شناسهٔ خبر: 70459503 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

آیت‌الله شب‌زنده‌دار در دیدار امام جمعه ارومیه:

خشیَت در برابر خدا رمز موفقیت عالِم دین در هدایت مردم است

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه در تبیین رمز موفقیت یک عالِم در هدایت و رهبری مردم، گفت: موفقیت یک عالم که بتواند مردم را هدایت کند و مردم گوش به فرمان او باشند، در صورتی است که مردم احساس کنند که خَشیَت حق تعالی در وجود این عالم قرار دارد.

صاحب‌خبر -
ارسال/ خشیَت از حق‌تعالی رمز موفقیت عالِم دین در هدایت مردم استبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه، مدیر، معاونین و جمعی از ائمه جمعه و مدیران مدارس علمیه این استان، عصر سه‌شنبه 4 دی با آیت‌الله محمدمهدی شب‌زنده‌دار دیدار و گفت‌وگو کردند.
 
آیت‌الله شب‌زنده‌دار با اشاره به جایگاه علما در پیشگاه الهی بیان کرد: اگر آیه شریفه «إِنَّمَا تُنذِرُ مَنِ ٱتَّبَعَ ٱلذِّکرَ وَخَشِیَ ٱلرَّحمَنَ بالغَیبِ فَبَشِّرهُ بِمَغفِرَة وَأَجر کَرِیمٍ» و آیه «إِنَّمَا یَخشَی ٱللَّهَ مِن عِبَادِهِ ٱلعُلَمَؤُاْ» را کنار هم بگذاریم، جایگاه علما در بهره مندی وافر از انذار پیامبر اکرم(ص) روشن می‌شود.
 
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: مطابق ظاهر آیه، فقط کسانی انذار می‌شوند که دو ویژگی داشته باشند؛ یکم؛ خشیت حق تعالی در آن‌ها قرار گرفته باشد و دوم؛ اینکه تصمیم قاطع داشته باشند که اوامر الهی را در تمام ابعاد زندگی پیاده کنند.
 
وی در تبیین معنای «خشیت»، گفت: خوف به معنای ترس از عقاب است، اما خَشیَت وقتی است که عظمت و بزرگی طرف مقابل را متوجه می‌شود و در مقابل آن خاشع می‌شود. بنابراین بین این دو تفاوت بسیار است. در معنای «خَشِیَ ٱلرَّحمَنَ بالغَیبِ» دو احتمال وجود دارد. اول اینکه یعنی چون خدا در غیب است، این افراد در حالی که او را نمی‌بینند، فقط با استدلال به وجود او پی برده‌اند. و احتمال دوم این است که یعنی در خلوت خود نیز خَشیَت الهی دارند. که البته معنای اول با «خَشیَت» تناسب بیشتری دارد.
 
استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: اگر ظاهر این آیه را در کنار آیه دوم قرار دهیم، معنای آن این است که انذار فقط برای علماست؛ البته مقصود از عالم در اینجا فقیه نیست، بلکه کسی است که به وجود حق تعالی، اولیای او و سایر معارف مربوطه علم دارد اما از آنجا که این ظاهر مطابق با واقع نیست، باید دست از آن برداریم و بگوییم که مرتبه بالا و بهره‌مندی وافر از انذار پیامبر(ص) مختص علماست.
 
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رمز موفقیت یک عالم در هدایت و رهبری مردم ابراز کرد: موفقیت یک عالم که بتواند مردم را هدایت کند و مردم گوش به فرمان او باشند، در صورتی است که مردم احساس کنند که خَشیَت حق تعالی در وجود این عالم قرار دارد.
 
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به فرازی از دعای امام زمان(عج) برای اقشار مختلف مردم، اظهار کرد: لیست بلند بالایی از مسائل در موفقیت یک عالم برای رسالتی که برعهده اوست، دخالت دارد، ولی حضرت از میان همه امور می‌فرماید «تَفَضَّلْ عَلی عُلَماَّئِنا بِالزُّهْدِ وَالنَّصیحَةِ.» علتی که به ذهن می‌آید این است که این دو مسئله، رکن هستند
 
دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور بعد از ذکر مواردی از زهد در زندگی مرحوم حاج شیخ عبدالکریم حائری، ادامه داد: اگر امارات و شواهدی دال بر زهد، در عالمی دیده شود، آن وقت اثرات مهمی خواهد داشت و مردم دلداده او خواهند شد.
 
آیت‌الله شب‌زنده‌دار در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به محبت بسیار قوی مردم آذربایجان به اهل بیت(ع)، اظهار کرد: احساسات نسبت به اهل بیت(ع) در آذربایجان بسیار قوی است و همین عامل موفقیت و سرمایه بزرگی برای کشور است.
 
در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمهدی قریشی؛ نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه گزارشی از وضعیت این استان ارائه کرد.
 
وی با اشاره به وجود مذاهب و ادیان مختلف در استان آذربایجان غربی، صمیمیت شیعه و سنی در این استان را مثال‌زدنی توصیف و ابراز کرد: بیش از 2 هزار عالم شیعه و نزدیک به 3 هزار عالم سنی در این استان وجود دارند.
 
نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی خواستار سرمایه‌گذاری اقتصادی بیشتر در این استان شد و تصریح کرد: زمینه‌های خوبی برای پیشرفت اقتصادی در استان وجود دارد، اما سرمایه‌گذاری خوبی صورت نگرفته است؛ البته از لحاظ کشاورزی رتبه خوبی داریم.
انتهای پیام