به گزارش ایرنا، جواد هدایتی عصر چهارشنبه در دومین همایش ملی ترانزیت با عنوان «ایران، دیپلماسی کریدوری» در محل اتاق بازرگانی مشهد افزود: محور اصلی فعالیت در بخش حمل و نقل بین المللی بر عهده بخش خصوصی است به طوری که جابجایی ۱۵ میلیون تن بار ترانزیتی توسط کامیونهای ایرانی در سال گذشته را می توان یک موفقیت بزرگ کشور در این عرصه دانست.
وی اضافه کرد: با این حال بزرگترین مشکل و چالش حمل و نقل بینالمللی و ترانزیت کشور در ۲ دهه گذشته را میتوان توسعه ترانزیت بدون توجه به سازماندهی و مدیریت منسجم در این حوزه دانست چرا که موفقیت در این عرصه با شکلگیری مدیریت منسجم در حوزه حمل و نقل بینالمللی به دست میآید.
این مسوول در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور به اجماع نسبی شکل گرفته در خصوص موضوع ترانزیت اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای دولت سیزدهم، توسعه ترانزیت و حمل و نقل بینالمللی از طریق تقویت ارتباط با کشورهای همسایه بود که در نتیجه آن تعدیل عوارض عبور و مرور برای کامیونهای ترانزیتی به وجود آمد.
هدایتی به راهکارهای مربوط به حل مشکلات ترانزیت در کشور اشاره و اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه، چالشهای اساسی در حوزه ترانزیت شناسایی و راهکار لازم برای رفع آن اتخاذ شده است به نحوی که با هوشمندسازی، به روزرسانی ناوگان حمل و نقل، کاهش توقفها در مرز و افزایش بهرهوری در پایانههای مرزی و دریایی زمینه برای رونق یافتن حمل و نقل بینالمللی و ترانزیت فراهم میشود.
وی اضافه کرد: در کشورمان بیش از ۴۰ هزار ناوگان یعنی ۱۰ درصد از ناوگان کل کشور با ۵۰ هزار راننده در زمینه ترانزیت فعالیت دارند که همه این ظرفیت متعلق به بخش خصوصی است و فضاهای جدیدی در دنیا و منطقه خاورمیانه در حال شکل گیری است که باید برای بهره گیری مناسب از آنها برنامه ریزی کرد.
رییس انجمن صنفی حمل و نقل بینالمللی خراسان رضوی نیز در این همایش به اهمیت دیپلماسی کریدوری اشاره کرد و گفت: محورهای دومین همایش ملی ترانزیت بر مبنای تاثیرگذاری دیپلماسی کریدوری در سطح ملی و توجه بیشتر به این موضوع است.
احمد زمانیان افزود: ۲۶ مقاله تخصصی به دبیرخانه این همایش ارسال و توسط تیم پژوهشی بررسی شد و سپس سه مقاله به عنوان مقالات برگزیده انتخاب شد.
وی اضافه کرد: خراسان رضوی، قطب حمل و نقل به ویژه حمل و نقل بین المللی در کشور محسوب می شود و نقش ویژهای در ترانزیت دارد، موقعیت ایران در کریدورها به ویژه محور شرق به غرب و در حوزه پشتیبانی بسیار حائز اهمیت است و با توجه به این موقعیت و ظرفیت، با گسترش حمل و نقل بینالمللی، شاهد توسعه تجارت در کشور خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، در حاشیه این همایش یک روزه، پنلی تخصصی با موضوع «راهکارهای توسعه کریدورهای ترانزیتی» برگزار شد.