شناسهٔ خبر: 70455785 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کیفیت‌بخشی معماری مدارس هرمزگان در دستور کار دولت چهاردهم است

بندرعباس - ایرنا - مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان، با اشاره به اینکه استان هرمزگان در معماری مدارس کشور صاحب سبک و در زمره‌برترین استان‌های کشور قرار دارد و کیفیت‌بخشی معماری مدارس این استان در دستور کار دولت چهاردهم است، گفت: امسال در همین راستا موفق به جذب ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار شدیم که نتیجه آن توسعه فضاهای آموزشی در استان است.

صاحب‌خبر -

مهدی باوقار زعیمی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا، استان هرمزگان را الگوی معماری مدارس کشور دانست و افزود: مدرسه ابن سینا، آفتاب، تربیت سورو و هنرستان شهید زارعی در بندرعباس، شهید جمهور کُنگ، الکوهیج بستک و شمجو و سولقان میناب از طرح‌های آموزشی در دست ساخت در استان هرمزگان بوده که از نماد هویتی معماری مدارس ایران برخوردار است.

وی بیان کرد: استان هرمزگان در ساخت مدرسه انرژی اتمی نیز با ساختار آموزشی مناسب و هوشمند و با کیفیت پیشقدم است و در همین زمینه عملیات احداث مدرسه‌ای با همین نام در محدوده پارک آزادگان بندرعباس آغاز شده است.

مدیرکل نوسازی مدارس هرمزگان اظهار کرد: در معماری و طراحی مدارس هرمزگان به استانداردها، سازگاری بنا با اقلیم، بهره‌گیری از معماری بومی با حفظ محیط زیست، استفاده از دانش روز، توجه به سلیقه، سن و مقطع تحصیلی دانش‌آموزان و طراحی اماکن ورزشی، فرهنگی و مهارتی با هدف پرورش استعدادها توجه ویژه شده است.

باوقار زعیمی با اشاره به اینکه کیفیت بخشی در احداث فضاهای آمورزشی در اولویت نوسازی مدارس هرمزگان و دولت وفاق است، ابراز کرد: در معماری مدارس علاوه بر احداث کلاس درس، فضاهای ارتباطی، فضاهای پشتیبانی، اداری، خدماتی، فضای‌باز، فضاهای پاتوقی، محوطه و حیاط نیز احداث می‌شود.

وی ابراز کرد: این عوامل موجب شده تا نوسازی مدارس هرمزگان در سومین همایش بین‌المللی «مدرسه ایرانی، معماری ایرانی» در بخش طراحی حرفه‌ای مدارس در بستر روستایی و شهری به ترتیب مقام نخست و دوم کشور را به خود اختصاص دهد.

کیفیت‌بخشی معماری مدارس هرمزگان در دستور کار دولت چهاردهم است

کسب چهار رتبه برتر کشوری در معماری مدارس

وی باتوجه به اینکه نوسازی مدارس هرمزگان توجه زیادی به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام بزرگ مقیاس و طرح‌هایی با هویت معماری بومی منطقه دارد، گفت: استان هرمزگان هم‌اکنون به قطب معماری در کشور تبدیل شده است؛ به‌گونه‌ای که تنها در ۲ سال اخیر بیش از چهار رتبه برتر کشور در طراحی و معماری مدارس روستایی و شهری را به‌دست آورده است.‌

باوقار زعیمی، معماری بومی را دارای ویژگی‌های برجسته دانست و افزود: همکاران ما در حوزه فنی به عوامل مختلفی از جمله زمینه‌گرایی، بومی‌گرایی، پایداری، هویت و فرهنگ در طراحی مدارس توجه ویژه دارند.

وی با اشاره به موفقیت‌های کسب شده در حوزه فنی و معماری، تصریح کرد: در ارزیابی‌های انجام شده سازمان نوسازی مدارس کشور، نوسازی مدارس هرمزگان در حوزه معاونت فنی حائز رتبه برتر شد و از سوی رییس سازمان نوسازی مدارس، لوح سپاس دریافت کرد.

مدیرکل نوسازی،توسعه و تجهیز مدارس هرمزگان بر تداوم بهره‌گیری از معماری بومی و تلفیق آن با معماری مدرن تاکید کرد و گفت : هرمزگان به الگویی ملی در زمینه نوسازی مدارس تبدیل شده و استانداردهای ملی را در این حوزه ارتقا داده است؛ در واقع در احداث و نوسازی مدارس به شرایط اقلیمی مناطق، پایداری و انرژی محوری در بنا، توسعه فضاهای غیرکلاسی همچون ورزشی، فرهنگی و هنری توجه می‌شود.

وی با اشاره به ضرورت توجه به کیفیت در احداث فضاهای آموزشی تاکید کرد: مدرسه یکی از ارکان یادگیری است و باید بگونه‌ای احداث شود که بتواند در فرآیند یادگیری دانش‌آموزان تاثیر به‌سزایی داشته باشد.

طبق اعلام اداره‌کل نوسازی مدارس هرمزگان، درحال حاضر ۲۳۰ فضای آموزشی در قالب ۹۷۲ کلاس درس با مشارکت خیران در این استان در دست ساخت است؛ همچنین طی سال گذشته ۲۰۰ مدرسه در قالب ۸۰۰ کلاس درس و از ابتدای سالجاری تاکنون نیز ۱۲۶ پروژه آموزشی در قالب ۴۸۴ کلاس درس در هرمزگان احداث و تحویل آموزش و پرورش شده است.