش آموزان پایه دوازدهم که باید در اردیبهشت ماه کنکور بدهند ۳ ماه سرنوشت ساز و مهم است این دانش آموزان باید در حال حاضر امتحان بدهند و پس از آن در کلاس شرکت کنند تا برای کنکور آماده شوند.
زیر ساختهای لازم برای آموزش مجازی کارآمد و مفید وجود ندارد
تیموریان با اشاره به اینکه آسیبی که تعطیلیهای مکرر به همراه دارد برای همه دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی است چرا که در کشور ما زیر ساختهای لازم برای آموزش مجازی کارآمد و مفید وجود ندارد، بیان کرد : آموزش و پرورش همراه با اداره برق و استانداریها باید به نحوی برنامه ریزی کنند که حداقل صبح تا عصر در خانهها قطعی برق نداشته باشیم و آن زمان را به آموزش اختصاص دهیم البته ما قطعی برق موافق نیستیم، اما اگر حتما لازم است قطع شود در ساعتهای برگزاری کلاسهای مجازی این اتفاق نیفتد چرا که در تعطیلیها یا معلمان برق نداشتند یا تعدادی از دانش آموزان و از این رو در برگزاری کلاسها به صورت مجازی با مشکل مواجه بودیم.
وی ضمن بیان اینکه در آموزش مجازی کار معلمان چند برابر میشود و تا شب مشغول بارگذاری مباحث درسی و بررسی تکالیف دانش آموزان هستند، توضیح داد: خانواده نیز در آموزش مجازی به ویژه در مقطع ابتدایی بسیار درگیر هستند. هنگامی که امتحانها لغو میشود دانش آموزانی خودشان را آماده کردند و مجبورند مجدد خود را برای امتحان آماده کنند همچنین از آنجایی که فرصتی برای برگزاری مجدد امتحانها وجود ندارد باید امتحانها همزمان با کلاسهای درس برگزار شود و با کلاس درس تداخل پیدا میکند و این امر در کیفیت یادگیری موثر است.
این کارشناس مسائل آموزشی عنوان کرد: وقفهها و چالشهایی که در آموزش اتاق میافتد در کیفیت آموزش بسیار تاثیرگذار است و از این رو باید در این مورد فکری شود تا نسل بهتری برای آینده ایران تربیت کنیم.
انتهای پیام/